دستکاری توافق هسته ای می تواند مسائل جدیدی را ایجاد کند/ ایران به برجام پایبند است

دستکاری توافق هسته ای می تواند مسائل جدیدی را ایجاد کند/ ایران به برجام پایبند است
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دستکاری کردن توافق هسته ای می تواند مسائل جدیدی را ایجاد کند البته ایران به این تعهد و توافق پایبند است.

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، علی لاریجانی روز شنبه در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با یادآوری این که در آمریکا در مورد توافق هسته ای حرف هایی زده می شود، افزود: توافق هسته ای موضوعی نبود که ایران به سقف مطالباتش برسد. این روزها در حرف ها و گفت و گوها این موضوع مطرح می شود که در توافق هسته مناقشات زیاد وجود دارد اما آنچه پذیرفت کف خواسته های ما بود.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت دستکاری کردن توافق هسته ای می تواند مسائل جدیدی را ایجاد کند البته ایران به این توافق و تعهد پایبند است و این به دلیل روش کار ایران است.
رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش یکی از مسائل مهم را شرایط منطقه بیان کرد و گفت: منطقه ما، منطقه مهم نفتی و گازی است. این که شرایط ما چگونه باشد بر رفتار دیگر کشورها تاثیر دارد.
لاریجانی با یادآوری این که در دهه اخیر موضوع تروریست در منطقه از نظر کمی و کیفی گسترش یافته است، اظهار داشت: البته در سال های اخیر به دلیل سیاست های جمهوری اسلامی ایران شرایط تغییر کرده و جامعه بین الملل سیاست های ایران را پذیرفته است که مسیر درست نیز همین است.
وی ادامه داد: به دلیل رفتارهای هوسبازانه برخی کشورها موضوع تروریست ها در منطقه همچنان داغ است، هر چه سرکوب صورت می گیرد از برخی جهات به آنان کمک می شود.
رئیس مجلس تاکید کرد: نمی توان گفت شرایط تروریست ها افت کرده است، ممکن است مهاجرت هایی انجام داده باشند اما در کل موضوع تروریست ها در منطقه داغ است.
لاریجانی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر مساله بحرین و یمن است که روی لبه تحمل منطقه واقع شده اند، یک اشتباه کوچک می تواند فضا را به طور کامل تغییر دهد.
وی ادامه داد:رفتارهای برخی بازیگران منطقه سوءتفاهم هایی را ایجاد کرده است از این رو نمی توان پیش بینی روشنی داشته باشیم که مناقشات جنگ افروزانه رو به کاهش است.
وی تاکید کرد: خوشبختانه ایران از امنیت خوبی در منطقه برخوردار است، این حدس تصادفی من نیست بلکه شرایط این کشور از تسلط اطلاعاتی و دقت نظر راهبردی به گونه ای است که می توان گفت ایران از امنیت خوبی برخوردار است و تصمیمات استراتژیک در کشور با دقت نظر صورت می گیرد.
رئیس مجلس تصریح کرد این امر تصادفی نیست و مسیر کاملا روشن است که ایران از امنیت خوبی برخوردار است.

**
در این دوره تلاش سنجیده و به هنگامی در حوزه نفت و گاز صورت گرفته است
رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش درمورد برگزاری این نمایشگاه گفت: من از نزدیک اقدامات وزارت نفت را مشاهده و تایید می کنم که در این دوره تلاش های سنجیده و به هنگام در حوزه نفت و گاز صورت گرفته است و از منابع به خوبی استفاده شده، این در حالی است که ملاحظات زیادی وجود داشته است.
لاریجانی افزود: کسانی که می خواهند امروز برای اقتصاد مقاومتی نگاه عمیقی داشته باشند بدانند صنعت نفت و گاز در ایران صنعت مادر است. هر تحولی در این بخش بر دیگر بخش های تاثیر دارد از این رو ما در قوانین برنامه ششم توسعه و بودجه 96 به این موضوع توجه ویژه ای داشته ایم.
وی خاطرنشان کرد: سیاست های کلی در زمینه انرژی مدون و ابلاغ شده و قابل تغییر نیست، بر اساس آن قانون برنامه ششم توسعه تدوین شد و رویکرد ایران را در زمینه های مختلف مشخص کرد.
رئیس قوه مقننه به شرایط امروز ایران برای سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز اشاره و اظهارکرد: حمایت نظام برای کسانی که می خواهند در این بخش کار کنند، جدی است و موضوع نفت، گاز و پتروشیمی مورد توجه همه بخش های نظام و سیاست پایدار ایران است و ما روی آن پافشاری داریم.
لاریجانی افزود: ما باید برای ازدیاد بازیافت از مخازنی که موجود است، اولویت قائل شویم و از هدر رفتن ذخایر از نظر استحکام،فناوری و سرمایه گذاری جلوگیری کنیم.
وی تاکید کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم اهتمام جدی بر موضوع مخازن مشترک چه در جنوب کشور و چه در غرب کشور وجود دارد و ما از توازن خوبی برخوردار شدیم که این برای منابع کشور خوب است و جزو اولویت های کشور محسوب می شود، از این رو نباید با بیان مناقشاتی ذهن ها را منحرف کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درمورد شرایط پتروشیمی در کشور گفت: می دانم در این زمینه مناقشاتی وجود دارد ولی کمیسیون صنایع و انرژی مجلس با حضور مسئولان وزارت نفت بسترهای لازم را برای سرمایه گذاری پتروشیمی مورد بررسی قرار دادند که این به آینده کشور کمک می کند.
لاریجانی تصریح کرد باید تلاش کنیم بخش خصوصی در این زمینه سرمایه گذاری های لازم را انجام دهد.
وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت ها و استعدادهای درونی کشور در این بخش ها یادآور شد: باید کمک کنیم بخش های مختلف فعال شوند، ممکن است در ابتدای کار مشکلاتی وجود داشته باشد ولی می توانیم از ورزیدگی جوانانی که در این حوزه کار کرده اند استفاده کنیم
رئیس قوه مقننه تصریح کرد: همچنین کمک های بخش خصوصی امیدوار کننده خواهد بود.
وی تاکید کرد: ما از صندوق توسعه ملی و منابع دیگر به شرکت هایی در این بخش فعال هستند، کمک می کنیم تا گشایش حاصل شود.
رئیس مجلس ادامه داد: مجلس نگاه حمایتی به نفت ، گاز و پتروشیمی دارد و تلاش می کند بسترهای لازم را برای اعطای تسهیلات بهتر به شرکت هایی که در این زمینه گام برمی دارند، فراهم کند و اراده همه بخش ها کمک است.
به گزارش ایرنا، بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی صبح امروز با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، بیژن زنگنه وزیر نفت، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان و فعالان صنعت نفت 
و نمایندگان چهار هزار شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافت.
لاریجانی در پایان این مراسم از غرفه های هشت و 9 بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی دیدن کرد.
این نمایشگاه از 16 تا 22 اردیبهشت ماه جاری دایر است.

 

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۳:۴۱
تعداد بازدید : ۳۹۳