ایران مشمول هیچ جریمه‌ای در کرسنت نیست

ایران مشمول  هیچ جریمه‌ای در کرسنت  نیست
وزیر نفت با اشاره به موضوع کرسنت تاکید کرد: ایران هیچ جریمه‌ای در کرسنت نشده است و هیچ چیزی قطعی نیست؛ خبری از اعداد نجومی و فوق نجومی که مطرح می‌شود، نیست.

 

به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه در حاشیه بیست‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران  در مورد موضوع کرسنت، اظهار کرد: همان‌طور که رییس جمهور گفتند ایران هیچ جریمه‌ای نشده است و اصلا خبری از این اعداد نجومی و فوق‌ نجومی نیست. ما در موضوع کرسنت مدعی هستیم که چرا یک عده‌ای با بی‌تدبیری اینقدر کشور را در معرض خطر قرار دادند.

وی در مورد سرنوشت قراردادهای نفتی در دولت دوازدهم هم  گفت: دولت‌ها باید سیاست‌های پایدار داشته باشند. مردم تصمیم می‌گیرند که آینده کشور خودشان و فرزندانشان چه می‌شود.

وزیر نفت در ادامه در مورد نقش شرکت‌های ایرانی در قراردادهای جدید نفتی اظهار کرد: اگر بتوانیم در جریان قراردادهایی که امضاء می‌شود بیش از ۶۰ درصد قراردادها را توسط شرکت‌های ایرانی تضمین کنیم و قراردادها اجرا شود ظرفیت ما ظرف چند سال بسیار بالا خواهد رفت. برای تحقق این موضوع جلسات زیادی با سازندگان و پیمانکاران ایرانی برگزار کردیم که کیفیت کار خود را بالا ببرند.

زنگنه ادامه داد: اگر بتوانیم بیش از ۶۵ درصد قرارداد را به شرکت‌های ایرانی بدهیم یعنی ۵۰ میلیارد دلار کار به ایرانی‌ها دادیم که حجم عظیمی از اشتغال و تولید ایجاد می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که صنعت نفت یک صنعت سرمایه‌بر است نه یک صنعت اشتغالزا، تصریح کرد: این صنعت قدرت ملی و تولید را بالا می‌برد. اگر ما ظرفیت‌های بزرگ را به شرکت‌های ایرانی بدهیم این شرکت‌ها به کلی متحول می‌شوند و ما می‌توانیم یک قدرت بی‌نظیر در منطقه باشیم.

وزیر نفت در مورد نقاط قوت شرکت‌های ایرانی، توضیح داد: شرکت‌های ایرانی در حفاری، ساخت تجهیزات سنگین، بخشی از ماشین‌های دوار، صنایع دریایی، اجرای تاسیسات سنگین بسیار قوی هستند.

درخواست قطر برای برگزاری کمیته فنی مشترک

زنگنه در ادامه با تاکید بر این‌که توسعه شتابان میدان‌های مشترک جزو سیاست‌های کلی نظام است، گفت: تولید از برخی میادین مشترک در سال‌های ۱۳۸۳- ۱۳۸۴ به کشورهای همسایه نزدیک شده بود و آنها قبول کردند در این راستا یک کمیته فنی مشترک برای هماهنگ کردن میزان برداشت برگزار شود، اما ما ۱۰ سال عقب افتادیم و آنها جواب نامه‌های ما را ندادند. اخیرا که تولید دوباره نزدیک شده قطر نامه نوشته و درخواست برگزاری کمیته فنی کرده است.

وی تاکید کرد: این قدرت اقتصادی و فنی ایران است که دیگران را به میز مذاکره می‌آورد نه سروصدا کردن. اگر دوباره عقب بیفتیم کسی ما را تحویل نمی‌گیرد. باید مقتدر شویم تا بتوانیم صحبت کنیم. دیپلماسی بدون داشتن پشتوانه مقتدر نمی‌تواند کار خود را پیش ببرد. اولویت یک ما از نظر مکانی میادین مشترک و از نظر فنی بالابردن ضریب بازیافت از همه میادین است. به‌طور کلی هدف این است که ظرف دولت آتی همه میدان‌های مشترک تعیین تکلیف شده باشند یعنی طرح توسعه آنها یا تمام شده باشد یا در حال اجرا باشد.

در سال ۹۲ هیچ چیز در وزارت نفت سر جای خود قرار نداشت

وزیر نفت در ادامه با اشاره به وضعیت وزارت نفت در سال ۱۳۹۲، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ هیچ چیز در وزارت نفت سرجای خود قرار نداشت. کسی که باید بالا باشد پایین بود و آن‌که باید پایین باشد بالا بود. رابطه کارفرما و پیمانکار تنظیم نبود. پیمانکار جای کارفرما نشسته بود و کارفرما در مواردی جرات نمی‌کرد از دست پیمانکار صحبت کند. فعلا ما آوارها را برداشته‌ایم تا بتوانیم کار کنیم.

قیمت مناسب برای نفت ۵۵ دلار است

زنگنه در ادامه با اشاره به اوپک اظهار کرد: علائم نشان می‌دهد که همه کشورها مایل به تمدید کاهش میزان تولید هستند به نظر من قیمت مناسب برای نفت ۵۵ دلار است.

وی در ادامه با اشاره به همکاری مجلس شورای اسلامی با وزارت نفت، توضیح داد: مجلس و شخص رییس مجلس به وزارت نفت بسیار کمک کردند و پشتیبان ما بودند. عده معدودی با قراردادهای جدید نفتی مخالف بودند که این یک موضوع طبیعی است. ما وقت زیادی برای اغناء منتقدین صرف کردیم. رییس مجلس جلسات زیادی برگزار کردند و نهایتا اجماع‌سازی اتفاق افتاد و بدنه مجلس از ما حمایت کرد.

اگر برجام نبود صادرات نفت نداشتیم

وزیر نفت با تاکید بر اهمیت برجام در صنعت نفت تصریح کرد: اگر برجام نبود صادراتی نداشتیم. ممکن است برخی از این موضوع استقبال کنند و عقیده داشته باشند اقتصاد غیرنفتی تحقق می‌یافت. هر کسی چنین عقیده‌ای دارد در برنامه خود اعمال کند که صادرات نفت را صفر می‌کند و ببینیم می‌توانند در این شرایط کشور را اداره کنند یا خیر. این موضوع به‌طور کلی با سیاست نظام انطباق ندارد.

زنگنه تاکید کرد: این ناسپاسی است که از ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفتی استفاده کنند و به آنها که زحمت می‌کشند حرف‌های بد بزنند.

وی در پایان اظهار کرد: ایران مشکلی برای بازاریابی و فروش نفت ندارد.

 

 

 

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۴:۲۵
تعداد بازدید : ۵۰۸