ترسیم چشم انداز تیره و تار تولید داخل در سال ۹۶ در جلسه اتاق بازرگانی

ترسیم چشم انداز تیره و تار تولید داخل در سال ۹۶ در جلسه اتاق بازرگانی
عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه "نبود فرهنگ استفاده از تولید داخل از مشکلات اصلی ماست"، گفت: شاهد این هستیم که مدیران دولتی بیش از اینکه چشم به توان داخلی داشته باشند، چشم به دست خارجی ها دارند.

«عبدالرضا حمیدی» عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: با وجود اینکه بارها در خصوص مشکلات و چالش های مالی و نقدینگی سازندگان داخلی صحبت شده، جلساتی برگزار شده، مسائل و مباحث مورد طرح و پیگیری قرار گرفته اما هنوز چالش های مالی و نقدینگی تولیدکنندگان داخلی و سازندگان داخلی برطرف نشده و این مسئله هم در بخش ساخت تجهیزات صنعت نفت و هم در دیگر بخش های ساخت داخل دیده می شود.

وی افزود: تمامی صنایع چه در بخش ساخت تجهیزات صنعت نفت و چه در بخش های دیگر، بی نهایت در مضیقه نقدینگی هستند؛ باز شرکت هایی که در صنعت نفت مشغول به کارند امیدی به فعال بودن این صنعت با پروژه های متعددی که اجرا می شود دارند، اما فعالان دیگر صنایع عموماً در یأس و ناامیدی به سر می برند و هیچ امیدی به آینده شان ندارند.

این فعال ساخت داخل تصریح کرد: دولت هیچ حرکتی برای صنایع نمی کند، کوچکترین ایده ای، کوچکترین برنامه ای و کوچکترین حمایتی برای برون رفت صنایع از رکود ندارد.

وی ادامه داد: خود صنعتگران به فکر حقوق کارگر، بدهی و قسط بانکی و هزار و یک مشکل مالی و غیرمالی خود هستند، نهایتاً هم اغلب تولیدکنندگان داخلی زیر فشار مشکلات دچار بیمار یهای جسمی و روحی می شوند؛ تولیدکننده ای که همه سرمایه خود را برای تولید قطعه ای به میدان کار اورده و سالها این سرمایه را با خلاقیت پرورش داده، امروز می بیند که جنسی که تولید کرده گوشه انبارها خاک می خورد و نمی تواند تولید خود را بفروشد و یا اینکه می بیند ظرفیتی که در تولید ایجاد کرده، خالی مانده و ماشین الات به خاطر عدم توانایی کار در شرایط فعلی، خاموش مانده اند.

حمیدی با انتقاد از عدم توجه مسئولان اجرایی و مدیران دولتی به فرامین مقام معظم رهبری در خصوص توجه به اشتغال زایی و تولید داخلی، گفت: به مراتب اهمیت بحث اشتغال و رونق تولید داخلی بیان شده اما انگار گوش کسی بدهکار این مطالب نیست و شعار مدیران دولتی نیز باد هوا از آب در می آید.

وی افزود: در حالی که امسال می بایست بیش از سالهای گذشته به مباحث اقتصاد مقاومتی توجه شود و شعار امسال نیز "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" است؛ با این وجود با گذشت حدود یک ماه و نیم از سال جاری اگر شما اشتغالی دیدید ما هم دیدیم.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت تصریح کرد: این وضعیت رکود تولید داخل و عدم توجه به مشکلات سازندگان داخلی، سرمایه گذاران و تولیدکنندگان داخلی را نسبت به آینده مأیوس می کند.

وی ادامه داد: شرکت های متعددی بوده اند که زمانی در ساخت تجهیزات صنعت نفت فعال بودند اما در طی سالها و ماههای اخیر به مرز ورشکستگی رسیده اند و برخی ورشکست شده اند، از جمله می توان به یک شرکت باسابقه ساخت تجهیزات صنعت نفت در کاشان اشاره کرد که با 450 پرسنل و سابقه ای 35 ساله اخیراً اعلام ورشکستگی کرده است.

حمیدی با بیان اینکه "یکی از مشکلات سازندگان تجهیزات صنعت نفت این است که گاهاً کارفرمای دولتی کار را به سازنده واقعی نمی سپارد"، گفت: گاهی شرکت های با رابطه و بدون صلاحیت در ساخت تجهیزات، پروژه ها را در مناقصات با قیمت هایی به مراتب بیشتر از تولیدکننده واقعی می گیرند و بعد سازندگان داخلی را با حداقل قیمت به عنوان پیمانکار دسته دوم یا سوم در اختیار می گیرند و بعد یک مجموعه ناکارآمدی ساخته می شود اما در مقابل در کارخانه یک سازنده واقعی تجهیزات با سابقه 35 ساله بسته می شود.

وی افزود: در اسفند ماه سال 95 در اتاق بازرگانی با حضور یکی از اقتصاددانان جلسه ای برگزار شد تا وضعیت فعلی را نقد و بررسی کنیم و بتوانیم به آنالیزی از سال 96 در خصوص وضعیت ساخت داخل برسیم که در این جلسه چشم انداز سال 96 چشم اندازی تیره و تار ترسیم شد.

وی ادامه داد: طبق بررسی های صورت گرفته نباید هیچ امیدی برای شش ماهه اول سال 96 داشته باشیم و با گذشت یک ماه و نیم از سال جاری شاهد این هستیم که این آنالیز و پیش بینی شرایط، درست از اب درآمده و روند ناامیدانه وضعیت سازندگان داخلی ادامه دارد.

عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با بیان اینکه "نبود فرهنگ استفاده از تولید داخل از مشکلات اصلی ماست"، گفت: شاهد این هستیم که مدیران دولتی بیش از اینکه چشم به توان داخلی داشته باشند، چشم به دست خارجی ها دارند و از این حیث، صنعت نفت را به صورت شدید وابسته به شرکت های خارجی پیش می برند.

وی افزود: هنوز نتوانستیم این فرهنگ را درست کنیم که وقتی قراردادی بسته می شود نقش ایران را مهم تر جلوه بدهند نه اینکه در قراردادی که مقرر شده با مشارکت شرکت خارجی و شرکت ایرانی اجرا شود، کارهای حمالی را شرکت ایرانی و کارهای تکنولوژی را شرکت خارجی انجام دهند. 

حمیدی تصریح کرد: باید انتقال تکنولوژی به یک فرهنگ و محور اصلی ارجاع کار تبدیل شود و برای شرکت های داخلی که در مشارکت با شرکت های خارجی اقدام به امضای قراردادهای انتقال تکنولوژی می کنند باید امتیازها و مشوق هایی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: متأسفانه حرف و عمل ما با هم متفاوت است و انقدر که شعار حمایت از تولید داخل می دهیم، در عمل اقدامی انجام نمی شود.

این فعال بخش خصوصی از تبعیض در قراردادهای شرکت های خارجی و شرکت های ایرانی خبر داد و گفت: وقتی یک کارفرمای دولتی با یک شرکت خارجی قرارداد می بندند، قرارداد کاملا دو طرفه هست و گاهاً به اسم جذاب شدن قراردادها، امتیازاتی هم به شرکت خارجی داده می شود اما وقتی با یک شرکت ایرانی قرارداد بسته می شود، قرارداد در اغلب موارد کاملا یک طرفه است و اگر دولت به موقع پیش پرداخت را ندهد یا مطالبات سازنده داخلی را به موقع پرداخت نکند، مشمول جریمه نمی شود اما اگر شرکت داخلی کوچکترین تخطی از زمان تحویل کالا و تجهیزات داشته باشد، جریمه می شود و بانک های دولتی و سازمان های مالی و مالیاتی نیز کوچکترین رحمی نسبت به تولیدکنندگان داخلی ندارند.

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۴۲
تعداد بازدید : ۴۸۲