اتفاق تاریخی در صدور نفت ایران ///250 شرکت خصوصی وارد عرصه صادرات نفت شدند

اتفاق تاریخی در صدور نفت ایران ///250 شرکت خصوصی وارد عرصه صادرات نفت شدند
برای نخستین بار 250 شرکت خصوصی، نفت ایران را به بازارهای جهانی می‌برند .


حدود 20 روز پیش بود که رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی ایران در یک نشست خبری از موافقت دولت با واگذار کردن صادرات 20 درصد نفت خام کشور توسط بخش خصوصی خبر داد. براساس قراردادی که میان بانک مرکزی، وزارت نفت و بخش خصوصی به امضا رسیده قرار است کنسرسیومی متشکل از صادرکنندگان خوشنام خصوصی برای صادرات نفت خام تشکیل شود تا برای نخستین بار در طول تاریخ صنعت نفت ایران، بخش خصوصی بخشی از صادرات نفت خام را برعهده گیرد.
مجوز گمرک برای صادرات نفت بخش خصوصی صادر شد
روز گذشته با خبری که از سوی رئیس کل گمرک ایران منتشر شد، صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی وارد مرحله جدیدی شد. براساس اعلام عباس معمارنژاد، مجوز گمرک برای صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی صادر شد. وی افزود: بخش خصوصی با ایجاد کنسرسیوم می‌تواند در صادرات نفت خام فعالیت کند. معاون وزیر اقتصاد همچنین ادامه داد: با توجه به بسته حمایتی گمرک در مباحث گمرکی این امکان وجود دارد که صادرات نفت خام توسط کنسرسیومی از شرکت‌های بخش خصوصی انجام شود، البته این کار به شرط دادن مجوز توسط شرکت نفت است.
وی تصریح کرد: حضور بخش خصوصی در صادرات نفت به شرطی است که وزارت مجوز بدهد، ولی در عین حال از نظر گمرک هیچ مشکلی برای حضور شرکت‌های خصوصی در صادرات نفت خام وجود ندارد.
معمارنژاد در مورد این که چه امکانات و شرایطی برای حضور شرکت‌های خصوصی در صادرات نفت خام فراهم شده است، گفت: همان بسته سیاستی و حمایتی گمرک زمینه لازم را برای حضور بخش خصوصی در صادرات از جمله نفت خام فراهم کرده است. بدین ترتیب با فراهم شدن بسترهای قانونی در گمرک، صادرات نفت توسط شرکت‌های خصوصی وارد فاز تازه‌ای شده است و باید بزودی منتظر شنیدن خبر آغاز آن باشیم.
250 شرکت خصوصی آماده صادرات نفت
در همین ارتباط رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار گفت: صدور مجوز صادرات نفت خام توسط بخش خصوصی از سوی گمرک ایران نشاندهنده عزم جدی دولت برای استفاده از توانمندی‌های بخش خصوصی است.
به گفته وی دولت برای اجرایی شدن این برنامه همه امکانات را در اختیار بخش خصوصی قرار داده است.
حسن خسروجردی با اشاره به این که مجلس و دولت با حضور بخش خصوصی در صادرات نفت موافقت کرده‌اند، اظهار داشت: هم‌اکنون در حال طی مراحل قانونی و ایجاد ساختارهای مورد نیاز برای انجام این کار هستیم. وی در پاسخ به این سؤال که تاکنون چه اقداماتی برای عملیاتی کردن برنامه صادرات نفت انجام داده‌اید، تصریح کرد: از آنجا که قرار است شرکت‌های خصوصی صادرکننده نفت در قالب کنسرسیوم اقدام به این کار کنند، نخستین کنسرسیوم با حضور 65 شرکت خصوصی تشکیل شده است. وی اضافه کرد: هم‌اکنون دو کنسرسیوم دیگر با حضور فعال شرکت‌های خصوصی در حال شکل‌گیری است.
خسروجردی درخصوص این که در مجموع چند کنسرسیوم در زمینه صادرات نفت خام تشکیل خواهد شد، گفت: در مجموع ایجاد سه کنسرسیوم برای صادرات نفت‌خام کافی است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی همچنین بیان کرد: در مجموع حدود 250 شرکت خصوصی با تشکیل سه کنسرسیوم صادرات نفت‌خام را برعهده می‌گیرند. وی در پاسخ به این سؤال که با فراهم‌شدن بسترهای قانونی، بخش خصوصی از چه زمانی صادرات نفت‌خام را آغاز می‌کند، اعلام کرد: با توجه به این‌که مدت زمان زیادی از موافقت دولت با صادرات نفت توسط بخش خصوصی نمی‌گذرد، در ابتدا باید ساختارهای مورد نیاز این کار ایجاد شود.
خسروجردی با اشاره به این‌که صادرات نفت فرایندی زمانبر است، اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود از نیمه دوم سال شاهد صدور نخستین محموله‌های نفت‌خام توسط بخش خصوصی باشیم.
گفتنی است بنابر توافقاتی که میان اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی و وزارت نفت انجام شده بخش خصوصی از حضور در بازارهایی که جریان صادرات نفت در آنها روال عادی دارد، منع شده است.
بر این اساس کنسرسیوم‌های تشکیل شده از شرکت‌های خصوصی می‌بایست در بازارهایی وارد شوند که یا جدید است یا صادرات نفت به آن متوقف شده است. بنابر گفته‌های خسروجردی پس از اعمال تحریم نفتی علیه ایران بسیاری از پالایشگران اروپایی دچار مشکل شده‌اند به طوری که برخی از آنها در مرز ورشکستگی قرار گرفته‌ا‌ند و به همین دلیل آنها ترجیح می‌دهند با دور زدن تحریم‌ها و انعقاد قرارداد خرید نفت با شرکت‌های خصوصی خود را از بحران اقتصادی پیش‌آمده رها کنند. این نخستین باری است که دولت برای سپردن یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین کارهای اقتصادی به بخش خصوصی اعتماد می‌کند. در واقع این اقدام می‌تواند باعث تحولی بنیادی در ساختار اقتصادی کشور و توانمندی واقعی بخش خصوصی شود.
افزایش 8/6 درصدی واردات نفت ژاپن از ایران
در حالی واردات نفت ژاپن از ایران در ماه ژوئن به روزانه 207 هزار بشکه در روز افزایش یافته است که پالایشگاه ژاپنی «شواشل» نیز برای نخستین بار ادامه واردات نفت خود از ایران تأیید کرد. به گزارش رویترز، یک مقام پالایشگاه ژاپنی «شواشل» گفت: این پالایشگاه به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهد. این در حالی است که برخی منابع آگاه از انقضای قرارداد سالانه این شرکت با ایران در ماه مارس خبر داده بودند. اطلاعات رسمی منتشره نشان داد ژاپن روزانه 207 هزار و 813 بشکه نفت از ایران در ماه ژوئن وارد کرده که 8/6 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است.
واردات نفت آفریقای جنوبی از ایران به 249 هزار تن رسید
گمرک آفریقای جنوبی اعلام کرد: این کشور اگرچه در ماه ژوئن واردات نفت از ایران نداشته اما در نیمه نخست سال 2012 بیش از 249 هزار تن نفت از این کشور خریداری کرده است.
به گزارش رویترز، آمارهای گمرک آفریقای جنوبی نشان می‌دهد این کشور طی ماه ژوئن هیچ محموله نفتی از ایران وارد نکرده است.
دیپو پیترز وزیر انرژی آفریقای جنوبی اوایل ماه جاری میلادی تأکید کرد: این کشور در حال مذاکره با ایران درخصوص نحوه بیمه محموله‌های نفتی این کشور است. آفریقای جنوبی دیگر نمی‌تواند از بیمه‌های اروپایی برای محموله‌های نفتی ایران استفاده کند.
واردات نفت ایران توسط کره جنوبی شهریور از سر گرفته می‌شود
یک مقام شرکت پالایشگاهی هیوندای کره جنوبی اعلام کرد مذاکرات این شرکت با ایران در مراحل پایانی قرار دارد و احتمالاً واردات نفت ایران توسط این شرکت شهریور ماه از سرگرفته می شود. به گزارش وال‌استریت ژورنال، یک مقام آگاه شرکت نفتی هیوندا گفت: این شرکت به منظور از سرگیری واردات نفت از ایران از ماه سپتامبر در مراحل پایانی مذاکره با مقامات ایرانی است. این مقام پالایشگاهی کره افزود: این شرکت تلاش می‌کند حجم پیشین واردات نفت از ایران را از سرگیرد. وی پیش‌بینی کرد: محموله‌های نفت ایران از اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر به کره جنوبی صادر خواهد شد.
دولت هند با صدور مجوز برای کشتی های حامل نفت ایران موافقت کرد
دولت هند اعلام کرد مجوز کشتی‌ها برای حمل‌ نفت ایران به صورت مورد به مورد بر اساس درخواست پالایشگاه‌های دولتی این کشور صادر خواهد شد.
به گزارش پرس تراست ایندیا، چند روز پس از اینکه یکی از پالایشگاه‌های دولتی هند از مشکلات تخلیه یک محموله ارسالی از تهران به علت لغو مجوز «سی‌آی‌اف» (هزینه، بیمه و کرایه کشتی) برای کشتی‌های حمل‌کننده نفت ایران سخن گفت، دولت این کشور این بیانیه را منتشر کرد. در بیانیه‌ای از سوی وزارت امور خارجه هند آمده است: به علت تحریم‌های اتحادیه اروپا که از ابتدای جولای سال 2012 اعمال شده است، برخی مشکلات به علت نبود بیمه حفاظت و پرداخت غرامت برای کشتی‌های حمل‌کننده نفت ایران افزایش یافته است درنتیجه یک معافیت عمومی توسط دولت هند برای کشتی‌های خارجی حمل‌کننده نفت ایران بر پایه «سی‌آی‌اف» در بنادر این کشور تحت شرایط خاص صادر می‌شود.
یکه‌تازی نفت ایران در باشگاه 100‌دلاری‌های جهان
با سقوط آزاد تولید نفت برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، بهای طلای سیاه سبک و سنگین ایران در باشگاه نفت‌های 100 دلاری جهان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.
برپایه این گزارش همزمان با آغاز سقوط آزاد تولید نفت برخی از کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس، بهای نفت خام سبک و سنگین ایران در بازار آسیا و اروپا گران‌تر شد.
در همین حال کاهش تولید نفت اوپک منجر به بالا رفتن بهای سبد نفتی اوپک در ماه جولای سال 2012 میلادی شده به طوری‌که قیمت سبد نفتی اوپک با دو سنت افزایش به بشکه‌ای 102 دلار و 94 سنت رسیده است.
مدیریت امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران هم با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت قیمت فروش نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران اعلام کرد: 30 ژوئیه سال‌جاری میلادی بهای نفت خام سبک صادراتی ایران در بازارهای آسیایی 100 دلار و 70 سنت در هر بشکه معامله شده است.

مشاهده متن روزنامه ایران

۱۳ مرداد ۱۳۹۱ ۲۲:۲۷
ایران |
تعداد بازدید : ۱,۴۲۹