فشار صادرکنندگان ایرانی به بازار پلی اتیلن ترکیه

فشار صادرکنندگان ایرانی به بازار پلی اتیلن ترکیه
بازار پلی اتیلن از اوایل ماه مارس در ترکیه با رکود مواجه بوده است.

به گزارش «پتروتحلیل»، این موضوع هم راستا با کاهش قیمت در چین از اواسط ماه فوریه بوده است.

به این ترتیب قیمت گریدهای متفاوت پلی اتیلن سنگین تحت فشار روندی نزولی داشته است. این در حالی است که روند نزولی گریدهای فیلم، تزریقی و لوله با توجه به در دسترس بودن کافی مواد از سوی ایران قابل رویت بیشتری بوده است.

بنابر آمار پایگاه خبری chemorbis واردات پلی اتیلن سنگین فیلم ایران سبب شده تا بازار این کالا  به رکود فرو برود.

برخی از از بازیکنان بازار پلی اتیلن سنگین معتقدند؛ ایران بیشترین مواد را به ترکیه و در هفته های اخیر به چین ارسال کرده است. یک منبع تولیدکننده در خاورمیانه گفت: عرضه فراوان پلی اتیلن سنگین ایران سبب اعمال فشار اضافی به بازار پلی اتیلن شده است و معامله گران انتظار تخفیف های قابل توجه دارند.

برخی دیگر از معامله گران هم ادعا می کنند که بانک ها در چین برای باز کردن اعتبار اسنادی برای انجام معاملات با محدودیت هایی روبه رو هستند. البته این ادعا توسط مقامات رسمی تایید نشده است.

به این ترتیب قیمت پلی اتیلن سنگین فیلم ایران در هفته جاری ۱۰۷۵ تا ۱۱۰۰ تن CPT با ۶٫۵ درصد عوارض گمرکی و به صورت نقدی گزارش شده است.قیمت EX5 و گرید F7000 ایران هم ۱۰۸۰ و ۱۱۴۰ دلار در هر تن در اوایل هفته جاری گزارش شده است. قیمت پلی اتیلن سبک خطی ایران هم ۱۱۵۰ تا ۱۱۶۰ دلار در هر تن گزارش شده است.

در همین حال در خاورمیانه و در ترکیه قیمت پلی اتیلن سبک و سبک خطی به ترتیب ۱۲۴۰ تا ۱۲۵۰ و ۱۱۴۰ تا ۱۱۶۰ دلار در هر تن گزارش شده است. همچنین قیمت پلی اتیلن سنگین فیلم هم ۱۱۲۰ تا ۱۱۵۰ CIF به صورت نقدی و با ۶٫۵ درصد عوارض اضافی اعلام شده است. این در حالی است که بازار پلی اتیلن همچنان تحت فشار رو به پایین متاثر از محموله های رقابتی ایران باقی مانده است.

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۳:۵۲
تعداد بازدید : ۴۵۳