شرکت ملی گاز ایران سهمی بسزا در کاهش آلودگی هوا داشته است

شرکت ملی گاز ایران سهمی بسزا در کاهش آلودگی هوا داشته است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شرکت ملی گاز ایران در زمینه حفظ محیط زیست و کاهش آلاینده‌ها، از سازمان‌های پیشرو بوده است.

به گزارش شانا، معصومه ابتکار دیروز (سه‌شنبه، 26 اردیبهشت‌ماه) در آیین رونمایی از نخستین مشعل سبز پالایشگاه اول مجتمع گاز پارس جنوبی که با حضور حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چند تن از مقام‌های کشوری و محلی برگزار شد، گفت: در سال 92 نیروگاه‌های کشور 45 درصد مازوت و سوخت سنگین مصرف می‌کردند که این میزان در سال 95 به هشت درصد رسید، این میزان در سال 96 صفر خواهد شد.

وی افزود: همه نیروگاه‌ها از گاز طبیعی استفاده خواهند کرد و این امر به آن معناست که شرکت ملی گاز ایران در زمینه حفظ محیط زیست و کاهش آلاینده‌ها، از سازمان‌های پیشرو بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با تاکید بر این‌که در دولت یازدهم پیشرفت خوبی در حوزه محیط زیست در وزارت نفت انجام شد، دریافت دومین جایزه ملی محیط زیست از سوی این وزارتخانه را ستود و تصریح کرد: توسعه گازرسانی در کشور، حذف سوخت تولیدی پتروشیمی‌ها، کیفی‌سازی بنزین و غیره جزو این اقدام‌ها به شمار می‎آید، این در حالی است که دریافت این جایزه حاکی از گام‌های مهم وزارت نفت همسو با کاهش آلودگی در کلان‌شهرها و پالایشگاه‌های کشور است.

ابتکار با اشاره به گازرسانی به 9 هزار روستا در دولت یازدهم، عنوان کرد: این کار بزرگ نشان از عزم و اراده قوی دولت برای برداشتن گام‌هایی برای بهبود زندگی مردم و خدمت به همه شهروندان این مرز و بوم است.

وی با اشاره به تصویب لایحه هوای پاک و ارتقای استانداردهای محیط زیست در مجلس شورای اسلامی، گفت: بحث کاهش سوزاندن گازهای مشعل به عنوان یک هدف اقتصادی و کاهش اتلاف منابع برای کاهش آلودگی هوا گام مهمی بود که به همت غیورمردان و متخصصان گازی کشور به سرانجام رسید و تاثیر بسیار مهمی نیز در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خواهد داشت.

ابتکار با تاکید بر این‌که ایران باید در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی رشد کند، افزود: این توسعه باید پایدار باشد و شرکت ملی گاز می‌تواند در این زمینه گام‌های مهمی بردارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برنامه‌ریزی برای استفاده 100 درصدی نیروگاه‌ها از گاز طبیعی در سال ۱۳۹۶، تصریح کرد: این کار، اقدام بسیار ارزشمندی است که از سوی شرکت ملی گاز ایران صورت خواهد گرفت و من در همین جا از تمامی دست‌اندرکاران قدردانی و تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: رسیدن به این هدف که میزان سوزاندن گازهای مشعل به صفر برسد، یکی از مهمترین اهداف زیست‌ محیطی شرکت ملی گاز به شمار می‌رود که همسو با کاهش Co2 و گازهای گلخانه‌ای است، در این زمینه اقدام‌های موثری را انجام داده و خواهیم داد، زیرا تا ۵۰ درصد کاهش شدت مصرف انرژی را در دستور کار داریم و همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا سال ۹۸، کل گازهایی که مشعل‌ سوزی می‌شوند، به صفر برسند.

ابتکار با تاکید بر این‌که ما باید تلاش کنیم تا GDP کشور را ارتقا دهیم، گفت: این ارتقا نباید به قیمت تخریب محیط‌ زیست تمام شود، بلکه برای توسعه فناوری‌های سبز باید از همه ظرفیت‌های داخلی یا خارجی که به‌واسطه فضای پسابرجام ایجاد شده، استفاده کنیم.

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۶:۱۸
تعداد بازدید : ۷۳۴