اخبار کوتاه جهان انرژی/ تمایل آفریقای جنوبی به سرمایه‌گذاری ایران در یک پروژه پالایشی

اخبار کوتاه جهان انرژی/ تمایل آفریقای جنوبی به سرمایه‌گذاری ایران در یک پروژه پالایشی
تمایل آفریقای جنوبی به سرمایه‌گذاری ایران در یک پروژه پالایشی، برگزاری نشست نمایندگان اوپک برای بررسی سناریوهای مختلف توافق کاهش تولید و رسیدن عراق به جایگاه بزرگ‌ترین منبع عرضه نفت به هند مهمترین خبرهای جهان انرژی در 24 ساعت گذشته است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا و به نقل از رویترز، مقام های وزارت انرژی آفریقای جنوبی اعلام کردند این کشورِ وارد کننده فرآورده های نفتی، به دنبال شرکای احتمالی در بین کشورهای غرب آفریقا و خاورمیانه به خصوص ایران برای مشارکت در یک پروژه پالایشگاهی جدید است.
شرکت ملی نفت آفریقای جنوبی «پتروسا» در سال 2010 میلادی پیشنهاد ساخت یک پالایشگاه به ارزش 10 میلیارد دلار و با ظرفیت پالایش 400هزار بشکه در روز را در ساحل شرقی این کشور مطرح کرده بود، اما دولت این کشور به دلیل نبود اعتبار کافی و سرمایه گذار، این طرح را کنار گذاشت.
به گفته مقام های آفریقای جنوبی، ساخت این پالایشگاه اکنون فوریت دارد، زیرا واردات نفت آفریقای جنوبی در حال افزایش است.

**برگزاری نشست نمایندگان اوپک برای بررسی سناریوهای مختلف توافق کاهش تولید
به گزارش رویترز، منابع سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کردند؛ نمایندگان ملی این سازمان و نمایندگانی از دبیرخانه اوپک روزهای چهارشنبه تا جمعه (27 تا 29 اردیبهشت) با هم ملاقات کردند تا درباره بازار نفت و سناریوهای مختلف توافق کاهش تولید در نشست آینده اعضای این گروه رایزنی کنند.
به گفته این منابع، اگرچه اعضا به نتیجه نهایی نرسیده‌اند، اما یکی از سناریوهای ممکن، تمدید 6 تا 9 ماه توافق یاد شده است .
با توجه به رشد عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان غیرعضو اوپک از جمله شیل آمریکا، امکان عمیق‌تر شدن کاهش نیز وجود دارد.

**عراق جایگاه بزرگ‌ترین منبع عرضه نفت به هند را از عربستان ربود
‎به گزارش رویترز، عراق عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، با فروش نفت ارزان‌تر از میدان‌های بصره به هند در ماه آوریل سال جاری میلادی، جایگزین بزرگ‌ترین تامین کننده نفت این کشور، یعنی عربستان شد. 
هند در ماه آوریل برای نخستین بار بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز از عراق خریداری کرد که این میزان هشت درصد بالاتر از مدت مشابه پارسال و یک سوم بیشتر از ماه مارس بوده است.

**‎روسنفت: خروج از توافق اوپک باید به صورت تدریجی باشد
‎به گزارش رویترز، «ایگور سچین»، مدیر شرکت روسنفت گفت: پس از انقضای مدت توافق کاهش تولید نفت، به این توافق باید به ترتیبی پایان داد که منجر به تزلزل قیمت جهانی این کالا نشود.
‎سچین گفت که از «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه خواسته است تا یک سازوکار تدریجی خروج از توافق را با اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر کشورهای غیرعضو به رایزنی بگذارد.
وی افزود: پیشنهاد تمدید توافق کاهش تولید هم اکنون تأثیر خود را بر بازار نفت گذاشته و قیمت ها رشد کرده است.

**‎نفت شیل آمریکا 76 میلیارد دلار زیان در سال 2016 به اوپک وارد کرد
‎به گزارش پایگاه اینترنتی دیلی سیگنال، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که سازمان اوپک در سال گذشته میلادی به علت افت قیمت ها که در پی افزایش تولید نفت شیل آمریکا حاصل شد، با 76 میلیارد دلار زیان روبرو شد.
‎بر اساس گزارش این اداره، درآمد خالص اوپک از صادرات نفت در سال 2016 حدود 433 میلیادر دلار بوده که این رقم 15 درصد نسبت به سال 2015 میلادی ( 509 میلیارد دلار) کاهش داشته و کمترین میزان از سال 2004 میلادی بوده است.

‎**عراق آماده رکوردشکنی صادرات نفت در ماه مه است
‎به گزارش بلومبرگ، با وجود احتمال تمدید توافق کاهش تولید، عراق می کوشد صادرات نفت خود را در ماه مه به بیشترین میزان افزایش دهد. 
‎بر اساس آمار رسیده از رصد رفت وآمد کشتی ها و اداره حمل و نقل و کشتیرانی، عراق در 15 روز نخست ماه مه 62 میلیون بشکه نفت انتقال داده است و اگر این شرایط تا پایان این ماه ادامه یابد، رقم یاد شده به چهار میلیون و 140 هزار بشکه در روز خواهد رسید که از ژانویه 2015 میلادی که بلومبرگ رصد رفت و آمد کشتی ها را آغازکرد، بیشترین میزان ماهانه است.

‎**پوتین و مادورو درباره بازار نفت به مذاکره نشستند
‎به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، با توجه به افزایش چشمگیر حمایت ها از تمدید توافق کاهش تولید نفت، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و نيکلاس مادورو همتای ونزوئلایی وی به صورت تلفنی درباره شرایط بازار جهانی نفت بحث و گفت و گو کردند.
‎پوتین و مادورو همچنین درباره اجرای توافق جهانی کاهش تولید نفت، همکاری راهبردی دو کشور و پروژه های مشترک نفت رایزنی داشتند.

‎**تصمیم بزرگ‌ترین بدهکار نفتی جهان برای پرداخت سود سهامداران پس از ٣ سال
‎به گزارش رویترز، «پدرو پرنت»، مدیر عامل شرکت دولتی نفت برزیل «پتروبراس»، بزرگ‌ترین بدهکار نفتی جهان اعلام کرد که در صورت سوددهی این شرکت در پایان سال ٢٠١٧ میلادی، نخستین بار از سه سال گذشته به سهامداران خود سود می‌دهد.
به گفته ‎پرنت، این شرکت که با اجرای یک برنامه بسیار جدی در حال کاهش 95 میلیارد دلار بدهکاری خود، کاهش هزینه ها و فروش دارایی‌هاست، در سه ماه نخست امسال سوددهی بی سابقه‌ای ثبت کرده است و در صورت ادامه شرایط، امکان پرداخت سود سهامداران در پایان سال جاری میلادی وجود دارد. 

**‎تولید نفت شیل آمریکا به زودی رکوردشکنی می کند
به گزارش پایگاه اینترنتی سیکینگ آلفا، تولید نفت آمریکا به رشد خود ادامه خواهد داد، زیرا این میزان از ژوئن 2015 تا ماه مه 2016 به میزان 514 هزار و ٩٩٤ بشکه در روز افزایش یافته که 98.5 درصد این میزان (507 هزار و 156 بشکه در روز) مربوط به میدان نفتی پرمیان است. آژانس بین المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) همگی به تازگی به طور چشمگیری برآورد خود را از میزان افزایش تولید آمریکا در سال ٢٠١٧ میلادی افزایش داده اند و انتظار می رود که این تخمین دوباره با رشد همراه شود.
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۱۵
تعداد بازدید : ۷۱۶