آخرین اخبار از پاکسازی آب های آلوده به مواد هیدروکربوری

رییس پردیس انرژی و محیط زیست ضمن تشریح آخرین اخبار از پاک سازی آب های آلوده به مواد هیدروکربوری، از ساخت دستگاهی برای اندازه گیری آلاینده های هوا خبر داد.

جابر نشاطی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه پژوهشگاه در حوزه انرژی و محیط زیست کارهای متفاوتی انجام می دهد، تصریح کرد: یکی از پروژه های پژوهشگاه پاک سازی آب های آلوده از مواد نفتی و هیدروکربور است. این پروژه حدود یک سال است آغاز شده و در حال اتمام است. در این پروژه پژوهشگاه به تکنولوژی هایی دست یافته است که با استفاده از فناوری های زیستی می تواند آلودگی های نفتی را از آب های زیر زمینی پاک کند.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد از آلودگی آب ها از مواد هیدروکربوری حذف شده است، اظهار کرد: پروژه مربوط به حذف آلودگی آب ها تا سه الی چهار ماه آینده تمام می شود و ۱۰ درصد دیگر نیز تا حدود سه ماه دیگر از آلودگی پاک می شود. حدود آب های زیر زمینی تا عمق حدود ۷۰ تا ۸۰ متری که اکثرا در مناطق جنوب هستند به مواد هیدروکربوری آلوده شده اند.

رییس پردیس انرژی و محیط زیست در ادامه از ساخت دستگاه پرتابل اندازه گیری آلاینده های هوا خبر داد و افزود: دستگاه پرتابل ساخته شده و در حال حاضر در مرحله ارزیابی میدانی قرار داریم. این دستگاه باید به مناطق جنوب کشور و فلات قاره برده شود و آلاینده هایی مانند منوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، مونوکسید کربن، بنزن، زایلین و... را اندازه گری کند.

نشاطی با بیان اینکه محققان توانستند در دو سال گذشته به فناری ساخت این دستگاه دستیابی پیدا کنند، توضیح داد: ساخت این دستگاه اهمیت بسیاری دارد، اگر شرکت های عملیاتی مدعی هستند که در حوزه نشر اقداماتی انجام می دهند که میزان نشر آلاینده ها را کم کنند، با استفاده از این دستگاه می توانیم این پایش را انجام دهیم و بررسی کنیم آلاینده کم شده است یا خیر.

وی در پایان اظهار کرد: اگر متقاضی بود تولید این دستگاه را به تولید انبوه می رسانیم. فلات قاره، سکوها و عسلویه که می توانند نقاطی باشند که استفاده از این دستگاه در آنجا ضرورت دارد.

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۰۹:۳۳
تعداد بازدید : ۷۷۹