یک کارشناس: فروش نفت خام را کاهش دهیم

یک کارشناس: فروش نفت خام را کاهش دهیم
یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که حذف نفت از چرخه اقتصادی کشور دردی از ما دوا نمی‌کند، اظهار کرد: اگر ما نفت نداشتیم، شرایطمان شبیه به کشوری مانند افغانستان بود و بخش عمده‌ای از پیشرفت‌هایمان را مدیون درآمدهای نفتی هستیم.
ابراهیم رزاقی که با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، ادامه داد: مشکل اصلی ما ریشه در نوع برخوردمان با پول حاصل از فروش نفت بوده است که به جای بهره گیری از آن در جهت تولید ماشین‌آلات پیشرفته و ایجاد صنایع سنگین، تنها مردممان را به مصرف کالاهای لوکس خارجی عادت داده‌ایم.

 

 

وی افزود: با راه اندازی صنایع پتروشیمی می‌توان از فروش نفت به صورت خام جلوگیری کرد و با تولید کالاهای نفتی به سودی چند برابر دست پیدا نکنیم.

 

این کارشناس اقتصادی کاهش وابستگی به نفت را تنها در چارچوب یک برنامه بلند مدت و هدفمند قابل تحقق دانست و گفت: ما در سال‌های بعد از جنگ برنامه‌ای 20 ساله طرح کردیم تا بتوانیم در چارچوب آن، وابستگی خود به نفت را به حداقل کاهش دهیم ولی متاسفانه این امر بنا به دلایل مختلف عملیاتی نشد.

 

 

وی با بیان این‌که کنار گذاشتن بدون هدف نفت از چرخه اقتصادی کشور هیچ سودی را عاید نظام و مردم نمی‌کند، خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد به جای صادرات نفت، به صادرات مواد کشاورزی رو بیاوریم، به اقتصاد بی پشتوانه‌ای تبدیل می‌شویم، که بسیار متزلزل خواهد بود اما اگر در کنار این کالاها، در بخش صنعت نیز رشد کنیم، می‌توان به نتایج آن امیدوار شد.

۱۵ مرداد ۱۳۹۱ ۰۱:۲۷
تعداد بازدید : ۹۳۰