هشتمین کنگره بین‏‌المللی گاز در ترکمنستان آغاز به کار کرد

هشتمین کنگره بین‏‌المللی گاز در ترکمنستان آغاز به کار کرد
هشتمین کنگره بین‌‏المللی گاز ترکمنستان ساعتی پیش در هتل «برقرار» در منطقه ملی گردشگری «آوازه» نزدیک شهر بندری «ترکمنباشی» در ساحل ترکمنی دریای خزر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس  ترکمنستان، در هشتمین کنگره بین‏‌المللی گاز ترکمنستان ساعتی پیش با حضور بیش از 380 نماینده از 300 کشور دنیا از جمله جمهوری اسلامی ایران، در سالن کنفرانس هتل «برقرار» واقع در منطقه ملی گردشگری «آوازه» در نزدیکی شهر بندری «ترکمنباشی» در ساحل دریای خزر آغاز به کار کرد.

این همایش مهمترین همایش بین‌المللی انرژی ترکمنستان محسوب می‏‌شود که قرار است در حاشیه آن یک نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز نیز برپا شود که در آن تعدادی از شرکت‌های نفتی و خدمات فنی و مهندسی ایران نیز حضور دارند. 

کنگره بین‌‏المللی گاز ترکمنستان را شرکت ملی «ترکمن گاز»، اتاق صنایع و بازرگانی ترکمنستان و شرکت انگلیسی «سامیت ترید ایونتس»برگزار می‌کنند.

توسعه صنایع نفت و گاز، جذب سرمایه‌‏گذاران خارجی، بهره‏‌برداری از منابع هیدروکربور، چگونگی توسعه میادین نفت و گاز بخش ترکمنی دریای خزر، تعیین موضع رسمی دولت ترکمنستان در امور توسعه صنعت نفت و گاز و ارائه گزارش‌های مقامات رسمی دولت این کشور از اهداف برگزاری کنفرانس مذکور اعلام شده‏‏ است.

مسأله چگونگی عرضه و ترانزیت نفت و گاز به خصوص بازاریابی گاز طبیعی ترکمنستان، توسعه میدان‌های نفت و گاز حوزه دریای خزر و نحوه انعقاد قرارداد مشارکت در تولید، امور اکتشاف و استخراج نفت و گاز، فرصت‌ها و ظرفیت‌های همکاری در بازار انرژی ترکمنستان و چشم‌اندازهای تعامل بین‌المللی و ارائه توانمندی‌ها در رابطه با عرصه‌های فوق از دیگر محورهای این همایش اعلام شده‏ است.

برگزاری همایش بین‏‌المللی گاز ترکمنستان در حالی است که پیشتر اعلام شده بود میزان ذخایر پیش‌بینی شده ترکمنستان معادل 44/45 میلیارد تن سوخت تعیین شده بود که بنا به کشف میادین جدید نفت و گاز، این میزان 71 میلیارد تن سوخت برآورد و تثبیت شده‌ است.

بیش از 53 میلیارد تن سوخت از ذخایر پیش‌بینی شده ترکمنستان در میادین خشک و بیش از 18 میلیارد تن سوخت نیز در بخش ترکمنی دریای خزر تمرکز یافته است.

ترکمنستان از ذخایر سرشار نفت و گاز برخوردار است و دولت این کشور قصد دارد همکاری‏‌های انرژی بین‏‌المللی و منطقه‏‌ای را بیش از پیش گسترش دهد و به این منظور دولت برنامه ملی بلند مدت توسعه صنعت نفت و گاز این کشور را تدوین و تصویب کرده‌‌است.

ترکمنستان همچنین قصد دارد تا سال 2030 میلادی میزان تولید سالانه گاز طبیعی را به 230 میلیارد متر مکعب برساند.

روسیه و ایران پیشتر از مهمترین وارد کنندگان گاز ترکمنستان بودند که انتقال گاز ترکمنی به «مسکو» از سال 2016 و از اوائل سال جاری میلادی به ایران، متوقف شد و به این ترتیب چین در حال حاضر تنها وارد کننده گاز طبیعی ترکمنستان می‌باشد.

۲ خرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۱۰
تعداد بازدید : ۶۰۶