مذاکره واگذاری ۵ میدان بزرگ نفتی به ۴ شرکت خارجی

مذاکره واگذاری ۵ میدان بزرگ نفتی به ۴ شرکت خارجی
وزیر نفت امیدواری کرد، ایران بتواند امسال با شرکت توتال فرانسه، لوک اویل روسیه، مرسک دانمارک و احتمالا پرتامینای اندونزی، قرارداد امضا کند.محور گفگو با این شرکت ها، میدان آزادگان، یادآوران، غرب کارون، منصوری و آب تیمور، و لایه نفتی پارس جنوبی است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ایران امیدوار است که با تأثیر مثبت انتخاب دوباره دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهوری، بتواند قراردادهای تاریخی با شرکت‎‎های بزرگ بین المللی، از جمله توتال و لوک اویل، امضا کند.
 بیژن زنگنه، وزیر نفت با سابقه ایران، در گفت و گویی با رویترز اعلام کرد که به لطف قراردادهای جدید با شرکت‌های بین المللی، ایران می تواند ظرف پنج سال تولید خود را یک چهارم افزایش دهد.
 توسعه میدان های جدید در کنار افزایش ضریب بازیافت از میدان های قدیمی، به ایران امکان خواهد داد که تولید روزانه نفت خود را از چهار میلیون بشکه به پنج میلیون بشکه در روز برساند.
ظرفیت تولید روزانه میعانات گازی ایران نیز از 600 هزار بشکه به یک میلیون بشکه خواهد رسید.
 زنگنه پیش از نشست اوپک در وین، گفته بود: یک گام مهم، انتخابات بود؛ زیرا در این انتخابات مردم ایران به تعامل سازنده با جهان، "بله" گفتند.
 وی با اشاره استمرار تحریم های آمریکا، گفت: امیدوارم که این پیام (انتخابات) به خوبی درک شود، به ویژه از سوی ابرقدرت جهان.
وزیر نفت افزود: اکنون زمان تحریک اقدام علیه ایران نیست.
زنگنه گفت: این (انتخابات) پیامی روشن به جهان بود؛ بیش از 60 تا 655 درصد از مردم جوان، طبقه متوسط و دانشجویان، این پیام را فرستادند و امیدوارم که جهان آن را با دیدی مثبت دریافت کند.
 وی همچنین ابراز امیدواری کرد که ایران بتواند امسال با شرکت توتال فرانسه، لوک اویل روسیه، مرسک دانمارک و احتمالا پرتامینای اندونزی، قرارداد امضا کند.
 محور گفت و گو با شرکت های یاد شده، میدان آزادگان، یادآوران، غرب کارون، منصوری و آب تیمور، و لایه نفتی پارس جنوبی است.
به گفته وزیر نفت، افزایش تولید ایران خللی در همکاری ایران با اوپک ایجاد نخواهد کرد.
 زنگنه گفت: همه تصمیم های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، تصمیم های کوتاه مدت هستند؛ اما ظرفیت تولید بخشی از برنامه های بلند مدت ماست.
 وی همچنین اعلام کرد: همکاری مناسب در درون اوپک، مشارکت این سازمان با روسیه و پایبندی خیره کننده کشورهای عضو و غیر عضو اوپک به توافق کاهش تولید، شگفتی آفرین بوده اند.
 وزیر نفت گفت: پس از بیش از دو سال، گمان می کنم نخستین بار بود که یک نشست بی حاشیه داشتیم؛ آغاز حضور من در اوپک به حدود 20 سال پیش باز می‌گردد و این نخستین بار است که شاهد پایبندی 100 درصدی از سوی اوپک و پایبندی نزدیک به 100 درصدی از سوی کشورهای غیر عضو اوپک بوده ام.
۶ خرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۱۸
تعداد بازدید : ۶۴۹