عملیات لوله گذاری سکوی ۱۴A پارس جنوبی به پایان رسید

مجری طرح توسعه فاز ۱۴ پارس جنوبی، از پایان عملیات لوله گذاری خط لوله ۳۲ اینچ سکوی ۱۴A و ۴.۵ اینچ تزریق گلایکول این فاز به طول ۱۰۳ کیلومتر خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، حمیدرضا مسعودی، با اشاره به پایان عملیات حفاری ۱۱ حلقه چاه سکوی ۱۴C گفت: ظرف ۱۰۰ روز آینده و پس از مساعد شدن شرایط جوی، عملیات لوله‌گذاری میانی و اتصال این سکوی اقماری به سکوی ۱۴A آغاز می‌شود.

وی با اعلام این که عملیات حفاری ۱۱ حلقه چاه سکوی ۱۴A تا پایان خردادماه پایان می‌یابد، افزود: با پایان عملیات یادشده، فعالیت‌های مرتبط با لوله گذاری به منظور برداشت گاز معادل یک فاز استاندارد از طرح توسعه فاز ۱۴ محقق می‌شود.

مجری فاز ۱۴ پارس جنوبی با اشاره به این که پس از پایان لوله گذاری، عملیات تکمیلی و هیدروتست مربوط به خط لوله این سکو تا پالایشگاه خشکی آغاز می‌شود، عنوان کرد: پیش بینی می‌شود عملیات تکمیلی خط لوله سکوی ۱۴A تا آذرماه امسال به پایان برسد.

به گفته مسعودی، با پایان عملیات حفاری تکمیلی چاه‌ها و خط لوله سکوی ۱۴A، تولید گاز از این سکو با ظرفیت ۱۴.۲ میلیون مترمکعب تا پایان آذرماه آغاز  می شود.

وی به حفاری چاه‌های موقعیت سکوهای ۱۴B و ۱۴D اشاره کرد و گفت: حفاری در موقعیت این سکوها با پیشرفت قابل قبولی در حال انجام است و با پایان این عملیات و دریافت لوله‌های CRA مربوطه، فعالیت‌های تکمیلی آنها هم آغاز می‌شود.

مجری فاز ۱۴ درباره ۲ سکوی اصلی درحال ساخت فاز ۱۴ در یارد بندرعباس هم گفت: هم اکنون سکوی ۱۴A با پیشرفت ۹۱ درصد و سکوی ۱۴B این طرح با پیشرفت ۸۰ درصد در یارد شرکت ایزوایکو در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.

مسعودی به تزریق منابع مالی صورت گرفته در فاز ۱۴ اشاره کرد و گفت: سکوی ۱۴A ظرف دو ماه آینده به پیشرفت حداکثری رسیده و با پایان عملیات حفاری جهت نصب در موقعیت جکت حمل می‌شود، همچنین برای تامین کالاهای باقیمانده مورد نیاز سکوی ۱۴B هم برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته است، به نحوی که انتظار داریم این سکو هم تا پایان تیرماه به پیشرفت قابل قبولی برسد.  

وی اظهار داشت: انتظار می رود تا پایان تیر و اواسط مردادماه ۲ سکوی اصلی هر کدام با ظرفیت برداشت ۱۴.۲ میلیون متر مکعب گاز آماده حمل و نصب در موقعیت فراساحل فاز ۱۴ پارس جنوبی داشته باشیم.

۷ خرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۳۳
تعداد بازدید : ۵۵۸