برنامه توسعه میادین مشترک از قانون مناقصات مستثنی شد

برنامه توسعه میادین مشترک از قانون مناقصات مستثنی شد
معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت از ابلاغ آیین‌نامه ترک تشریفات مناقصات برای واگذاری و اجرای طرح‌های مربوط به اکتشاف، توسعه، تولید و تعمیر و نگهداشت میادین مشترک نفت و گاز از سوی وزیر نفت خبر داد.

محسن خجسته‌مهر در گفت و گو با خبرنگار شانا تاکید کرد: این آیین‌نامه به دلیل اهمیت بحث میادین مشترک و ضرورت شتاب دهی به روند اجرای این پروژه‌ها ابلاغ شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت افزود: این ابلاغیه براساس ماده 11 قانون تاسیس وزارت نفت به این وزارتخانه داده شده است و به این ترتیب واگذاری و اجرای طرح‌های مربوط به اکتشاف، توسعه، تولید، تعمیر و نگهداشت میادین مشترک نفت و گاز تنها براساس آیین‌نامه معاملات شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود.

وی با بیان این که با ابلاغ این آیین‌نامه کار توسعه میادین مشترک در واقع از شمول قانون برگزاری مناقصات مستثنی شده است، گفت: براساس این آیین‌نامه، همه قراردادهای اکتشاف، توسعه، تولید و نگهداشت میادین مشترک نفت و گاز از این پس طبق ماده 59 آیین‌نامه معاملات شرکت ملی نفت و پس از طرح موضوع در کمیسیون یادشده انجام می‌شود.

خجسته‌مهر تاکید کرد: البته در صدور مجوز ترک تشریفات مناقصه، باید ماده 7 قانون اختیارات وزارت نفت را که به شرایط عمومی قراردادهای نفتی اشاره دارد و ماده 8 آن را که مربوط به رعایت حدود بودجه سالانه وزارت نفت متناسب با ساختار تشکیلاتی، وظایف و اختیارات آن است، رعایت شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت یادآور شد: از این‌ پس برای درخواست مجوز ترک تشریفات مناقصه، شرکت ملی نفت درخواست‌های خود را به معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت ارسال می‌کند و در این معاونت پس از تشکیل کمیسیون و تایید درخواست‌ها، اجرای قراردادها آغاز می‌شود.

وی معاونت برنا‌مه‌ریزی وزارت نفت را مسئول کمیسیون ترک تشریفات مناقصه میادین مشترک اعلام کرد و گفت: ترکیب سایر اعضای این کمیسیون نیز متشکل از معاون وزیر در مهندسی و نظارت بر طرح‌ها، مشاور حقوقی وزیر، مشاور عالی و دستیار وزیر، مشاور وزیر و رئیس سازمان حراست و مدیرعامل شرکت ملی نفت است و البته مدیرعامل شرکت متقاضی ترک تشریفات نیز، بر حسب مورد در کمیسیون حضور پیدا می‌کند.

خجسته‌مهر بزرگ ترین مزیت استفاده از آیین‌نامه معاملات شرکت ملی نفت به جای قانون مناقصات را شتاب در انتخاب پیمانکاران مناسب براساس معیارهایی همانند قیمت پیشنهادی و صلاحیت کار حرفه‌ای آنها خواند و گفت: براساس این آیین‌نامه، پیمانکار علاوه‌بر قیمت پیشنهادی پایین باید صلاحیت فنی انجام کار را داشته باشد.

۱۵ مرداد ۱۳۹۱ ۰۱:۴۷
تعداد بازدید : ۱,۰۰۱