راهی جز تمسک به بخش خصوصی وجود ندارد

راهی جز تمسک به بخش خصوصی وجود ندارد
نائب رئیس اتاق بازرگانی تهران فرآیندهای موجود در سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه را مهمترین مانع مردمی کردن اقتصاد دانست و عنوان کرد که اگر بناست در مردمی کردن اقتصاد توسعه فراگیر داشته باشیم باید فرآیندهای موجود در جذب سرمایه داخلی و خارجی را به معنای واقعی اصلاح کنیم.

مهدی جهانگیری در گفت‌وگو با خبرگزاری صداو سیما با اشاره به این که اقتصاد ایران هنوز نتوانسته است متناسب با ظرفیت‌هایش توسعه داشته باشد ابراز امیدواری کرد که با اصلاح نقایص و رفع موانع به ویژه در فرآیندها و بروکراسی‌ها، گام‌هایی جدی در مردمی کردن اقتصاد ایران برداشته شود.

جهانگیری با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار دستگاه‌های عمومی و دولتی قرار دارد که بزرگترین نقص اقتصاد است گفت: اگر اعتقاد داریم که بخش خصوصی باید راهبر اقتصاد و توسعه اقتصادی کشور باشد باید سهم بخش خصوصی در اقتصاد تقویت شود. باید الزامی وجود داشته باشد تا بخش‌های اقتصادی از دولت جدا شود. بخش خصوصی ابلاغ اصل ۴۴ را نقطه عطف توسعه اقتصادی کشور می‌داند که متاسفانه در اجرا شکل و شیوه مناسبی نداشت و باعث شده معضلات اقتصاد ایران به شکل امروز دربیاید.

مهدی جهانگیری گفت: برای نجات اقتصاد کشور راهی جز تمسک به توسعه بخش خصوصی، توجه به جذب سرمایه‌گذاری خارجی و اصلاح فرآیندهای سرمایه‌گذاری نیست که برای تحقق این امر باید تلاش کنیم. البته در این باره دستگاه‌هایی مانند وزارت امور اقتصادی و دارایی و دیگر دستگاه‌های دخیل باید به میدان بیایند و از ناحیه دولت اتفاق مناسبی صورت گیرد.

او ادامه داد: برای رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب و عبور از رکود اقتصادی و اینکه فعالیت خوبی را در حوزه سرمایه‌گذاری انجام دهیم یکی از راهکارها، جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: امروز مزیت‌ها و ایده‌های سرمایه‌گذاری در حالی مطرح می‌شود که از داشتن بسته‌های سرمایه‌گذاری متناسب با استانداردهای بین المللی محروم هستیم از این رو امسال در بودجه اتاق تهران بیش از دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بودجه را برای جذب سرمایه‌گذاری اختصاص و در این باره با سازمان سرمایه‌گذاری هماهنگی‌هایی را انجام داده‌ایم. 

 

ارائه پیشنهادات بخش خصوصی برای تسهیل جذب سرمایه‌گذاری

جهانگیری با ابراز امیدواری به تحقق شرایط برای جذب سرمایه‌گذاری گفت: باید افق سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذارخارجی در همه بخش‌ها مانند انرژی، مالیات و بیمه روشن باشد از این رو به زودی پیشنهادهای بخش خصوصی را برای کوتاه کردن فرآیند سرمایه‌گذاری به مجلس و دولت ارائه خواهیم کرد که در آن از تجربه کشورهای موفق در جذب سرمایه‌گذاری استفاده شده است.

وی افزود: مزیت‌های کشور در حوزه‌های مختلف تولید و اشتغال مشخص است از این رو راهبردی که باید بکار بگیریم تقویت اقتصاد داخلی با استفاده از فناوری روز و بکارگیری جوانان مستعد و توانمند است تا این مزیت‌ها را تقویت کنیم و به تولید پایدار و اشتغال مناسب برسیم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: برای تحقق این هدف نیز ضمن بکارگیری ظرفیت‌های داخلی، اقتصاد ما باید به اقتصاد دنیا متصل شود از این رو تولید ما باید از کیفیت مناسب و رقابتی برخوردار باشد، زیرا در غیر این صورت تولید ما کرسی‌ها و جایگاه‌های صادراتی خود را از دست خواهد داد.

جهانگیری افزود: برای رسیدن به رشد اقتصادی باید توسعه فرهنگی هم صورت گیرد و مردم باید به درجه‌ای از اعتقاد برسند که خرید محصول ایرانی هم به اقتصاد و هم به توسعه و اشتغال پایدار کمک می‌کند.

 

• شبکه دو (خبر 20:30)

۱۷ خرداد ۱۳۹۶ ۱۴:۱۹
تعداد بازدید : ۵۵۰