طرح ایجاد شرکت های زنجیره ای توزیع فرآورده های نفتی

طرح ایجاد جایگاه های زنجیره ای صاحب نام یاهمان برند سازی،ازجمله موضوعات مهمی است که وزارت نفت مدتهاست پیاده سازی آن را در دستور کار قرارداده و گام های اولیه ای نیز به منظوراجرای آن برداشته است.
از زمان مطرح شدن طرح برندینگ از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به عنوان دستگاه متولی اجرای آن، شکل گیری برند سازی به عنوان الگوی جدیدی درکشور برای عرضه کیفی و رقابتی سوخت محل توجه از سوی بخش های مختلف قرارگرفته است، به طوری که برخی که اجرای آن را میدانی رقابتی برای عرضه کیفی ترسوخت به مشتریان می دانند از چنین الگویی استقبال کرده اند و برخی نیز روی خوشی به آن نشان نداده اند.
نگاه کلان به موضوع برند در حوزه سوخت به چند موضوع اشاره دارد؛ نخست آن که نقش نظارتی دولت در این حوزه افزایش ونقش اجرایی آن کاهش یابد و این یعنی عمل به اصل 44 قانون اساسی که به کاهش تصدی گری دولت اشاره صریح دارد. 
 دوم آن که عرضه کنندگان سوخت برای ارائه با کیفیت آن به مشتریان درکنارارائه مطلوب خدماتی دیگر، در فضایی رقابتی قرار گیرند و نکته آخر این که مصرف کنندگان به عنوان حلقه نهایی با طیب خاطر وبا اعتمادی کامل این کالا یا خدمات را دریافت کنند و از آن رضایت داشته باشند. 
چهارشنبه(سوم خردادماه)همزمان با گرامیداشت آزاد سازی خرمشهر، نشستی با عنوان« تبیین سیاست های راهبردی طرح ایجاد شرکت های زنجیره ای توزیع فرآورده های نفتی» به میزبانی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در تهران برگزار شد. 
دراین همایش که با حضورعباس کاظمی، معاون وزیر نفت ومدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی، منصور ریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، مدیران ارشد حوزه تامین و توزیع سوخت کشور و مدیران مناطق 37 گانه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران برگزارشد، سیاست ها، راهبردها، همچنین چالش ها و آینده جایگاه های زنجیره ای یا برند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

**ضرورت اجرای طرح جایگاه های زنجیره ای توجیه مناسب آن است
معاون وزیر نفت ومدیرعامل شرکت ملی پالایش وپخش فرآوردهای نفتی با تاکید براین نکته که موضوع برند نیازمند تبیین است، گفت: انتظارما از لایههای مدیریتی شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران این است که طرح احداث جایگاه های زنجیره ای به نحوی مناسب برای جایگاه داران عرضه سوخت، تببین شود. 
عباس کاظمی با بیان این که خصوصی سازی از سیاست های کلی نظام است و مجلس هم نمی تواند آن را تغییر دهد، گفت: با توجه به این مهم بهتراست هرچه زودترهمه ذینفعان درباره موضوع توزیع سوخت از طریق شرکت های زنجیره ای توجیه شوند.
وی ازهمه دست اندرکاران مربوط به موضوع ایجاد شرکت های زنجیره ای سوخت خواست که ذینفعان این طرح از جمله جایگاه داران را توجیه و هدف اصلی طرح را برای آنها تبیین کنند. 
کاظمی با اشاره به برخی نارضایتی های پیش روی اجرای طرح احداث جایگاه های زنجیره ای عرضه سوخت، تصریح کرد: در 40 سال گذشته هم که همه فعالیت های مربوط به حوزه توزیع سوخت، دولتی بوده؛ بازهم نارضایتی وجود داشته است و برخی معتقد بودند که نباید به شیوه تکلیفی برخورد شود، اما کنون که قرار است این تکلیف برداشته شود بازهم این نارضایتی وجود دارد. 

**ایجاد انگیزه برای یک شروع خوب
پیروزمنجزی، مدیرامورمالی شرکت ملی پالایش و پخش نیز گفت: اتفاقی که درمدل اقتصادی برند جایگاه های سوخت رخ می دهد فقط فروش فرآورده های نفتی نیست و به همین دلیل 90 درصد آنها چیزی که درابتدای فعالیت بوده اند، نخواهند بود. 
منجزی تصریح کرد: برندها درابتدای فعالیت خود به عنوان یک تفکراقتصادی، افزایش ظرفیت فروش را مورد توجه قرار می دهند و برای مثال فرآورده ای مانند بنزین را در ساعاتی از شبانه روز با قیمتی کمتر به مصرف کنندگان خود عرضه می کنند. 
مدیرمالی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران: برندها می توانند بستری را ایجاد وخدمات متنوعی را درکوتاهترین زمان ممکن به مشتریان خود عرضه کنند؛ بنابراین در گام نخست، در کوتاه مدت و میان مدت، باید برندها را ترغیب به توسعه کرد. 

**سود برای جایگاه داران از پیامدهای طرح برندینگ
منصورریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‎های نفتی ایران درنظر دارد با اجرای طرح برند سازی جایگاه‎های عرضه سوخت، حاشیه سود را ازدولت به آنها (جایگاه داران) محول کند.
وی اظهار کرد: شرکت ‎‎های برند اگر احساس کنند که وارد فضای مطلوبی شده اند، شکوفا خواهند شد و شرکت ملی پخش نیز برای ایجاد چنین فضای مطلوبی تلاش خواهد کرد.
ریاحی تصریح کرد: حل مسائل حقوقی، مالی، قراردادی و بازرگانی، ایجاد رضایت و اطمینان ذینفعان، سرآمدی در عملیات و پاسخ گویی بیشتر و شفافیت در عملیات و کاهش بوروکراسی از پیامدهای اجرای طرح برندینگ است.


** 7 گام تا آماده سازی برای واگذاری به بخش خصوصی
مرتضی عابدینی، رئیس اداره کل سوختگیری هواپیمایی کشور نیز اظهارکرد: متناسب با تغییرفضای کسب وکار، راهبردهای شرکت ملی پخش ایران نیز درحال دگرگونی است ؛بنابراین اداره کل سوختگیری هواپیمایی نیز متناسب با این تغییرات، راهبردهای اجرایی خود را در چند گام تدوین کرده است.
 وی با اشاره به ظرفیت ها ودارایی های اداره کل سوختگیری هواپیمایی ومطرح بودن واگذاری فعالیت های آن به بخش خصوصی، تصریح کرد: برای تحقق این مهم هفت گام به عنوان راهبرد درنظر گرفته شده است.
عابدینی احراز صلاحیت شرکت های صاحب صلاحیت، احصای هزینه های جاری مراکز سوختگیری با برگزاری مناقصه، تجمیع قراردادهای موجود و قراردادهای جدید، و همچنین واگذاری مسئولیت خرید، حمل و فروش فرآورده های نفتی از شرکت ملی پخش به وسیله شرکت های صاحب صلاحیت را از گام های هفت گانه برشمرد.
۱۷ خرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۳۹
تعداد بازدید : ۲۸۴