چالش جدی بنادر عمانی برای عرضه و بارگیری سوخت

پتروتحلیل- عرضه سوخت کشتی در بندر فجیره به کشتی های با پرچم قطر و یا کشتی هایی که از مبدا قطر به این بندر وارد شده اند، در روز گذشته در حال لغو شدن بوده است.

آرگوس دیروز نوشت: مقامات بندر فجیره در روز دوشنبه با انتشار اخطاریه ای از ورود این کشتی ها تا اطلاع بعدی جلوگیری به عمل آورده اند. مقامات بنادر ابوظبی و خورفکان نیز محدودیت مشابهی اعمال کرده اند. بحرین و عربستان سعودی نیز از ورود کشتی های قطری به بنادرشان جلوگیری به عمل آورده اند. تصمیم برای اعمال محدودیت ورود برای کشتی های قطری به بندر فجیره می تواند تاثیر مهمی بر فروش سوخت کشتی توسط این بندر داشته باشد.

به خصوص اینکه شرکت های قطری Rasgas و Qatargas خریداران اصلی سوخت کشتی از بندر فجیره هستند. این دو شرکت در مجموع ۱۵۰-۱۲۰ هزار تن از فروش ماهیانه این بندر را به خود اختصاص داده اند. در صورت تداوم این محدودیت ها و با احتساب عدم فروش سوخت به کشتی های غیر قطری که به سمت این کشور حرکت می کنند و یا از قطر به این بندر می آیند، تاثیر بر فروش سوخت کشتی امارات متحده عربی قابل توجه خواهد بود. اعمال محدودیت برای ورود به آبهای امارات احتمالاً بدان معناست که این کشتی ها سوخت مورد نیاز خود را از جایی دیگر نظیر بنادر ایرانی و یا عمانی تامین خواهند کرد.

با افزایش تقاضای ناگهانی برای سوخت، بنادر عمانی Sohar و Salalah به دلیل عدم وجود زیرساخت مناسب و امکانات عرضه و بارگیری، با چالشی جدی روبرو خواهند شد. ضمن اینکه با شروع بادهای فصلی تا سه هفته دیگر، بندر Salalah عملیات سوخت گیری در لنگرگاه را تا ماه سپتامبر به تاخیر خواهد انداخت. حجم فروش سوخت کشتی توسط بندر Sohar در سالهای اخیر با افزایش همراه بوده و به حدود ۲۰۰ هزار تن در سال رسیده است که به طور انحصاری توسط شرکت نفت عمان عرضه می شود.

۱۷ خرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۴۰
تعداد بازدید : ۳۱۲