نظام آماری فعلی ایران در دنیا منسوخ شده است

نظام آماری فعلی ایران در دنیا منسوخ شده است
نوبخت اظهار کرد: نظام آماری فعلی کشور که در آن مأموران به در خانه‌ها می روند و آمار جمع آوری می‌کنند در دنیا منسوخ شده است و باید به سمت نظام آماری ثبتی مبنا برویم.
به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه شورای آمار که برای بررسی روش تهیه برنامه عملیاتی، برنامه ملی آمار تشکیل شد، بیان کرد: تشکیل جلسه شورای عالی آمار در راستای یک مأموریتی است که در بند ب ماده ١٠ قانون احکام دائمی توسعه تعیین شد. در این بند حکمی صراحت دارد که باید برنامه ملی آمار برای دوره ٥ ساله ١٣٩٦ -١٤٠٠ به تصویب شورای عالی آمار برسد.

وی افزود: امروز قرار است رایزنی شود که چطور این برنامه تهیه شود. سازمان برنامه و بودجه یک سازمان تخصصی در تهیه برنامه است. ما از تجارب خود استفاده کردیم و برای تهیه هر برنامه ابتدا یک نظام تدوین برنامه تهیه می‌کنیم و باید تعریف کنیم وضعیت موجود چیست و وضعیت مطلوب کدام است و با کدام راهبردها می توان به آن رسید.

نوبخت گفت: وضعیت کنونی ما همین نظام سنتی است که باید به درب خانه افراد رفته، اطلاعات گرفت و منتشر کرد که در دنیا منسوخ شده است. در قرن بیست و یکم از روش استقرائی از ریزداده‌های اداری استفاده می‌شود که به آن نظام آماری ثبتی مبنا می‌گویند. برای رفتن به وضعیت مطلوب باید راهبردی داشته باشیم که رئیس مرکز آمار ایران ١٢ جهت‌گیری و راهبرد کلی را ارائه کرده است که اعضای شورای عالی آمار ایران آن را بررسی کرده اند.

وی اظهار داشت: همزمان با دوره برنامه ششم توسعه قرار است برنامه ملی آمار در کشور تهیه شده اما در مجلس به تصویب نخواهد رسید چراکه قرار است در برنامه شورای عالی آمار به تصویب برسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه  در پایان تصریح کرد: درحال حاضر پیش‌نویس نظام تهیه و تدوین برنامه ملی آمار تهیه شده است و امیدواریم تا آبان‌ماه سال جاری برنامه ملی آمار ابلاغ شود. 

۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ۱۰:۱۲
تعداد بازدید : ۳۱۷