جذب سرمایه خارجی بهانه ای برای واردات شده است

جذب سرمایه خارجی بهانه ای برای واردات شده است
مدیرعامل مپنا گفت: جذب سرمایه خارجی بهانه ای برای خرید خارجی و واردات شده است اما این موضوع به صنعت برق آسیب خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صداوسیما، عباس علی آبادی با اشاره به اینکه رویکرد دولت اقتصاد مقاومتی است، افزود:  برخی  کارها از دست دولت خارج می شود.

وی درباره خرید توربین های کلاس f از ایتالیا همزمان با امضای قرارداد مپنا با زیمنس برای انتقال فناوری گفت : متأسفانه این اتفاق با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی رخ داده و همچنان در حال انجام است.

علی آبادی تاکید کرد : انصاف نیست کشور با این همه ظرفیت در صنعت نیروگاهی دست دراز کند و ما نیاز به پول یا جذب سرمایه خارجی در صنعت برق نداریم و با ریال و ارز داخلی می توانیم این صنعت را تقویت کنیم.

وی درباره انتقال فناوری به کشور برای ساخت توربین های کلاس f گفت : این برنامه در حال اجراست و دو توربین ساخته شده براساس قرارداد به نیروگاه بندرعباس ارسال شده است.

مدیر عامل مپنا گفت: اندکی جلوی دعوت از خارجی را کم کنیم و اجازه دهیم با استفاده از منابع داخلی و اقتصاد مقاومتی که شعار اصلی کشور است، پیش برویم.

علی آبادی افزود: امروز ما در بالاترین سطح فناوری جهان می توانیم طرح های نیروگاهی اجرا کنیم و در این بخش نیازمند سرمایه گذاری خارجی نیستیم چون توان و استعداد داخلی وجود دارد و فقط باید منابع داخلی را فعال کنیم و به سرمایه گذاران داخلی اطمینان دهیم منافع لازم را از محل سرمایه گذاری به آنها برمی گردانیم.

وی گفت: همه توربین های قدیمی را قادریم با استفاده از فناوری داخلی ارتقاء دهیم به همین دلیل از مجموع ۱۰ هزار مگاوات نیروگاهی که دولت در دست ساخت دارد و ۵ هزار مگاوات آن مربوط به بخش خصوصی است؛ ۲۴ توربین کلاس f باید ساخته و نصب شود تا انتقال تکنولوژی کلاس f به طور ۱۰۰ درصد انجام شود و در این مسیر هیچ قطعه ای نیست که نتوانیم در داخل آن را تولید کنیم.

علی آبادی تاکید کرد : حمایت از ساخت داخل، حیاتی است چون در دوره تحریم تجربه تلخی داشتیم، بنابراین باید همه قطعات را بتوانیم در داخل تولید کنیم و از آنجا که یک توربین یک بار ساخته می شود و چندین بار قطعات آن تعویض خواهد شد و هر سه سال یک بار باید تغییر کند، هیچ وابستگی نباید به خارج داشته باشیم.

وی گفت : فرآیند انتقال فناوری توربین های کلاس f که آخرین قسمت آن مهمتر از همه است از اول شروع شد و بنا به قرارداد منافع شرکت زیمنس هم باید تأمین شود، به همین دلیل دو توربین اول را ساخته شده وارد می کنیم و از توربین سوم در داخل کشور مونتاژ می شود و پس از توربین ششم، بخش سرد توربین در داخل ساخته خواهد شد و از توربین دوازدهم به بعد بخش گرم آن در داخل تولید می شود.

مدیر عامل مپنا اضافه کرد : قرارداد بین مپنا و زیمنس برای انتقال تکنولوژی تابع زمان نیست، بلکه تابع تعداد است و می توان کل توربین ها را (۲۴ عدد) در یک سال ساخت اما نه کشور توان و نه ظرفیت پذیرش این تعداد توربین را دارد، بنابر این باید در کشور کارخانه هایی درست کنیم که اشتغال ایجاد کند و آنها نیاز به برق داشته باشند و بر آن اساس نیروگاه ساخته شود.

۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۰۱
تعداد بازدید : ۳۵۶