چرا دولت یازدهم با شرکت های شبه دولتی نفتی قرارداد بست؟

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: در پایان دولت یازدهم وزارت نفت بیشتر با شرکت های شبه دولتی قرارداد بست و بخش خصوصی خیلی به ندرت در قراردادها حضور داشت؛ امید است دولت دوازدهم از ظرفیت های بخش خصوصی در صنعت نفت بیشتر استفاده کند.

حمیدرضا صالحی در گفت وگو با ایسنا،   اظهار کرد: باید این موضوع را در نظر بگیریم که وقتی دولت یازدهم سر کار آمد وزارتخانه های تخصصی از جمله نفت و نیرو با میراثی از دولت قبل روبرو بودند که به دلیل مشکلات مختلف، سرمایه گذاری لازم در صنعت پتروشیمی و نفت انجام نشده بود و سطح مدیران از مدیران راهبردی و کلان به مدیریت روزمره در صنعت نفت رسید.

وی افزود: دولت یازدهم با مشکلاتی مواجه بود از جمله اینکه بتواند منابع مالی که توسط برخی افراد مثل بابک زنجانی به خارج از کشور رفته بود را بازگرداند و قطاری را که از ریل خارج شده بود را به ریل بازگرداند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: نمود مشخص عملکرد وزارت نفت در میزان تولید نفت خود را نشان داد و با مدیریت مناسب توانستند عدد قابل توجهی را در زمینه تولید و صادرات نفت حاصل کنند. روال پس از برجام مدیریت مناسبی بود و سطح تولید نفت به پیش از تحریم ها بازگشت.

صالحی با اشاره به وضعیت سرمایه گذاری در صنعت نفت در دولت یازدهم گفت: نمی توان گفت عملکرد در بخش سرمایه گذاری در صنعت نفت کاملا مناسب بوده است و قراردادهای ای پی سی که در دو - سه سال گذشته مطرح شد و باید به سرانجام می رسید و وزارتخانه آن را نهایی کند اما در نهایت مدیران نفتی سمت این قراردادها نرفتند و عملیاتی نشد.

وی ادامه داد:  به طور کلی عدد مناسبی در زمینه سرمایه گذاری در صنعت نفت اتفاق نیفتاد و دولت در حوزه نفت محافظه کارتر شد و نیروهای جدید و قوی که می توانستند کمک کنند و مسئولیت بپذیرند یا خودشان عقب نشینی کردند یا وزارتخانه از آن ها استفاده نکرد و بر عکس نیروهای ضعیف تر پست هایی گرفتند که برای تحول در صنعت نفت و راهبرد عبور از بحران هم خوانی نداشتند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با اشاره به اهداف مهم نفتی در دولت دوازدهم گفت: در دولت دوازدهم امید است با توجه اینکه هنوز بهره وری از برجام نکردیم بتوانیم سرمایه گذاری مطلوب تری در حوزه نفت و گاز داشته باشیم و روی میادین مشترک تمرکز بیشتری کنیم. از طرفی هم  قراردادهای "ای پی سی" به قراردادهای اجرایی و عملیاتی تبدیل شود.

وی اضافه کرد: امید است که وزارت نفت در دولت دوازدهم به شرکای داخلی بهای بیشتری بدهد و شرکت های بخش خصوصی در قراردادهای نفتی حضور پیدا کنند، این در حالی است که در پایان دولت یازدهم مشاهده کردیم که وزارت نفت بیشتر با شرکت های شبه دولتی قرارداد بست و بخش خصوصی خیلی به ندرت در قراردادها حضور داشت. دولت دوازدهم باید به ظرفیت سازی در بخش خصوصی کمک کند و از ظرفیت های بخش خصوصی در صنعت نفت بیشتر استفاده کند.

۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۰۴
تعداد بازدید : ۳۲۲