ساماندهی طرح های پتروشیمی در منطقه پارسیان کلید خورد

ساماندهی طرح های پتروشیمی در منطقه پارسیان کلید خورد
شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ایمیدرو با امضای تفاهم نامه ای بطور رسمی ساماندهی طرح های پتروشیمی و توسعه منطقه ویژه انرژی بر پارسیان را کلید زدند.

به گزارش خبرنگار نیپنا، مهدی کرباسیان رئیس هیئت عامل ایمیدرو(سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) و مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت درامور پتروشیمی امروز سه شنبه(23 خرداد ماه) با هدف توسعه منطقه ویژه انرژی پارسیان بر سر میز امضای تفاهم نامه همکاری نشستند.

بر اساس این گزارش، معاونان وزرای نفت و صنعت ، معدن و تجارت آخرین وضعیت زیر ساخت های منطقه و همچنین نحوه تامین یوتیلیتی، ساخت بندر وخوراک واحد های پتروشیمی متقاضی حضور در این منطقه را بررسی کردند.

حمایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی از توسعه منطقه ویژه انرژی بر پارسیان

در جریان امضای این تفاهم نامه، مرضیه شاهدایی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره توسعه منطقه پارسیان اظهارکرد: همواره برتوسعه این منطقه با توجه به دارا بودن شرایط مطلوب، تاکید داشته ایم وامید است که سرمایه گذاری های جدید بتواند منجر به ساخت طرح های متنوع پتروشیمی و نیز اشتغال زایی جدید شود.

وی افزود: از نظر تامین خوراک مشکلی واحدهای پیش بینی شده در این منطقه وجود ندارد و افزون بر خط لوله هفتم سراسری اگر بتوان انشعابی را نیز از منطقه عسلویه برای این منطقه ایجاد کرد، می توان شرایط بهتری را از نظر تامین خوراک شاهد بود و با توجه به تعدد طرح ها در این منطقه تامین خوراک اتان محدود است، مقرر شده است اولویت تامین خوراک با طرح هایی است که سرمایه گذاری مشترک دارند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان این که  تفاهم نامه میان دو شرکت می تواند منجربه جذب سرمایه گذاری های جدید دراین منطقه شود، گفت: توسعه منطقه ویژه  انرژی بر پارسیان می تواند از نظر ایجاد شغل تحولی بزرگ را در سطح منطقه به دنبال داشته باشد.

شاهدایی در ادامه پیشنهاد ها و راهکارهایی را برای توسعه این منطقه ارائه کرد و ابراز داشت: نحوه مالکیت زمین های این منطقه با توجه به تجربه به دست آمده در مناطق عسلویه و ماهشهر بهتر است به صورت اجاره به شرط تملیک باشد.

وی ادامه داد: توجه به نحوه تامین مسکن کارکنان و نیز مسئولیت های اجتماعی شرکت های حاضر در منطقه نیز باید با جدیت مورد توجه قرار بگیرد و شرکت ها در بالا ترین سطح رعایت اصول زیست محیطی را مورد توجه قرار دهند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: در بحث یوتیلیتی،  تامین آب و برق را نمی توان جداگانه در نظر داشت و این دومقوله باید با هم باشند و حتی در بحث تصفیه پساب ها نیز باید شرکت های متقاضی با دقت بیشتری انتخاب شوند.

وی تجربه اجرای طرح پتروشیمی دماوند را تجربه ای برای احداث واحدهای جدید یوتیلیتی معرفی کرد و گفت: سهامدار بودن شرکت های اصلی می تواند منجر به ایجاد تسهیل در فرایند ساخت و تولید باشد.

شاهدایی همکاری و کنار هم بودن شرکت ملی صنایع پتروشیمی و ایمیدرو را یک گام مثبت ارزیابی کرد وابراز داشت: مدیریت و همکاری های مشترک می تواند برخی تجربه های سالیان قبل درعسلویه وماهشهر را دیگر تکرار نکند.

اعلام خبرهای جدید در مسیرتوسعه منطقه ویژه انرژی برپارسیان

مهدی کرباسیان رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز در این مراسم، درباره آخرین وضعیت توسعه منطقه انرژی بر پارسیان اظهارکرد: گام بزرگی برای توسعه این منطقه که از محروم ترین نقاط  استان هرمزگان به شمار می رود درحال برداشته شدن است و خبرهای خوبی نیز برای سرمایه گذاران داریم و امروز در گفتگو با وزیر نفت، ایشان نیز از تحرک ایجاد شده برای توسعه این منطقه ابراز رضایت کردند.

وی از ساخت 4  اسکله از19 اسکله پیش بینی شده خبر داد واظهارکرد: قرارداد ساخت این بنادر به صورت EPCF هفته گذشته نهایی شد و این امرمی تواند منجر به تسهیل  سرمایه گذاری های جدید شود .

وی ادامه دارد: با سازمان محیط زیست نیر به تازگی تفاهم نامه ایی نهایی شده است و مشاور نروژی این پروژه گزارش نهایی خود را تا پایان تیرماه ارائه خواهد کرد.

 کرباسیان با بیان این که فراخوان ساخت واحد آب و برق منطقه نیز تا هفته آینده اعلام خواهد شد، گفت: درفاز نخست 500 مگاوات برق و 50 هزار مکعب آب به متقاضیان تحویل خواهد شد و این ارقام به تدریج افزایش خواهد یافت.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو، ادامه داد:  ایجاد زیر ساخت ها و نیز لایروبی و ساخت موج شکن نیز بزودی اجرایی خواهد شد و طرح توسعه براساس چارچوبی که پیش بینی شده  است دنبال می شود.

 وی اظهارکرد: درخواست های 5 شرکت برای ساخت واحد های جدید پتروشیمی درمنطقه ویژه انرژی بر پارسیان ازسوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی درحال بررسی است و مراحل نهایی اخذ مجوز را طی می کنند.

کرباسیان با اشاره به این که شرکت پارسیان که پیشتر با طرح توسعه لامرد مشترک بود،  بطورمستقل و با نام جدید شرکت توسعه صنایع انرژی بر پارسیان به ثبت رسیده است،  افزود: نزدیکی به عسلویه و نیز دیگر مناطق تامین خوراک یک مزیت برای منطقه پارسیان به شمار می رود و انتظار داریم پیشرفت این منطقه با شتاب بیشتری عملیاتی شود.

بر اساس این گزارش، در این جلسه اعلام شد که شرکت شل نیزعلاقه مندی خود را برای حضور در توسعه منطقه ویژه انرژی بر پارسیان اعلام کرده است و مذاکراتی نیز در چند نوبت با شرکت ژاپنی تویو انجام شده است.

گفتنی است؛ بر اساس سیاست های برنامه پنجساله چهارم توسعه کشور، از سال 1384 مطالعات مکان یابی استقرار صنایع انرژی بر در چارچوب جلوگیری از خام فروشی گاز طبیعی، تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر، تکمیل زنجیره تولید پتروشیمی و فولاد از مواد اولیه تا محصولات نهایی و افزایش صادرات غیرنفتی آغاز شد.
 صنایع انرژی بر به آن گروه از صنایع اطلاق می شود سهم انرژی مصرفی آنها در هزینه های تمام شده محصول نهایی، نسبت به دیگر عوامل تولید در مقایسه با صنایع دیگر بالا بوده و نقش تعیین کننده ای در قیمت نهایی محصول آنها داشته باشد، از قبیل صنایع پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم، بنابراین منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان با مساحتی نزدیک به 10 هزارهکتار در 30 کیلومتری شرق عسلویه، در منتهی الیه غربی استان هرمزگان و مرز سه استان هرمزگان، بوشهر و فارس به عنوان گزینه های محل استقرار صنایع انرژی بر انتخاب شد .

براساس این تفاهمنامه کارگروه مشترکی با حضور نمایندگان دو طرف به منظور تسهیل امور تشکیل می شود و روند اجرای پروژه ها و همکاری میان دو طرف به شکل دائمی مورد پیگیری قرار می گیرد .

همچنین فراهم سازی زیر ساخت های مورد نیاز برای سرمایه گذاران از سوی منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در دستور کار قرار دارد .

شرکت ملی صنایع پتروشیمی وظیفه تعیین صلاحیت واحدهایی را که بخواهند در منطقه مزبور مستقر شوند، برعهده خواهد داشت .

این یادداشت تفاهم ضمن تسهیل استقرار شرکت های پتروشیمی در منطقه وِیژه اقتصادی پارسیان، برای سرعت بخشیدن به شروع عملیات اجرایی پنج شرکت پتروشیمی که اکنون در محل زمین دریافت کرده اند، نقش دارد.

قرار است در منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان امکان استقرار و تولید چهار میلیون تن فولاد، 18 میلیون تن محصولات پتروشیمی، 1.2 میلیون تن آلومینیوم فراهم شود .

علاوه براین تامین 6 هزارمگاوات برق در سال و احداث بندر پارسیان با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه 40 میلیون تن و تاسیسات آب شیرین کن که نیاز به سرمایه گذاری بالغ بر37.4 میلیارد دلار در بخش غیردولتی معادل 140 هزار میلیارد تومان خواهد داشت.

انتظار می رود در مرحله نخست تا فعال سازی طرح امکان اشتغال پنج هزار نفر فراهم شود و هر یک از طرح های پتروشیمی قابلیت اشتغال پنج تا هفت هزار نفر را خواهند داشت .

۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۴۱
تعداد بازدید : ۴۱۷