تحریم دلاری و برگشت‌پذیری ۲ مانع صادرات گاز ایران به پاکستان

منابع رسمی در وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان گفتند، چند تحریم معدود علیه ایران از جمله تحریم «معامله به دلار» موجب تاخیر در اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری دی نیوز، منابع رسمی در وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان  گفتند، چند تحریم معدود علیه ایران از جمله تحریم «معامله به دلار» موجب تاخیر در اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان شده است.

این منابع گفتند: «به محض اینکه تحریم ها به طور کامل برطرف شوند، کار عملی روی این پروژه آغاز خواهد شد.» این منابع در پاسخ به سوالی تصریح کردند که پاکستان به ایران اعلام کرده که موسسات مالی بین المللی به دلیل تحریم دلاری آماده تامین مالی این پروژه نیستند.

این منابع گفتند، همچنین شرط «برگشت پذیری» تحریم ها که بر اساس آن در صورت تخطی ایران از توافق برجام تحریم ها علیه ایران ممکن است مجددا احیا شود، نیز از دیگر موانع اجرایی شدن پروژه انتقال گاز است.

این منابع گفتند: «تراکنش های دلاری (با ایران) مجاز نیست و سرمایه گذاران به دلیل شرط برگشت پذیری تحریم ها که ممکن است منجر به تحریم های مجدد شود، تمایلی به تامین مالی ندارند.» منابع مذکور افزودند، به محض اینکه این تحریم ها علیه ایران برداشته شود، پاکستان آماده است در ظرف مدت 30 ماه آن بخش از خط لوله را که در طرف خودش واقع شده تکمیل نماید.

به گفته منابع پاکستانی، دولت این کشور در سال مالی جاری برای توسعه زیرساخت های گازی در پاکستان از جمله خط لوله انتقال گاز از ایران، 25 میلیارد روپیه بودجه اختصاص داده است.

این خبر در حالی منتشر می شود که پنج روز پیش، شاهد خاقان عباسی، وزیر نفت پاکستان در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفته بود، کار بر روی پروژه های فوری واردات گاز از جمله خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، خط لوله انتقال گاز تاپی و واردات ال ان جی آغاز شده است.

۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۴۴
تعداد بازدید : ۴۳۰