توقف صادرات پتروشیمی به اروپا صحت ندارد

توقف صادرات پتروشیمی به اروپا صحت ندارد
معاون وزیر نفت با اعلام این‌که کشور‌های زیادی از جمله افغانستان و پاکستان برای سرمایه‌گذاری در واحد‌های پتروشیمی اعلام آمادگی کرده‌اند، توقف صادرات محصولات پتروشیمی به اتحادیه اروپا را رد کرد.
غلامحسین بیات در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با رد توقف صادرات برخی از محصولات پتروشیمی ایران به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا گفت: ایران محصولات خود را به صورت انبوه صادر می‌کند و با توجه به این‌که کشور‌های اروپایی به دلیل کوچک‌بودن بازار گسترده‌ای ندارند و با فرض محال صحت این موضوع، مشتریان زیادی طالب خرید محصولات پتروشیمی ایران هستند که می‌‌توان آنها را جایگزین کرد.

 

وی با اشاره به این‌که اولویت توجه ایران به بازار‌های عمده است، توضیح داد: اولویت عمده‌ ایران کشور‌های دارای جمعیت میلیاردی و سپس کشور‌هایی با جمعیت میلیونی است.

 

بیات با تاکید بر این‌که صادرات محصولات پتروشیمی با وجود تحریم‌ها دچار هیچ‌گونه مشکلی نشده است، گفت: صادرات محصولات پتروشیمی ایران نصف حجم تقاضای مشتریان برای واردات محصولات پتروشیمی از ایران است.

 

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: این حجم بالای تقاضا برای واردات محصولات پتروشیمی از ایران با راه‌اندازی واحد‌های پتروشیمی در آینده‌ پوشش داده خواهد شد.

 

وی در مورد سرمایه‌گذاری خارجی در واحد‌های پتروشیمی نیز اظهار کرد: کشور‌های بسیاری از جمله افغانستان و پاکستان خواهان سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران هستند.

 

به گفته‌ وی برخی از این درخواست‌ها در حال بررسی است و با برخی از این کشور‌ها مذاکراتی در حال انجام است.

 

بیات هم‌چنین اظهار کرد: عمده تقاضای مذاکره‌کنندگان خارجی برای سرمایه‌گذاری در واحد‌های پتروشیمی مشوق‌هایی در قیمت خوراک این واحد‌ها از سوی طرف ایرانی است.

۱۸ مرداد ۱۳۹۱ ۰۲:۱۳
تعداد بازدید : ۹۰۵