قیمت برنت به ۴۰ تا ۵۵ دلار می‌رسد

قیمت برنت به ۴۰ تا ۵۵ دلار می‌رسد
مدیر بزرگ‌ترین شرکت بازرگانی نفت جهان پیش بینی کرد قیمت‌های نفت برنت در ظرف چند سه ماهه آینده در محدوده ۴۰ تا ۵۵ دلار در هر بشکه خواهد ماند، زیرا تولید بالاتر آمریکا، روند تعادل مجدد بازار را آهسته می‌کند.

به گزارش ایسنا، ایام تیلور، مدیر ویتول در مصاحبه‌ای به رویترز گفت: همه برای تعادل مجدد آماده می‌شدند و انتظار داشتند کاهش ذخایر در سه ماهه دوم روی دهد و اگر به تحلیل کلان نگاه کنید این روند بایستی اتفاق افتاده باشد، اما تاکنون چنین امری روی نداده و همه اشتباه مشابهی را مرتکب شدند.

کشورهای تولید کننده نفت عضو و غیر عضو اوپک با امید به کاهش سطح ذخایر جهانی نفت، از بیش از ۳ میلیارد بشکه به متوسط پنج ساله حدود ۲.۷ میلیارد بشکه موافقت کرده بودند تولیدشان را از ژانویه سال ۲۰۱۷ به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز کاهش دهند، اما این تلاش‌ها به دلیل تولید رو به رشد از سوی نیجریه و لیبی که دو کشور عضو اوپک هستند و از شرکت در توافق کاهش تولید معاف شدند، تضعیف شده است.

افزایش تولید در آمریکا نیز به این اشباع افزوده زیرا بهبود قیمت‌های نفت به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه تولیدکنندگان شیل این کشور را به حفاری‌های جدید تشویق کرده است.

مدیر ویتول اظهار کرد که وی همچنان انتظار دارد تعادل مجدد بازار آغاز شود و ذخایر در سه ماهه دوم کاهش پیدا کند، اما وی نسبت به سه ماهه چهارم که تولید کنندگان شیل آمریکا ممکن است به تولیدشان بیافزایند، اطمینان کمتری دارند.

طی یک سال گذشته گروه‌های شبه نظامی به مناطق ساحلی تولید کننده نفت در نیجریه حمله کرده و باعث شدند تولید این کشور به میزان حدود یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند. در لیبی گروه‌های شبه نظامی متعدد، بنادر شرقی بزرگ و میدان‌های نفتی غربی را مسدود کرده‌اند، اما سال ۲۰۱۷ شاهد بهبود تولید در هر دو کشور بوده است. نیجریه از مارس سال ۲۰۱۶ صادرات بالاتری را پیش بینی کرده و برنامه بارگیری ماه اوت حدود دو میلیون بشکه در روز است در حالی که تولید نفت لیبی در هفته جاری به بیش از ۹۰۰ هزار بشکه در روز رسید و تولید یک میلیون بشکه در روز تا پایان ژوییه هدف گذاری شده است.

انتظار می‌رود آمریکا که در توافق کاهش تولید حضور ندارد، تولید نفت شیل را به میزان یک میلیون بشکه در روز یا معادل حدود ۱۰ درصد از تولید این کشور افزایش دهد.

به گفته مدیر ویتول، در بخش عرضه رشد مصرف نفت حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ پیش بینی می‌شود که به حمایت از قیمت‌ها کمک می‌کند.

براساس گزارش رویترز، ویتول در سال ۲۰۱۶ بیش از هفت میلیون بشکه در روز نفت و فرآورده‌های نفتی را معامله کرد که ۱۶ درصد رشد سال به سال داشت.

۷ تیر ۱۳۹۶ ۱۲:۰۶
تعداد بازدید : ۳۲۵