کتاب اصول حکمرانی حاکم بر تشکل‌های کسب و کار و اتاق‌های بازرگانی

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران کتاب کوچکی با عنوان راهنمای «اصول حکمرانی حاکم بر تشکل‌های کسب‌وکار و اتاق‌های بازرگانی» منتشر کرد.

کتاب اصول حکمرانی حاکم بر تشکل‌های کسب‌وکار و اتاق‌های بازرگانی که برای استفاده و بهره‌برداری در اختیار تشکل‌های اقتصادی بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی قرار گرفته، ترجمه راهنمای اصول حکمرانی حاکم بر تشکل‌ها و اتاق‌های بازرگانی است که مرکز بین‌المللی بنگاه‌های اقتصادی خصوصی (CIPE) و فدراسیون جهانی اتاق‌های بازرگانی (WCF) به منظور دستیابی به رهنمودهای مربوط به حکمرانی شایسته و ایجاد امکان ارزیابی رویه‌های جاری در تشکل‌های کسب و کار تدوین کرده‌ است. 
اتاق تهران در ماه‌های اخیر، سیاست‌ها و برنامه‌های منسجمی را در جهت ارتقای کارایی تشکل‌های اقتصادی در دستور کار قرار داده که از جمله می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی با هدف افزایش عضوگیری، آموزش اصول مدیریتی و نیز پرورش نیروی انسانی فعال در تشکل‌ها اشاره کرد. انتشار کتاب «اصول حکمرانی حاکم بر تشکل‌های کسب‌وکار و اتاق‌های بازرگانی» نیز قدمی دیگر در همین مسیر است.
 در مقدمه این کتاب در باب حکمرانی شایسته در تشکل‌های کسب‌وکار آمده است: «حکمرانی شایسته و موثر در ایجاد تشکل‌های کسب‌وکار مستقل و ماموریت‌محور ضرورت دارد، تا از این طریق تشکل‌ها بتوانند اساس عضویت فراگیر را توسعه دهند، نقش مباشران مالی مسئول را ایفا کنند، خدمات عضویتی مناسب ارائه کنند و به عنوان نماینده اعضای خود حافظ منافع آنان در فرآیند سیاست‌های عمومی باشند.»
در این راهنما و در چارچوب حکمرانی تشکل‌ها، اعضا به عنوان زیربنا و اساس موجودیت تشکل معرفی شده‌اند و تشکل باید آنان را قادر سازد تا به عنوان مالکان مطلع و فعال عمل کنند. در عین حال باید به آنها اطمینان دهد که حکمرانی به شیوه‌ای شفاف، مسئولانه و پاسخگو و با کارایی و حرفه‌ای‌گرایی لازم انجام می‌گیرد. 
در این کتاب، همچنین اصول اطمینان از چارچوب سازمانی موثر برای حکمرانی تشکل‌های کسب‌وکار مورد اشاره قرار گرفته و در مقدمه این بحث آمده است: «حکمرانی موثر تشکل مبتنی بر یک چارچوب سازمانی است که عدالت، شفافیت و امکان حسابرسی پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری را در محیط‌های عمومی و خصوصی ارتقا بخشیده و با قوانین و مقررات داخلی سازگار باشد.»


پیش از انتشار این کتاب، با استفاده از مطالب این منبع، گزارشی تهیه شده است که در سایت اتاق تهران قابل دسترسی و مطالعه است.

 

۷ تیر ۱۳۹۶ ۱۲:۱۱
تعداد بازدید : ۲۸۲