آغاز تنوع در سبد صادرات نفت خام ایران

آغاز تنوع در سبد صادرات نفت خام ایران
براساس طرح شرکت ملی نفت که از سالها پیش در دستور کار قرار گرفته بود سبد صادرات نفت خام ایران تنظیم و متنوع می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در حالی که برداشت نفت خام از میادین نفتی در سر تا سر  جهان به سمت نفت های سنگین و فوق سنگین و همچنین برداشت از ذخایر غیرمتعارف سوق پیدا کرده است که ایران به دنبال به افزایش سهم نفت سبک در سبد صادراتی خود و تنوع بخشی بیشتر به انواع نفت عرضه شده ایران در بازار جهانی است.

براساس اعلام مسئولان شرکت ملی نفت، ایران در سنوات مختلف پیش از افزایش برداشت از میدان نفتی هنگام، نفت صادراتی ایران در انواع مختلف در رده‌های سبک، سنگین و فوق سنگین در بازار جهانی عرضه می شد اما با رسیدن سقف تولید نفت از میدان هنگام به 30 هزار بشکه در روز، نفت این میدان نفتی که یکی از سبک ترین و مرغوب ترین نفت های جهان به شمار می رود برای صادرات اختصاص یافت.

این گزارش حاکی است افزایش سهم نفت سبک در سبد صادراتی کشور، توجیه اقتصادی و حتی فنی پالایش نفت و تبدیل فرآورده را برای این پالایشگاهها افزایش خواهد داد.

علی کاردر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در جریان امضای تفاهم نامه با شرکت انی ایتالیا براین موضوع تاکید کرده است که با ایجاد و تنظیم سبد صادرات نفت خام، مشخص می‎شود چه میزان نفت در قالب چه مدلی به کدام کشورها عرضه شود و این اقدام افزون بر ایجاد موازنه در عرضه نفت به کشورهای مختلف، از ایجاد تغییرات ناگهانی در روند صادرات و یا وابسته شدن کشور به تقاضای نفت برخی شرکت‎ها جلوگیری می‎کند.

پیش از این مهدی حسنی رئیس پژوهش و توسعه شرکت پایانه های نفتی ایران گفته بود طراحی سامانه اختلاط نفت با این هدف در دستور کار قرار گرفته است تا ایران بتواند انواع نفت متنوع را تولید و سبد صادراتی نفت خام کشور را توسعه دهد.

وی در بیان اهمیت اجرای این طرح خاطرنشان می کند: مشتریان ما ممکن است نفتی بخواهند که در میدان های نفتی ما تولید نشود که این سامانه امکان تولید نفت های خام متنوع ترو جذب مشتریان بیشتر را فراهم می کند.

رئیس پژوهش و توسعه شرکت پایانه های نفتی ایران تصریح می کند: پایانه های معدودی در دنیا به این سامانه مجهز هستند که شرکت پایانه های نفتی ایران این فناوری را با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت انجام می دهد و در تلاشیم متناسب با شرایط روز بازار نفت خام مشتریان را تامین کنیم.

حسنی با اشاره به این که این اقدام براساس نیازسنجی مشتریان خارجی در دستور کار قرار گرفته است، میزان پیشرفت این طرح را 50 درصد و محل اجرای آن را پایانه نفتی خارک اعلام کرده و می گوید این طرح هم اکنون در مرحله طراحی است.

۱۰ تیر ۱۳۹۶ ۱۰:۱۸
تعداد بازدید : ۳۸۸