تولید نفت اوپک به بالاترین رقم در سال ۲۰۱۷ رسید

در حالی که دو عضو معاف اوپک از توافق کاهش تولید در حال خنثی کردن میزان تبعیت بالای این سازمان از توافق مذکور هستند، سطح تولید نفت اوپک در ماه ژوئن به میزان ۲۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به بالاترین رقم ۲۰۱۷ رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نتایج تحقیق رویترز نشان می دهد در حالی که دو عضو معاف اوپک از توافق کاهش تولید در حال خنثی کردن میزان تبعیت بالای این سازمان از توافق مذکور هستند، سطح تولید نفت اوپک در ماه ژوئن به میزان 280 هزار بشکه در روز افزایش یافته و به بالاترین رقم در سال 2017 رسیده است.

این تحقیق نشان می دهد، میزان تبعیت بالای تولید کنندگان حاشیه خلیج فارس نظیر عربستان و کویت موجب شده تا سطح پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید در ماه ژوئن به رقم قابل توجه 92 درصد برسد. این رقم در ماه می 95 درصد بوده است.

اما نفت اضافه ای که از سوی نیجریه و لیبی، یعنی دو عضو معاف از توافق کاهش تولید وارد بازار می شود، موجب شده تا کل عرضه نفت 13 کشور عضو اوپک افزایش یابد.

این افزایش تولید به چالش پیش روی اوپک در زمینه تلاش برای کاهش مازاد عرضه در بازار اضافه می کند. اگر ترمیم تولید اوپک تداوم یابد، ممکن است درخواست ها در درون اوپک برای وارد کردن اعضای معاف، به توافق کاهش تولید بیشتر شود.

کارستن فریچ، تحلیلگر کومرزبانک در فرانکفوت گفت: «افزایش تولید اوپک رسیدن به نقطه تعادل در بازار را بیش از پیش به تاخیر خواهد انداخت.»

بیشترین افزایش تولید از سوی نیجریه بوده است. دومین افزایش بالای تولید هم به نام لیبی ثبت شده است.

این تحقیق حاکی است، عربستان نیز در ماه ژوئن تولید خود را به میزان 40 هزار بشکه در روز افزایش داده است، هرچند که تبعیت این کشور از توافق کاهش تولید همچنان 100 درصدی باقی مانده است. به جز افزایش صادرات آنگولا، در ماه ژوئن هیچ تغییر قابل توجه دیگری در میزان تولید سایر اعضای اوپک رخ نداده است.

کشورهای عضو اوپک متعهد شده اند تولید نفت خود را تا مارس 2018، روزانه 1.2 کم کنند.

۱۱ تیر ۱۳۹۶ ۱۱:۳۰
تعداد بازدید : ۲۸۸