گزارش بلومبرگ از رقابت نفت کش ها در خلیج فارس

شبکه خبری بلومبرگ از افزایش شمار نفت کش ها و رقابت قطر و کشورهای بحران آفرین به رهبری سعودی ها برغم تحریم و محاصره به منظورحفظ جایگاه خود در بازارجهانی نفت پرده برداشت.
به گزارش ایرنا، بلومبرگ روز دوشنبه اعلام کرد: عربستان و امارات در اتخاذ هرگونه اقدامی که به آبروی آنان در بازار جهانی نفت لطمه بزند، شک و تردید روا خواهند داشت.
عربستان دراین بحران خود ساخته نشان داد که منافع اقتصادی در مراحل خاصی باعث زدوده شدن اختلافات سیاسی می شود و بر آن فائق می آید.
طلای سیاه عامل محرک اصلی رژیم سعودی در اعمال سیاست هایش و به اجرا در آوردن منافعش محسوب می شود و در همین راستا نفت کش ها توانستند به همکاری میان دوحه و ریاض در ارتباط با بازار جهانی نفت تحقق ببخشند.
بلومبرگ در گزارش خود توضیح داد: وقتی موضوع در ارتباط با نفت کش های مشترک باشد، روشن می شود که ریاض و دوحه همچنان با هم دوست هستند علیرغم اینکه عربستان و امارات ، بحرین و مصر روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده اند.
نفت کش های مشترک از زمان شعله ور شدن بحران در پنجم ژوئن (15 خرداد) همچنان در حال حمل و نقل نفت خام قطر و عربستان و امارات بسر می برند.
به گفته ریچارد مالینسون تحلیل گر ژئوسیاسی شرکت انرژی اسپکتس، شمار نفت کش های مشترک میان عربستان و قطر و امارات به 17 فروند تا قبل از شروع بحران رسیده است و تعداد نفت کش های مشترک میان قطر و کویت پس از شروع بحران از چهار تا 9 فروند افزایش یافت.
تشدید تحریم ها علیه قطر باعث می شود تا صدها نفت کش که ماهانه وارد و یا خارج خلیج فارس می شوند، مجبور به تغییر مسیر خود شوند و درآن صورت قطر باید به دنبال یافتن بنادر جایگزین باشد. 
۱۲ تیر ۱۳۹۶ ۱۵:۲۹
تعداد بازدید : ۳۷۶