سرمایه گذاری خارجی مناسب‌ترین راه برای تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این‌که صنعت نفت برای توسعه هرچه بیشتر به جذب سرمایه گذاری نیازمند است، گفت: سرمایه گذاری خارجی مناسب‌ترین راه برای تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، محمد قسیم عثمانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که یکی از مهم‎ترین اقدام‌هایی که باید در دستور کار دولت‎ها قرار گیرد تلاش برای جذب سرمایه‎های خارجی در همه بخش‎های اقتصادی است، گفت: در شرایط کنونی، ارزان‌ترین راه برای تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت استفاده از سرمایه خارجی و مشارکت با چنین شرکت‎هایی است.

وی ادامه داد: صنعت نفت برای توسعه هرچه بیشتر به جذب سرمایه گذاری نیازمند است، با توجه به سرمایه‎گذاری سنگین مورد نیاز برای  توسعه صنعت نفت، باید در کنار سرمایه‎های داخلی از سرمایه‎های خارجی نیز استفاده شود.

قسیم عثمانی تصریح کرد: این سرمایه گذاری نوعی دیپلماسی نرم اقتصادی محسوب می‌شود که به نوبه خود بسیاری از فشارهای اقتصادی به ایران را از طرف برخی کشورها کاهش می‌دهد، بسیاری از کشورها به‌ویژه کشورها و شرکت‌های اروپایی ایران را مکانی امن برای سرمایه‎گذاری به‌ویژه سرمایه ‏گذاری در حوزه نفت و گاز می‌دانند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به امضای قرارداد با شرکت توتال برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی عنوان کرد: در این قرارداد هم انتقال فناوری صورت گرفته و هم از شرکت‎‏های داخلی به عنوان همکار استفاده شده که می‎تواند به نهادینه شدن انتقال و استفاده از فناوری روزآمد منجر شود.

به گزارش شانا، قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی امروز میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم توتال فرانسه، شرکت ملی نفت چین (سی‌ان‎پی‎سی) و پتروپارس امضا شد.

این نخستین قرارداد بزرگ نفتى پس از لغو تحریم‌هاست و نخستین قرارداد نهایى است که براساس الگوى جدید قراردادهاى نفتى امضا شد.

توتال در کنار شرکت‌های سی ان پی سی چین و پتروپارس ایران قرار است در این پروژه چهار میلیارد و 879 میلیون دلار سرمایه گذاری کند، سهم هر یک از این شرکت‌ها به ترتیب 50.1، 30 و 19.9 درصد است.

مذاکره با شرکت توتال به منظور تهیه رئوس (HOA) برای توسعه و بهره برداری فاز 11 پارس جنوبی در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران از اوایل اردیبهشت ماه سال 1395 آغاز و رئوس توافق 18 آبان ماه (HOA) 1395امضا شد.

پس از امضای HOA، مذاکرات مربوط به متن قرارداد و 14 پیوست آن و نیز جزئیات طرح توسعه میان طرفین انجام و متن تنظیم شده قرارداد و پیوست‌ها امروز امضا شد.

۱۳ تیر ۱۳۹۶ ۱۱:۵۴
تعداد بازدید : ۳۰۶