رشد حجم معاملات و کاهش التهاب قیمتی پلیمرها در بورس کالا

رشد حجم معاملات و کاهش التهاب قیمتی پلیمرها در بورس کالا
افزایش حجم معاملات پلیمرها در بورس کالا نوید بخش روزهای پر رونق در بازار است.
به گزارش خبرنگار نیپنا، افزایش قیمت ها در بورس و بازار، رشد تقاضا و ثبت رکورد معاملاتی مهم 58 هزار تنی پلیمرها در کنار رشد 12.5 درصدی عرضه را می توان از ویژگی های مهم بازار در هفته گذشته به شمار آورد.
به نظر می رسد بازار پلیمرها با محوریت مصرف در صنایع پایین دستی به سمت رونقی محسوس متمایل شده که نشان می دهد زمان خروج از رکود ماه رمضان و تعطیلات عید فطر فرارسیده است و با توجه به رشد قیمت ها در بازارهای جهانی و تقویت تقاضای داخلی و بین المللی ، به نظر می رسد می توان باز هم به رشد قیمت پلیمرها در بورس و بازار امیدوار بود هرچند که رشد حجم معاملات در هفته گذشته خود سیگنالی برای آرامش نسبی در بازار با افزایش تزریق کالا به بازار آزاد و واحدهای مصرف کننده این مواد اولیه به شمار خواهد رفت. 
کاهش عرضه پلی اتیلن های سنگین اکستروژن و گریدهای لوله و همچنین پلی اتیلن های سنگین فیلم در کنار رشد عرضه پلی اتیلن های سبک فیلم ، پلی اتیلن های سبک خطی و پلی پروپیلن های نساجی دیگر خبرهای مهم معاملات پلیمرها در هفته گذشته بود. 
کاهش التهاب در بازار پلی پروپیلن های نساجی خبر مهم دیگری است که در روزهای اخیر اهمیت بسیاری داشته و دارد زیرا این آرامش پس از ماه ها محقق شده و البته دلیل اصلی آن را باید افزایش عرضه ها در بازار داخلی عنوان کرد. 
هم اکنون 3 هفته است که افزایش حجم عرضه پلی پروپیلن نساجی به پایان یافتن التهاب در این بازار منجر شده تا جایی که دیگر خبر چندانی از واسطه گری و سفته بازی در این بازار دیده نشده و آرامش نسبی معاملات نشان می دهد که عرضه و تقاضا به ثباتی نسبی دست یافته است. 
همین وضعیت نشان می دهد که این بازار خود پتانسیل آرامش و حمایت از مصرف کننده نهایی را دارا خواهد بود هرچند که نمی توان اهمیت واردات مواد اولیه در این صنعت مهم را نادیده گرفت. در صورت ادامه ثبات در این بازار، این امیدواری وجود دارد که بخش های پایین دستی مصرف کننده این گروه کالایی می توانند با ظرفیت بیشتری فعالیت کرده که قطعاً به افزایش اشتغالزایی و تقویت زنجیره ارزش منجر خواهد شد. 
برآوردهای میدانی نشان می دهد که ظرفیت تولید در این صنعت خاص بیش از ارقام معاملاتی مواد اولیه است که نیاز به واردات را باز هم خاطرنشان می سازد ولی در زمانی که عرضه داخلی در بازار وجود دارد ، قطعاً مصرف کننده نهایی مکانیزم تولید خود را بر پایه مواد اولیه داخلی تعریف و تنظیم خواهد کرد بنابراین بازاری امن و البته دائمی برای عرضه این گروه از پلی پروپیلن ها ایجاد خواهد شد. 
در مقایسه با پلی پروپیلن های نساجی ، بازار پلی پروپیلن های شیمیایی هنوز هم با التهابی جدی رو به رو است تا جایی که ملتهب ترین بازار هفته گذشته را موجب شد. 
خودنمایی محسوس التهاب در بازار پلی پروپیلن های شیمیایی تا جایی که گرید ZR230C با 147 تن عرضه ، پذیرای 10 هزار و 878 تن تقاضا بوده و همچنین گرید ZB332C با عرضه 105 تن 6720 تن تقاضا را شامل شد بخشی از واقعیت های این بازار است که می تواند برای صنایع مصرف کننده این کالا نگرانی هایی جدی را ایجاد کند هرچند که مدت هاست این بازار نیز با دشواری هایی از این قبیل رو به رو است. در هر حال ظرفیت تولید در صنایع بزرگ بالادستی محدودیت هایی جدی را از لحاظ فنی در بر دارد هرچند که باز هم مدیریت گرید در کنار چابکی در امر واردات برای مدیریت بازار داخلی را نباید نادیده گرفت.
براساس این گزارش، با توجه به موارد فوق در کنار اهمیت این دو گره کالایی یعنی پلی پروپیلن های شیمیایی و پلی پروپیلن های نساجی و نقش آن ها در اشتغال زایی آن هم چند برابر صنایع بالادستی ، باید اهمییت این بازار را بیش از پیش مورد توجه قرار داد. موارد فوق در حالی معتبر است که کیفیت تولید از این دو گروه کالایی شاید بیش از بسیاری از انواع پلیمرها همچون پلی اتیلن های رایج به شمار می رود که هم از قیمت و اهمیت بیشتری برخوردار است. بهبود سطح رفاه در ایران و جهان در کنار توجه به تولیداتی با کیفیت بالاتر و یا فرآیند تولید متفاوت خود سیگنالی است که به افزایش تقاضا در بازار پلی پروپیلن ها منجر خواهد شد که توجه به این مهم می تواند آینده بهتری را پیش روی تولید داخلی فراهم سازد. 
از سوی دیگر کمبود عرضه پلی پروپیلن مدت هاست که در بازارهای جهانی حتی در آمریکا خودنمایی کرده و توجه به سرمایه گذاری در صنایع بالادستی تولیدکننده این کالا جذابیت بیشتری پیدا کرده است. به نظر می رسد وضعیت بازار پلی پروپیلن ها در سال های آینده باز هم تغییر خواهد کرد زیرا حجم عرضه و تقاضا دگرگون خواهد شد .
۱۷ تیر ۱۳۹۶ ۱۳:۲۲
تعداد بازدید : ۳۳۴