آغازترانزیت سوخت به افغانستان

آغازترانزیت سوخت به افغانستان
اعضای کمیسیون حمل و نقل وارتباطات اتاق تهران دربیست چهارمین گردهمایی خود، به بررسی«وضعیت تردد کامیون ها درمرزهای دوغارون، لطف آباد، سرخس و باجگیران» پرداختند.

اعضای کمیسیون حمل و نقل وارتباطات اتاق تهران دربیست چهارمین گردهمایی خود، علاوه بربررسی«وضعیت تردد کامیون ها درمرزهای دوغارون، لطف آباد، سرخس و باجگیران» پرونده مشکلات فعالان صنعت حمل و نقل مسافری را نیز به عنوان دومین دستوراین جلسه گشودند؛ مشکلاتی نظیر «افت تعداد مسافران»،« افزایش قیمت لاستیک و قطعالت یدکی و کاهش کیفیت این قطعات» و «افزایش بازرسی ها» که بیش از پیش این صنعت را تهدید می کند. در این نشست همچنین، اعلام شد که به دنبال نامه نگاری کمیسیون حمل و نقل با مسئولان گمرک برای افزایش ساعات و ایام کاری بندر شهید رجایی، گمرک، روز های پنج شنبه را نیزبه روزهای کاری گمرک شهید رجایی افزده است.

اما درادامه این نشست اعضای کمیسیون حمل ونقل بررسی وضعیت تردد در مرز های دوغارون، باجگیران، لطف آباد و سرخس را به عنوان دستور اصلی این جلسه مورد بحث و بررسی قرار دادند. امیری گفت:« ساعت کاری گمرکات درمرز دوغارون برای تردد مسافران، از ساعت 7:30 تا 18 است و برای تردد کامیون های باری 7:30 تا 15:30 است که روزانه 400 تا 450 دستگاه کامیون از این مرز خارج می شوند،» او گفت:« در حال حاضر به استثنا تانکرها که 2 تا3 روزدر مرز توقف دارند سایر کامیون ها دراین مرزتوقفی ندارند.» او سپس به وضعیت تردد در مرز باجگیران اشاره کرد که روزانه 90 تا 100 دستگاه کامیون از طریق این مرز از کشور خارج می شوند. او گفت که ساعت کار گمرکات در بخش حمل مسافری و باری از7:30 تا 15 است. امیری سپس به وضعیت تردد درمرز لطف آباد اشاره کرد وگفت:« از این مرز روزانه 150 کامیون خارج می شود و توقفی در آن وجود ندارد.» به گفته او ساعت کاری گمرکات در این مرز برای کامیون های باری 8 صبح تا 14:30 است و خورودها حمل مسافر نیز از ساعت7:30 تا 15:30 اجازه تردد دارند. امیری درباره مرزسرخس نیز توضیح داد که روزانه 160 دستگاه کامیون از ساعت 6:30 تا ساعت 16از طریق این مرز از ایران خارج می شوند.

اما امیری درادامه سخنانش به مشکلات شرکت های حمل و نقل مسافربری اشاره کرد و گفت:«مشکلاتی نظیرلاستیک های خارجی فرسوده دربازار که به عنوان لاستیک های نو به فروش می رسد و خسارات بسیاری را برای صاحبان این وسایل نقلیه به بار آورده است، اکنون یکی از بزرگترین مشکلات این صنف است.» او سپس میزان سوخت اتوبوس های خروجی به مقصد ترکیه را مورد اشاره قرار داد و گفت:« میزان سوختی که به این اتوبوس ها اختصاص یافته است،250 لیتر است که تکافوی تردد در این مسیر را نمی دهد؛ این درحالی است که میزان سوخت اختصاص یافته به اتوبوس های تهران- تبریز 300 لیتر است.»
امیری در بخش دیگری ازسخنانش به کنترل و بازرسی های مرسوم که وسایبل نقلیه مسافربری را مورد بازرسی قرار می دهد دست گذاشت و گفت:« این بازرسی ها به حدی افزایش یافته است که رانندگان و مسافران را با مشکل مواجه می سازد.» امیری گفت:« برای مثال، اتوبوسی ایرانی که با 30 مسافر وارد پایانه مرزی بازرگان می شود دراین پایانه مورد بازرسی قرار می گیرد و نه تنها در شهر بازرگان که بار دیگر در سه راهی خوی نیز کنترل می شود.»

اما پس ازبحث و بررسی اعضا پیرامون مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل مسافری مقررشد، برای کاهش کنترل و بازرسی ها با اداره مبارزه با قاچاق ناجا مکاتباتی صورت گیرد.همچنین برای به کارگیری اتوبوس های خط سوریه در سایر مسیر ها با سازمان حج و زیارت مذاکره شود. مکاتبه با اتحادیه تولید کنندگان یا واردکنندگان لاستیک برای رفع معضل لاستیک های فرسوده نیز از دیگر تصمیمات این نشست بود.

معضل کمبود مسافر
اما درابتدای این نشست، هنگامی که قراربود، اخبار حوزه حمل و نقل، مرور شود،"حسن مومنی"رییس انجمن شرکت های حمل ونقل مسافربری به بخشی از مشکلات حمل و نقل مسافر اشاره کرد و گفت :«درسال های 1389 و1390 حجم مسافران با20 درصد افت روبه روشد والبته حدود10 درصد نیزاز سرویس دهی کاسته شد. با این وجود اما کسادی که درسال های گذشته، کسب و کار صاحبان این صنعت را فراگرفته بود به پای کسادی امسال نمی رسد.» او همچنین از افزایش قیمت لاستیک و قطعات یدکی نیز گلایه کرد.

زائران حج را به عربستان می بریم

"محمد حکیم خلیلی" یکی دیگراز فعالان صنعت حمل ونقل مسافر نیز که در این نشست حضور یافته بود در ادامه سخنان مومنی افزود:« لاستیک با قیمت بالا در بازار موجود است اما کیفیت این لاستیک ها چنان نازل است که اتوبوس ها رادچارسانحه می کند وشرکت ها ازاین حیث، خسارات بسیاری را متحمل شده اند.» او در بخش دیگری از سخنان اش از توقف حمل مسافر به سوریه خبر داد و گفت:«سالانه دست کم 12 هزار سرویس ورفت وبرگشت به مقصد سوریه صورت می گرفت که اکنون متوقف شده است و حدود 2500 نفر نیز بیکار شده اند.» خلیلی درادامه با اشاره به اینکه شرکت های مسافربری اکنون درمسیر ایران و عراق نیز سرویس دهی می کنند از تمایل شرکت های ترک و افغان برای حمل مسافران ایرانی عازم عراق ابراز نگرانی کرد.او گفت:«اگر سازمان حج و زیارت موافقت کند، می توانیم زائران حج در ایران وحتی کشورهای همسایه را از طریق مرزهای زمینی به عربستان منتقل کنیم.»

انجام تشریفات گمرکی در روزهای پنج شنبه

در ادامه این جلسه "غلامحسین امیری" کارشناس کمیسیون حمل ونقل نیز از موافقت مسئولان با ازسرگیری ترانزیت سوخت به افغانستان خبر داد. او همچنین گفت که به دنبال درخواست کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران، شیفت کاری گمرک شهید رجایی در روزهای پنج شنبه از ساعت8:30 صبح تا 13:30 نیز برقرار شده است.

کمبود نیروی متخصص در گمرکات

"محمد عیقرلو" نیزگزارشی از وضعیت تردد کامیون ها در مرز پرویز خان و قصرشیرین ارائه کرد وگفت:«گمرکات مستقردراین مبادی به دلیل کمبود نیروهای متخصص درمضیقه هستند.»اودربخش دیگری ازسخنانش با اشاره به اینکه، بخش بزرگی ازصادرات مشتقات نفتی به صادرات قیر اختصاص داشته است، گفت:«به دلیل اعمال سیاست های تحریمی ، خطوط کشتیرانی حاضر به انتقال قیر نیستند.»

تغییر کاربری گاراژهای ری

" حسین احمدی زاده" رییس انجمن صنفی موسسات وشرکت های حمل و نقل بار نیز گفت:«با وجود افت شدید حمل بار، شهرداری و سازمان امور مالیاتی، رقم عوارض ومالیات شرکت های حوزه حمل بار را افزایش داده اند. به طوری که شهرداری تهران، سالانه حدود40درصد به عوارض خود افزوده است.» او ادامه داد:« شهرداری به تازگی به 120 گاراژ مستقر در منطقه ری و شوش اعلام کرده است که ظرف 2 ماه این گاراژها را تخلیه کنند چرا که قصد تغییر کاربری آن ها را دارد.» احمدی زاده با بیان اینکه «اغلب صنوف با صنف حمل ونقل باردرارتباط هستند» گفت:«درگیری های دولت و شهرداری در ری، فعالان صنعت حمل و نقل در این منطقه را نیز تحت فشار قرار داده است.»

بانکرینگ موفق نبود

"بهروز دولتشاهی" رییس انجمن کشتیرانی نیز از افزایش قیمت سوخت شناور ها در بندرعباس خبر داد و گفت:«کشتی های بانکرینگ دربندرعباس، هر تن سوخت را100 تا 200 دلار بیش از نرخ سوخت در بندر فجیره عرضه می کنند.» اوسپس اجرای سیاست بانکرینگ را درایران ناموفق توصیف کرد وگفت:« مجریان این طرح، نرخ های بین المللی را رعایت نمی کنند و سوخت را 10 تا 15 درصد گران تر از نرخ های بین المللی به فروش می رسانند.»

انحلال کشتیرانی ایران و هند

"روانبخش بهزادیان" نیز که به نمایندگی ازسازمان بنادر در این نشست حضور یافته بود، از انحلال کشتیرانی ایران وهند خبر داد و گفت:«در شرایطی که و51 درصد سهام این کشتیرانی به ایران تعلق داشت و 49 درصد سهام آن متعلق به هند بود، باخبر شدیم که به تازگی، 7 یا 8 کشتی که دارایی این شرکت بوده است میان ایران و هند تقسیم شده و به این ترتیب این شرکت منحل شده است.»

اولویت های تخصیص ارز مرجع

در ادامه این نشست هنگامی که "محمد سعید نژاد" ازانجمن حمل و نقل ریلی به افزایش قیمت تجهیزات حمل و نقل ریلی و مشکلات ثبت سفارش واردات این قطعات دست گذاشت، دبیر کل اتاق تهران درباره اولویت های جدید ثبت سفارش توضیح داد:«وزارت صنعت، معدن و تجارت دربخش نامه جدید خود اعلام کرده است که ثبت سفارش کالاهای مشمول اولویت اول ودوم با ارز مرجع صورت خواهد گرفت. براین اساس ثبت سفارش سایر کالاها نیز با ارز آزاد صورت می گیرد.» "محمد مهدی راسخ" با بیان اینکه، تغییرات پی درپی فعالان اقتصادی را دچار بلاتکلیفی کرده است گفت:« پیشنهاد فعالان اقتصادی این است که ارز تک نرخی شود و تفاوت نرخ ارز دولتی و ارز تک نرخی شده به صورت یارانه به اقشارآسیب پذیر اختصاص یابد یا به نظام تامین اجتماعی تزریق شود.»

خوانساری نیز با اشاره به سخنان "اسدالله عسگراولادی درجلسه هیات نمایندگان که معتقد بود ارز با 5 نرخ در کشور عرضه می شود، گفت:«نرخ ارزهرچه زودتر باید به سوی تک نرخی شدن، سوق یابد تا این فسادی که اکنون دامن گیراقتصاد کشور شده است رفع شود.»

۲۰ مرداد ۱۳۹۱ ۲۳:۵۴
تعداد بازدید : ۱,۱۰۴