آمارهای جورواجور و نامتجانس از تجارت خارجی ایران/ دستگاه‎های متولی شفاف‎سازی کنند

آمارهای جورواجور و نامتجانس از تجارت خارجی ایران/ دستگاه‎های متولی شفاف‎سازی کنند
در حالی که گمرک ایران آمار صادرات غیر نفتی سال گذشته را حدود ۴۳ میلیارد دلار اعلام کرده بود، گزارش بانک مرکزی دو رقم ۲۸ و ۳۴ میلیارد دلار را به عنوان رقم تجارت خارجی مطرح کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا؛ بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود از تراز پرداختها که به گزیده آمارهای اقتصادی در بخش صادرات غیر نفتی و واردات می پردازد، در جدول موازنه پرداختها صادرات غیر نفتی را 28 میلیارد دلار و در بخش آمارهای ماهانه صادرات میزان صادرات کشور در سال گذشته بدون احتساب میعانات گازی و گازهای مایع شده را 34 میلیارد دلار اعلام کرده است.

همچنین میزان واردات کالا در سال 95، بر حسب فوب63 میلیارد دلار و در قسمت آمار ماهانه میزان واردات 43 میلیارد دلار اعلام کرده است.

آمارهای ماهانه صادرات و واردات گمرکی در جدول زیر از سوی بانک مرکزی منتشر شده است. نکته قابل توجه آنکه آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی دو رقم متفاوت 28 و 34 میلیارد دلار برای صادرات کالاهای کشور ذکر شده است که هر دو مورد با آمارهای منتشر شده از سوی گمرک ایران متفاوت است.

گفتنی است، در آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران، کل واردات سال 95 حدود 43.6 میلیارد دلار و میزان صادرات غیر نفتی حدود 43.9 میلیارد دلار اعلام شده است. به نظر میرسد، آمار منتشر شده از سوی گمرک ایران بر حسب ارزش سیف(هزینه، بیمه و کرایه حمل تا مقصد) باشد.

نکته جالب توجه آنکه بر اساس آمار منتشر شده گمرک، ارزش کالاهای صادراتی در سال 95 نسبت به سال 94 رشد 3.5 درصدی داشته  اما در آمار بانک مرکزی ارزش کالای صادراتی نسبت به سال 94 کاهش 9درصدی را تجربه کرده است.

به نظر میرسد اختلاف در آمارهای اعلام شده از سوی این دو دستگاه به سبد کالاهای نفتی و غیر نفتی مرتبط باشد. هر چند دستگاههای دولتی بایستی در این خصوص شفاف سازی کنند اما این سوال که میعانات گازی در دو سال قبل و محصولات پتروشیمی در سال 80 چگونه و با چه سازوکاری به سبد کالاهای غیر نفتی آمارهای تجارت خارجی وارد شد، هنوز محل بحث است.

از سوی دیگر نکته‌ای که کمتر به آن پرداخت شده موضوع اخذ مالیات از صادرات غیر نفتی می‌باشد. وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی در دولت نهم به صورت جدی پیگیر اخذ مالیات از صادرات محصولات پتروشیمی بودند. اما در سالهای اخیر شاهد بودیم که میعانات گازی نیز به فهرست صادرات غیر نفتی افزوده شد، موضوعی که به نظر میرسد بانک مرکزی زیر بار پذیرش آن نرفته است.

۱۹ تیر ۱۳۹۶ ۱۱:۲۲
تعداد بازدید : ۵۱۱