تخفیف ویژه برای صادرات کالا به کشورهای اوراسیا

تخفیف ویژه برای صادرات کالا به کشورهای اوراسیا
رییس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اقدامات قابل توجه دولت یازدهم در بستر سازی برای توسعه صادرات، برای صادرکنندگان کالاهای ایرانی خبرهای خوشی داشت و از تخفیف ویژه برای صادرات کالا به کشورهای اوراسیا سخن گفت.

به گزارش پترون، مجتبی خسروتاج که پنج شنبه شب در آیین روز ملی صنعت و معدن استان یزد شرکت کرده بود، با برشمردن عوامل متعددی که سبب غیر رقابتی شدن کالای ایرانی می گردند به اهمیت اقتصادی بودن واحدهای صنعتی اشاره کرد و افزود: چنانچه فضای مناسب بین المللی در روابط خارجی ایران با دنیا به وجود آید، سرمایه گذاری در صنایع تولیدی با نگاه بازار منطقه ای و جهانی صورت می گیرد، اندازه واحدها اقتصادی می‌شود و در نهایت قیمت محصولات پایین و رقابتی خواهد شد.

وی فضای مناسب بین المللی را متکی به روابط سیاسی خارجی دانست و گفت: دولت تدبیر و امید با نهایی کردن برجام قدم خیلی مهمی را برداشته است، اما بخش دیگر اقدامات اقتصادی و تجاری است که دستگاه ها و تشکل های دولتی و خصوصی باید در این حوزه پیشقدم شوند. 

خسروتاج با اشاره به اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه تجارت بین المللی، اظهار کرد: وزارت صنعت و معدن و تجارت مدتهاست که موافقت نامه‌های تجارت آزاد و تجارت ترجیحی را با تعدادی از کشورهای هدف صادراتی از جمله کشورهایی مانند سوریه، لبنان، پاکستان، اندونزی، مالزی، ویتنام، روسیه، قزاقستان و... دنبال می کند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت با تاکید بر این موضوع که مذاکرات از حدود ١٦ ماه پیش با اتحادیه گمرکی اوراسیا متشکل از پنج کشور شروع شده است، عنوان کرد: خوشبختانه به تازگی در بخش کالاهای صنعتی توافقات اولیه صورت گرفته است که می تواند توسعه نیز یابد. همچنین بر اساس این توافقات چنانچه ایران به کشور های عضو اوراسیا مانند روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بیلاروس و ارمنستان صادرات کالا انجام دهد از بخشی از این کالا ها سود بازرگانی صفر و یا با تخفیف های ٢٠ تا ٨٠ درصد با امتیازاتی کم و بیش مشابه با محصولات ان ها در ایران دریافت خواهد کرد.

خسروتاج در ادامه سخنان خود گفت: در مذاکرات دور پنجم در ارمنستان تا حدود زیادی کالاهای صنعتی مورد تبادل مشمول این توافقات شد که برای اقلام کشاورزی مذاکرات ادامه خواهد یافت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برخی مفاد این توافقات اظهار کرد: بر اساس این توافقات کلیه کف پوش های ایرانی در صورت صادرات اتی به این کشورها و پس از نهایی شدن توافقات حداکثر تا اکتبر سال جاری میلادی مشمول حقوق گمرکی صفر درصد در کشورهای اوراسیا می‌شوند که این اقلام شامل انواع فرش دستباف، ماشینی، گلیم و گبه خواهند بود.

خسروتاج در پایان به مشمولیت ۸۰ درصدی کالاهای ساختمانی مانند انواع کاشی و سرامیک در حقوق گمرکی اشاره کرد و گفت: محصولات پایین دستی پتروشیمی، انواع ظروف شیشه ای ، کابل و لوله و مصنوعات فلزی وسایر کالاها نیز در سطوح مختلف مشمول کاهش شده اند. همچنین مذاکرات برای نهایی کردن فهرست اقلام کشاورزی ادامه دارد که در اکتبر امسال سران کشورهای عضو در خصوص نتایج این مذاکرات اتخاذ تصمیم خواهند کرد.

۲۴ تیر ۱۳۹۶ ۱۵:۲۴
تعداد بازدید : ۲۹۴