مقام مسئول: ایران پس از برجام به بازارهای جدید قیر در شرق آسیا و آفریقا راه یافته است

مقام مسئول: ایران پس از برجام به بازارهای جدید قیر در شرق آسیا و آفریقا راه یافته است
مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد با بیان اینکه پس از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، صادرات به بازارهای جدید در شرق آسیا و آفریقا آغاز شده است، گفت: پیش از این، فروش قبد به واسطه ها انجام می شد اما اکنون به صورت مستقیم به خریداران اصلی فروخته می شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «فریدون درویش زاده» امروز(یکشنبه) در مجمع عمومی سالیانه بیان داشت: امضای قراردادهای بلندمدت فروش با خریداران، باعث دستیابی به بازارهای مطمئن و پایدار در سایر کشورها می شود.
وی اضافه کرد: در گذشته، بازار سنتی فروش قیر در هند و جنوب آسیا بود، اما اکنون صادرات به بازارهای جدید در آفریقا و شرق آسیا انجام می شود.
وی با بیان اینکه اکنون در برخی کشورها به تامین کننده اصلی قیر آنها تبدیل شده ایم، به افرایش صادرات قیر اشاره کرد و ادامه داد: پس از برجام، توانستیم بزرگترین محموله قیر تاریخ کشور را در بنادر جنوب کشور بارگیری و صادر کنیم.
مدیرعامل شرکت نفت پاسارگاد (زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری) گفت: میزان صادرات در سال 1395 رشد قابل توجهی داشت و از نظر حجم، حدود 31 درصد افزایش یافت.
درویش زاده ادامه داد: پیش بینی می شود میزان صادرات قیر در سال جاری به بیش از یک میلیون تن افزایش یابد.
این مسوول صنعت پایین دستی نفت همچنین به همکاری با شرکت های معتبر بین المللی اشاره کرد و افزود: مذاکره با شرکت های معتبر برای تولید انواع جدید قیر در حال انجام است. 
درویش زاده به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: برای تحقق اقتصاد مقاومتی، برنامه تولید محصولات جدید که دارای ارزش افزوده بیشتری هستند، مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، در مجمع عمومی سالیانه شرکت نفت پاسارگاد (زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری) که امروز برگزار شد، گزارش مالی این شرکت بررسی شد.
پیش از این، با هدف تامین منابع مالی مورد نیاز برای توسعه صنایع قیرسازی، پیشنهاد افزایش سرمایه یک هزار و 800 میلیارد ریالی این شرکت از محل مطالبات و آورده نقدی در مجمع عمومی فوق العاده مطرح شده و مورد تایید قرار گرفته بود که بر اساس آن، سرمایه شرکت از 600 میلیارد ریال به 2 هزار و 400 میلیارد ریال افزایش یافت.
به گزارش ایرنا، اجرای برجام و رفع موانع صادراتی سبب شده است تولیدکنندگان قیر کشور با ارتقای ظرفیت تولید از طریق افزایش سرمایه، تامین منابع مالی جدید و ساخت پایانه های ویژه صادراتی در بندرهای جنوبی، احیای جایگاه گذشته ایران در بازارهای منطقه ای و جهانی را دنبال کنند.
بر اساس گزارش ها، سالیانه یکصد میلیون تن قیر در جهان تولید و مصرف می شود که سهم ایران، نزدیک چهار درصد است.
ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین دارندگان ذخایر نفتی جهان سال هاست در صنعت قیر حضور دارد.
فعالیت شرکت های ایرانی در تجارت قیر با تشکیل 2 شرکت در سال 1382 خورشیدی آغاز شد. گستره اقدام های این شرکت ها تا آنجا توسعه یافت که در سال های 1386 تا 1390 ایران با تکیه بر کیفیت و میزان عرضه قیر، تعیین‌کننده قیمت این محصول در منطقه بود.
در آن دوران، کشورهای متعدد اروپایی و آسیایی مشتری قیر باکیفیت ایران بودند، به طوری که مشتریان اروپایی با وجود تحریم حاضر بودند به دلیل کیفیت بالا، قیر تولید شده در ایران را از طریق واسطه ها به شیوه های گوناگون خریداری کنند. 
اما از چند سال پیش چالش های اساسی در صنعت قیر کشور شکل گرفته است. 
سودجویان و متخلفان به راحتی در بازار داخلی و خارجی فعالیت دارند و اعتبار ایران را خدشه دار کرده اند. ورود تولید کنندگان و صادرکنندگان متعدد که نظارتی بر فعالیت آنها وجود ندارد از جمله دلایل تضعیف جایگاه صنعت قیر بوده است.
۲۶ تیر ۱۳۹۶ ۱۰:۰۶
تعداد بازدید : ۵۱۰