ساخت اولین پتروپالایشگاه بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری چینی

ساخت اولین پتروپالایشگاه بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری چینی
ساخت اولین پتروپالایشگاه بخش خصوصی کشور با سرمایه‌گذاری چینی تا سه ماه دیگر آغاز خواهد شد.
غلام علی سرتاج ـ مدیرعامل پتروپالایشگاه میمه ـ در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اعلام این‌که 85 درصد از سرمایه‌گذاری مورد نیاز این پتروپالایشگاه توسط طرف‌های چینی و اروپایی و 15 درصد آن توسط طرف ایرانی تامین می‌شود، گفت: پیش قرار‌داد حضور شرکت‌های چینی و اروپایی در این طرح امضاء شده است.

 

به گفته او طبق مذاکرات صورت گرفته مشخصات فنی این پتروپالایشگاه تحت لیسانس کشور‌های اروپایی خواهد بود و چینی‌ها در این زمینه حضور نخواهند داشت.

 

وی با تاکید بر این‌که روند ساخت این پتروپالایشگاه متوقف نشده است، توضیح داد: به دلیل بزرگ‌بودن طرح و شرایط موجود، روند ساخت این پالایشگاه با کندی پیش می‌رود.

 

سرتاج با اشاره به این‌که ساخت پتروپالایشگاه میمه در سه فاز و طی شش سال انجام می‌شود، گفت: فاز اول این پتروپالایشگاه از سه ماه دیگر آغاز و پیش‌بینی می‌شود طی دو سال آینده این فاز تکمیل شود.

 

مدیرعامل پتروپالایشگاه میمه با اشاره به این‌که فاز اول این طرح مربوط به ساخت پالایشگاه می‌شود، گفت: با توجه به تامین مواد واحد‌های پتروشیمی و افزایش تقاضا برای فرآورده‌های نفتی دلیل اولویت ساخت پالایشگاه است.

 

به گفته‌ وی واحد‌های پتروشیمی این پروژه در فاز‌های دوم و سوم تکمیل می‌شود.

 

این مدیر بخش خصوصی با اظهار این‌که گذشت زمان موجب افزایش هزینه‌های این طرح نشده است، گفت: سرمایه‌ خارجی مورد نیاز برای ساخت پتروپالایشگاه میمه چهار میلیارد یورو است.

 

او با اشاره به این‌که 450 میلیارد تومان از هزینه‌ ساخت پترو پالایشگاه میمه توسط منابع بانکی تامین خواهد شد، گفت: بخش‌های ساختمانی و غیرحساس این طرح توسط پیمانکار ایرانی یا منابع بانکی ساخته خواهد شد.

 

به گزارش ایسنا، کلنگ پتروپالایشگاه میمه به عنوان تنها طرح پترو پالایشگاهی بخش خصوصی کشور اسفند سال 1387 توسط وزیر وقت نفت بر زمین خورد.

 

شرکت مجتمع پتروپالایشگاه شمال اصفهان با هدف ساخت یک واحد پالایشگاهی، دو واحد پتروشیمی آروماتیک و الفین و هفت واحد شیمیایی پایین دستی با خوراک روزانه 150 هزار بشکه نفت خام و سالانه 4.2 میلیارد مترمکعب گاز تاسیس شده است.

 

محصولات تولیدی پالایشگاه این مجتمع بوتان، بنزین سوپر، بنزین معمولی، نفت سفید، گازوئیل، نفت کوره، گوگرد، انیدریدمالئیک، اسیدسولفوریک، روغن و گریس، الکترودگرافیتی و دوده صنعتی خواهد بود.

 

هم‌چنین در واحد آروماتیک این مجتمع، پی ای تی و بنزن تولید شده و در واحد الفین پتروپالایشگاه شمال میمه نیز استالدهید، وینیل استات، بوتانول، دو اتیل هگزانول، اتیلن اکساید و گلایکول‌ها، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی بوتادین تولید خواهد شد.

 

پتروپالایشگاه میمه در 95 کیلومتری شمال غرب شهر اصفهان در زمینی به مساحت 2400 هکتار ساخته خواهد شد که مهمترین علت‌ انتخاب میمه برای ساخت این پتروپالایشگاه، نزدیکی به خطوط لوله نفت و گاز سراسری کشور است.

۲۲ مرداد ۱۳۹۱ ۰۱:۲۸
تعداد بازدید : ۱,۰۷۵