مسئولیت اجتماعی؛ آخرین پرده صنعت سودآور پتروشیمی

طرح ها و مجتمع های پتروشیمی باید مسئولیت های اجتماعی را به عنوان یک اولویت مهم در فعالیت های مختلف خود مورد توجه ویژه قرار بدهند.
به گزارش خبرنگار نیپنا، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در سال‌های اخیر به موضوع مهم جهانی تبدیل شده و این باور که هر وجهی از کسب ‌و کار دارای یک بعد اجتماعی است در حال گسترش می‌باشد. به ‌ویژه سازمان ملل در این زمینه با توجه به دستیابی به توسعه پایدار، فعالیت قابل توجهی دارد و در این سال‌ها ایران نیز از این قافله عقب نمانده و هر سازمان و نهادی براساس ماهیت وجودی اش حرکتی را در این مسیر آغاز کرده است.
از نظر اجتماعی، مسئول بودن یعنی آدمها و سازمان‌ها می‌بایست با اخلاق و با حساسیت نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی رفتار کنند. تلاش برای برقراری مسئولیت اجتماعی، به افراد، سازمان‌ها و دولت کمک می‌کند تاثیری مثبت بر پیشرفت، کار و جامعه داشته باشند که صنعت پتروشیمی هم از این قاعده مستثنی نبوده و با هدف ایجاد خلق ارزش مشترک جامعه با این سازمان در دو منطقه عسلویه و ماهشهر با محوریت شرکت های عملیات غیر صنعتی ماهشهر و شرکت های عملیات غیرصنعتی پازارگاد منطقه عسلویه اقدام به تشکیل شورای راهبردی مدیران عامل منطقه پارس جنوبی و شورای راهبردی عملیات غیر صنعتی شرکت های پتروشیمی منطقه ماهشهر کرد.
شرکت ملی صنایع پتروشیمی با درنظر گرفتن پارامترهای مختلف مانند تعداد کارکنان، میزان آلایندگی، میزان درآمد و بسیاری شاخص های دیگر سهم هر شرکت را در ایفای مسئولیت های اجتماعی مشخص کرد.
پتروشیمی در قاب مسئولیت اجتماعی 
شرکت ملی صنایع پتروشیمی با سیطره در منطقه عسلویه و ماهشهر در زمینه مسئولیت اجتماعی کارنامه درخشانی از خود در زمینه حفظ محیط زیست، کرامت انسانی، ارتقای جایگاه اجتماعی کارکنان، خدمات اجتماعی و .... برجای گذاشته که بررسی بخشی از آن بعد اجتماعی این صنعت را نمایان می سازد. 
معاون وزیر در امور پتروشیمی در این باره می‌گوید: شرکت ملی صنایع پتروشیمی مسائل اجتماعی و زیست محیطی را به صورت داوطلبانه در زمره فعالیت‌های اقتصادی قرار داده و آنها را در ارتباطات خود با سهامداران مدنظر قرار داده است که از جمله این اقدامات ایجاد مرکز توسعه پایدار کسب و کار، دستیابی به پایداری سازمانی، ارائه مدل پنج بعدی مسئولیت اجتماعی (جامعه و کشور، محیط زیست، بازار و صنعت، کار و فرایندهای درون سازمانی)، ویژگی‌های اساسی مسئولیت اجتماعی (داوطلبانه بودن ، فعالیت بشر دوستانه و ....)، فعالیت های شرکت های omv اتریش، shell در نیجریه و توتال در فرانسه در زمینه مسئولیت اجتماعی، انعقاد قرارداد با بنیاد توانمندسازی منابع انسانی، ارتباط با سازمان ملل و تهیه متن پیشنهاد همکاری با UNDPصنعت پتروشیمی در کنار سودآوری بالا اهمیت به محیط زیست است.
همچنین از مهمترین اقدامات شرکت در این زمینه ایجاد دهکده گردشگری دریایی پازارگاد واقع در عسلویه با بهترین و بالاترین ظرفیت ممکن به همراه امکانات رفاهی و بهداشتی برای مردم منطقه و خانواده های کارکنان بوده است. 
ایجاد دهکده گردشگری دریائی پازارگاد با هدف تأکید بر حفظ محیط زیست به عنوان یک راهبرد مهم در صنعت پتروشیمی ایران در 20 هکتار از اراضی ساحلی منطقه شیرینو با عرض 300 متر ساحلی در کنگان- عسلویه و با مساعدت نیروی پدافند غیرعامل ارتش جمهوری اسلامی در اختیار شرکت عملیات غیر صنعتی پازارگاد قرار گرفته است.
همچنین در راستای ایفای نقش خود در زمینه محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی در زمینه مسئولیت پذیری و پاسخگویی به جامعه پیرامونی اقداماتی نظیرکاشت 8 میلیون اصله نهال حرا در خورها و سواحل اطراف ماهشهر، احداث مرکز تفریحی نظیر دریاچه نمک و پارک 68 هکتاری مشارکت در احداث پارک ارم برگزاری مناسبات زیست محیطی در روز جهانی زمین پاک و روز ملی هوای پاک و ... کرده است.
در کنار ده ها پروژه ای که برای حفظ محیط زیست تعریف شده است خدمات اجتماعی از اجرا تا کمک مالی به مراکز علمی، آموزشی، مذهبی و درمانی نشان از توجه ویژه این صنعت به امر مسئولیت اجتماعی دارد. 
همزیستی مسالمت‌آمیز
کسب و کار امروزین نیاز خود را به همزیستی مسالمت آمیز با جامعه و محیط کسب و کار درک کرده و این حقیقت را دریافته است که با آسیب دیدن و تضعیف اجتماع و محیط پیرامون، پایداری کسب و کار و توسعه پایدار اجتماع که می تواند عامل اصلی بقای سازمان باشد، به خطر می افتد. 
ایفای مسئولیت های اجتماعی نه تنها هزینه شرکت ها را افزایش نمی دهد بلکه زمینه توسعه پایدارآنها، سوددهی بلندمدت و بهره وری بیشتر را فراهم می کند. ایفای مسئولیت های اجتماعی نه یک هزینه بلکه یک سرمایه گذاری سودآور و موفق است.
در این بین صنعت پتروشیمی را شاید یکی از سردمداران اجرا و توجه به بحث مسئولیت اجتماعی قلمداد کرد که با حساسیت ویژه به این امر پرداخته و پرده آخر این صنعت را سود ترسیم نکرده بلکه پرده آخر این صنعت را مسئولیت اجتماعی تعریف کرده است و مدیران آن معتقدند در قبال وضعیت شهرها، مناطق و مردم همجوار صنایع پتروشیمی مسئول هستند و باید برای بهبود شرایط بیش از پیش تلاش کرد.
۲۷ تیر ۱۳۹۶ ۱۱:۱۸
تعداد بازدید : ۴۰۸