کاهش 14.5 میلیارد دلاری درآمد فاز 11 پارس جنوبی پس از مطالعه توتال

روابط عمومی وزارت نفت بر خلاف منطقه ویژه اقتصادی پارس ادعا کرد تولید میعانات گاز فاز 11 از روزانه 80 هزار بشکه به 40 هزار بشکه محدود خواهد بود. در صورت صحت این ادعا ایران از 14.5 میلیارد دلار درآمد این میدان محروم می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در چند روز گذشته و پس از عقد قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی با شرکت توتال حواشی زیادی در رابطه با این قرارداد شکل گرفته است.

نقدها و ابهامات بسیاری درباره این قرارداد مطرح شده و در مقابل هم پاسخ‌هایی به آن‌ها داده شده است. اما یک ابهام دیگر درباره این قرارداد وجود دارد که تاکنون مطرح نشده است.

در گزارشی که در سایت اطلاع رسانی وزارت نفت با عنوان «صفر تا صد قرارداد توتال» جهت شفاف‌سازی این قرارداد منتشر شده بود که میزان محصولات تولیدی از فاز 11 پارس جنوبی به شرح زیر است:

" 56 میلیون متر مکعب روزانه گاز غنی ترش که در طول 20 سال دوره قرارداد برابر 335 میلیارد مترمکعب است. از این مقدار گاز غنی در طول 20 سال حدود 290 میلیون بشکه میعانات گازی، 14 میلیون تن گاز مایع، 12 میلیون تن اتان و 2 میلیون تن گوگرد به همراه 315 میلیارد متر مکعب گاز سبک شیرین تولید می‌شود."

با توجه به آمار ذکر شده مقدار تولیدی میعانات گازی در هر روز برابر 40 هزار بشکه است. اما با مشاهده اطلاعات مربوط به فازهای 15 و 16 پارس جنوبی در پرتال اطلاع رسانی "سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس" آمده است مشخص می‌شود که این دو فاز نیز روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز سبک تولید می‌کنند اما مقدار تولید میعانات گازی در این دو فاز برابر 80 هزار بشکه روزانه است.

همچنین با بررسی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی در همین سایت نیز مشاهده می‌شود که برای این فاز با همان مقدار تولید گاز (50 میلیون متر مکعب گاز سبک روزانه) روزانه 80 هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌شود، که این مقدار تقریبا دو برابر مقدار ذکر شده در قرارداد توتال است.

در قسمت دیگری از گزارش سایت اطلاع رسانی وزارت نفت راجع‌به درآمدهای قرارداد توتال اینگونه آمده است که:

"با فرض قیمت حدود 50 دلار برای هر بشکه نفت خام، بدون احتساب ارزش گاز شیرین، ارزش سایر محصولات قابل استحصال در طول دوره قرارداد بالغ بر 23 میلیارد دلار می شود. ارزش گاز سبک شیرین تولیدی نیز با فرض هر مترمکعب 10 سنت بالغ بر 31 میلیارد دلار می شود و در مجموع بر اساس قیمت‌های فعلی حامل‌های انرژی در بازار بین‌المللی، ارزش محصولات این طرح در طول دوره قرارداد برابر با 54 میلیارد دلار آمریکاست.

البته باید توجه کرد که درآمد دولت از اجرای این طرح منحصر به دوران قرارداد نبوده و برآورد می شود که ارزش تولیدات این میدان پس از پایان قرارداد (با قیمت‌های فرض شده حدود 50 دلار) بالغ بر 30 میلیارد دلار شود که در نتیجه درآمد کشور از اجرای این طرح، جمعا از مبلغ 84 میلیارد دلار با قیمت‌های کنونی نفت خام فراتر خواهد رفت."

اما با احتساب قیمت 50 دلار برای هر بشکه نفت خام (قیمت ذکر شده در سایت اطلاع رسانی وزارت نفت) درآمد محاسبه شده طبق اطلاعات منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با درآمد ذکر شده در قرارداد توتال فقط برای تفاوت در مقدار میعانات گازی تفاوتی بالغ بر 14.5 میلیارد دلار دارد که رقم بسیار سنگینی است.

باید تصریح کرد ظاهرا آنچه که در پرتال اطلاع رسانی منطقه ویژه اقتصادی پارس مربوط به سالیان گذشته است و اطلاعاتی که شرکت توتال ارائه کرده مربوط به 6 ماه اخیر است که ظاهرا اطلاعات توتال می تواند در صورت صحت اطلاعات دقیقتری باشد.

همچنین افت فشار مخزن نیز که در سال‌های اخیر نمود بیشتری در برخی از فازها داشته است این ادعا را اثبات می کند که با مخزن کم توانی نسبت به گذشته مواجه هستیم اما سوال اصلی اینجا است که آیا اطلاعات شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرما نیز ادعای توتال را در کاهش میعانات موجود در این مخزن تایید می کند یا خیر که اگر این اطلاعات تایید شود آنگاه باید گفت ایران از درآمد تقریبا 14.5 میلیارد دلاری برای همیشه محروم شده است.

که در اینجا ابهام دیگری ایجاد می شود که چرا دیگر فازهای پارس جنوبی با چنین کاهش شدیدی در حد 50 درصد در تولید میعانات گازی مواجه نشده‌اند.

یادداشت از محمدامین راد

۲۷ تیر ۱۳۹۶ ۱۴:۱۱
تعداد بازدید : ۵۰۳