کدام غول‌های نفتی مهمان بعدی میادین نفتی ایران خواهند بود؟

کدام غول‌های نفتی مهمان بعدی میادین نفتی ایران خواهند بود؟
شرکت ملی نفت ایران بر اساس مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی مکلف شده است، ۱۰ قرارداد توسعه‎ای میدان‌های نفت و گاز را تا پایان امسال به نتیجه برساند و مقدمات این کار در قالب مناقصه و مذاکرات به صورت موازی در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، پس از شکستن سد تحریم‌ها و از بین رفتن موانع از سر راه توسعه میادین نفتی و گازی ایران، بازار بین‌المللی نفت شاهد امضای تفاهم‌نامه‌های زیادی بین وزارت نفت و شرکت‌های بین‌المللی نفتی بزرگ دنیا بود که بر اساس این قراردادها شرکت‌های خارجی باید مطالعات خود را روی میادین مورد نظر انجام می‌دادند و نتیجه مطالعه خود را بعد از شش ماه به شرکت ملی نفت اعلام می‌کردند. بر این اساس تاکنون حدود ۲۶ جلد نتیجه مطالعه از شرکت‌های بین‌المللی و ایرانی به شرکت ملی نفت ارائه شده است که اکثر آن‌ها متعلق به شرکت‌های بین‌المللی است.

جزییات امضای MOU بین شرکت متن و شرکت‌های خارجی‌ها

برای مذاکره بین شرکت‌های خارجی و میادین نفتی تحت اختیار شرکت متن، گروه‌های مذاکره کننده‌ای تشکیل شده که  در این گروه‌ها تفاهم‌نامه یا MOU هایی که با شرکت‌های خارجی منعقد شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و متناسب با مطالعات فنی میادین نحوه ادامه کار تعیین می‌شود.

تاکنون برای توسعه میدان دارخوین ۳ با شرکت‌های انی ایتالیا و غدیر ایران MOU امضاء شده است که نتایج مطالعه آن‌ها هنوز اعلام نشده است. همچنین برای توسعه بند کرخه با شرکت OMV اتریش مذاکراتی انجام شده و MOU امضاء شده و این شرکت نتیجه مرحله اول مطالعات خود را ارائه کرده‌ است.

 برای میدان چنگوله نیز با شرکت DNO نروژ، GPN روسیه و PPTP تایلند MOU امضاء شده که شرکت DNO نروژ در حال ارائه گزارش نهایی، شرکت GPN روسیه در حال مطالعه و شرکت PPTP تایلند گزارش نهایی خود را داده است.

با توجه به اینکه مناقصه میدان نفتی آزادگان نیز جزو ۱۰ قراردادی است که باید تا پایان سال امضا شود، برای توسعه این میدان نفتی با شرکت‌های شل، توتال، پتروناس، صنعت نفت و گاز پرشیا، اینپکس ژاپن و تنکو MOU امضاء شده که برخی از این شرکت‌ها نتیجه مطالعات خود را ارائه داده‌اند. برای توسعه میدان گازی کیش نیز با شرکت غدیر، انی و گزپروم نفت و شل و صانع MOU امضاء شده است.

همچنین احتمال می‌رود برای توسعه میدان نفتی آذر قرارداد IPC با سروک آذر به امضا برسد.

مذاکره مناطق نفت خیز جنوب با غول‌های نفتی

شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت زاروبژ نفت روسیه تفاهم‌نامه همکاری(MOU) امضا کردند که این تفاهم‌نامه با هدف مطالعه ٢ میدان رگ‌سفید (مخازن آسماری، بنگستان و خامی) و شادگان (مخازن آسماری و بنگستان) به امضا رسیده است. بر اساس این تفاهم‌نامه شرکت زاروبژ نفت حداکثر ۹ ماه زمان دارد تا مطالعات خود را برای توسعه و افزایش تولید نفت این دو میدان انجام داده و نتایج آن را به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ارائه کند.

همچنین بین مناطق نفت خیز جنوب و کنسرسیوم پرگس در اواخر سال ۱۳۹۵ برای توسعه میدان کرنج ارائه تفاهم‌نامه همکاری امضا شده است می‌کند. این کنسرسیوم همزمان روی شادگان در حال مطالعه است و احتمالا نتیجه مطالعه خود را تا شهریورماه ارائه خواهد کرد.

البته مذاکره برای توسعه میدان شادگان علاوه بر کنسرسیوم پرگس با سه شرکت تنکو، پاسارگاد و شلمبرژه نیز ادامه دارد. این درحالی است که شرکت پاسارگاد روی میادین کرنج، پارسی و شادگان در حال مطالعه است و احتمالا نتیجه مطالعه شادگان را زودتر از مخازن دیگر ارائه کند.

زیر و بم امضای تفاهم‌نامه میادین نفت مرکزی با شرکت‌های نفتی

برای میادین نفت مرکزی هشت MOU امضاء شده است، یکی از این MOU ‌ها متعلق به شرکت OMV و برای میدان چشمه‌ خوش بوده که این شرکت MOU خود را تحویل داده است. همچنین شرکت WINTERSHALL اقدام به تحویل MOU خود به میدان دهلران کرده است.

 در حالی که MOU‌های دیگر متعلق به شرکت‌های زاروبژنفت برای میادین آبان و پایدار غرب، تاتنفت برای میدان دهلران، PGNIG برای میدان سومار، PTTEP برای میدان دال‌پری، گازپروم برای میدان چشمه‌خوش و پتروناس نیز برای میدان چشمه‌خوش بوده است.

بر اساس این گزارش علاوه بر موارد ذکر شده، بین شرکت ملی نفت ایران و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای مطالعه توسعه میادین سوسنگرد، چشمه‌خوش و پایدار غرب، شرکت نروژی دی‌ان‌او (DNO)برای مطالعه توسعه میدان نفتی چنگوله، پرتامینای اندونزی برای ماطلعه توسعه میدان‌های آب تیمور و منصوری نیز تفاهم نامه همکاری امضا شده است و صنعت نفت ایران بیش از هر زمان دیگری رونق گرفته و در انتظار مهمان بعدی خود نشسته است.

۲۸ تیر ۱۳۹۶ ۱۱:۲۹
تعداد بازدید : ۴۰۰