هیأت تجاری چین فردا به تهران می آید//رایزنی برای فروش محصولات پتروشیمی به ایران

هیأت تجاری چین فردا به تهران می آید//رایزنی برای فروش محصولات پتروشیمی به ایران
هیأتی از اتاق بازرگانی صادرکنندگان و واردکنندگان مواد فلزی، معدنی و شیمیایی چین، روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری برای مذاکره و ملاقات با بخش خصوصی ایران به تهران می آید. این هیأت قرار است روز سه شنبه 24 مرداد ماه جاری، به اتاق تهران آمده و با فعالان صنعت پتروشیمی ایران پیرامون همکاری های اقتصادی به گفت وگو بنشیند. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، عصر امروز (یکشنبه) نشستی در اتاق تهران برپا شد که مقدمه ای بود برای مذاکرات روز سه شنبه.

میزبانی این نشست را سید حمید حسینی، عضو هیأت رییسه اتاق تهران به همراه فریال مستوفی و مجیدرضا حریری از اعضای هیأت نمایندگان اتاق تهران که هر دو از اعضای هیأت رییسه اتاق مشترک ایران و چین هستند، برعهده داشتند.
در این نشست، برخی از فعالان صنعت پتروشیمی و نمایندگانی از واحدهای بزرگ پتروشیمی حضور داشتند و پیرامون مذاکرات دو روز آینده و توافقنامه احتمالی که قرار است در روز سه شنبه میان دو طرف به امضا برسد، صحبت شد.
اتاق بازرگانی صادرکنندگان و واردکنندگان مواد فلزی، معدنی و شیمیایی چین، یک تشکل دولتی است که در سال 1988 میلادی تشکیل شده است. حدود 5 هزار شرکت چینی از بخش های دولتی و خصوصی در زمینه های صنایع معدنی، شیمیایی و پتروشیمی عضو این اتاق بازرگانی هستند. وظایف این اتاق بازرگانی، سیاستگذاری های کلان و هماهنگی میان اعضا، ارائه اطلاعات و کمک به اعضا برای ورود به بازارهای خارجی، دوره های آموزشی و تخصصی برای اعضا و ... است و هیأتی از این اتاق بازرگانی با هدف توافقنامه بلندمدت تجاری مشترک برای واردات و صادرات محصولات پتروشیمی میان دو کشور و نیز فرصت یابی برای ایجاد بازرهای جدید میان ایران و چین، به تهران سفر می کند.
براساس اطلاعات موجود، حجم تجارت خارجی چین ( صادرات و واردات) در بخش مواد شیمیایی، معدنی و فلزی حدود 21.9 درصد کل تجارت خارجی این کشور را دربرمی گیرد و به طور نمونه طی سال 2011 میلادی این کشور بیش از 5 میلیون و 700 هزار تن متانول وارد کرد که نسبت به سال پیش از آن 10 درصد افزایش داشته است. بر اساس آمار گمرک ایران، بیش از 2.3 میلیون تن متانول از حجم 5.73 تنی واردات چین در سال 2011، از ایران بوده است و به این ترتیب، چین طی این سال 40 درصد متانول مورد نیاز خود را از ایران تأمین کرده است.
سید حمید حسینی در نشست عصر امروز، به موضوع کاهش صادرات ایران طی 4 ماه نخست سال جاری اشاره کرد که به گفته او، با کاهش بیش از 40 درصدی صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات گازی طی این مدت، زنگ خطر صادرات در این بخش به صدا در آمده است.
به گفته عضو هیأت رییسه اتاق تهران که از فعالان حوزه فراوردهای پتروشیمی است، با روندی که در پیش گرفته شده است، ارقام و آمار سال گذشته برای این صنعت محقق نخواهد شد. این فعال اقتصادی، تصریح کرد که صنعت پتروشیمی ایران در حال حاضر 10 تا 15 درصد بازار اروپا و صادرات به این حوزه را به دلیل شرایط بیرونی، از دست داده است و در بازارهای آسیایی نیز خبری از پول نیست.
حسینی در ادامه به هیأت چینی که قرار است طی دو روز آینده به تهران وارد شود اشاره کرد و آنگونه که وی اذعان داشت، طی مذاکرات بخش خصوصی ایران با این هیأت ، قرار است چینی ها شرکت های بزرگ و معتبر خود را برای نمایندگی در مذاکرات اقتصادی با ایران معرفی کنند. او همچنین خاطرنشان کرد که هیأت چینی طی مذاکرات مقدماتی اعلام کرده است که در زمینه حمل و نقل میان دو کشور نیز طرح و برنامه هایی دارد که ارائه خواهد داد.
به گفته عضو هیات رییسه اتاق تهران، چینی ها همچنین اعلام کرده اند که حاضر هستند هر نوع کالا و محصول پتروشیمی مورد نیاز ایران را تأمین کنند.
مجیدرضا حریری نیز در این نشست، بر این نکته تأکید کرد که برای ورود به بازار چین باید استراتژی واحد از سوی بنگاه های اقتصادی ایرانی در پیش گرفته شود.
او با اظهار تأسف از اینکه در برخی از نمایشگاه های چین، اغلب شرکت های ایرانی شرکت کننده، در راستای حذف یکدیگر فعالیت می کنند، تصریح کرد که باید یک تشکل خاص برای ورود به بازار چین در کشور راه اندازی شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، نشست هیأت اتاق بازرگانی صادرکنندگان و واردکنندگان مواد فلزی، معدنی و شیمیایی چین صبح روز سه شنبه 24 مرداد ماه در محل اتاق تهران برگزار می شود.

 

۲۳ مرداد ۱۳۹۱ ۰۷:۵۶
تعداد بازدید : ۸۸۳