آغاز ماراتن نفتی ایران و روسیه در اروپا/ دلایل گرانی نفت ایران در قاره سبز

آغاز ماراتن نفتی ایران و روسیه در اروپا/ دلایل گرانی نفت ایران در قاره سبز
همزمان با ناکامی پالایشگاه‌های اروپا در جایگزین کردن نفت صادراتی ایران با سایر نفت خام‌ها، بهای نفت سبک صادراتی ایران و اورالز روسیه در اروپا رشد قابل توجه‌ای یافته به طوری‌که یک ماراتن قیمتی بین این دو نوع نفت به‌وجود آمده است.
 

به گزارش خبرنگار مهر، کاهش ذخایر استراژیک نفت آمریکا، ادامه بحران‌های ژئوپولیتیکی در منطقه خاورمیانه، کاهش عرضه نفت در حوزه دریای شمال، احتمال انفجار خطوط لوله نفت صادراتی عراق به ترکیه و ادامه تنش نفتی بین دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق منجر به افزایش مجدد بهای طلای سیاه در بازار جهانی نفت در چند روز گذشته شده است.

بر اساس آخرین معاملات انجام گرفته در حال حاضر قیمت سبد نفتی به بشکه ای 108 دلار و 39 سنت و بهای نفت سبک و شیرین آمریکا (دبلیو.تی.آی) به 92 دلار و 5 سنت افزایش یافته است.
 
در همین حال قیمت هر بشکه نفت خام برنت با احتمال کاهش عرضه در منطقه دریای شمال با افزایشی چند سنتی به 112 دلار و 95 سنت در هر بشکه رسیده است.
 
از سوی دیگر پس از اعمال تحریم رسمی صادرات نفت ایران به اروپا از ابتدای جولای سالجاری میلادی در هفته‌های گذشته نفت "اورالز روسیه" که از نظر کیفیت شبیه ترین نوع نفت به نفت سبک صادراتی ایران بوده علاوه بر جهش قیمتی با تقاضای زیادی در سطح اتحادیه اروپا روبرو شده است.
 
در شرایط فعلی از مجموع حجم 500 تا 600 هزار بشکه ای صادرات نفت ایران به کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا تنها چند پالایشگاه از تحریم‌های نفت ایران توسط ایالات متحده آمریکا معاف شده اند.
 
در این بین تنها چند پالایشگاه متعلق به شرکت انی ایتالیا، رپسول اسپانیا و استات اویل هیدرو نروژ به دلیل اجرای قراردادهای بیع متقابل همچون فاز یک و دو توسعه میدان دارخوین و توسعه فاز 6 تا 8 پارس جنوبی به میزان محدودی نفت خام و گاز مایع از ایران خریداری می کنند.
 
با توجه به اینکه اکثر پالایشگاه‌های اروپایی خریدار نفت خام ایران طراحی و ساخت واحدهای فرآیندی پالایشگاهی خود را مطابق با کیفیت نفت خام سبک و سنگین ایران طراحی کرده اند از این رو توقف یکباره نفت خام ایران هزینه‌های بالای پالایشی برای این واحدها به همراه دارد.
 
در هفته‌های گذشته نفت خام "اورالز روسیه" از نظر کیفیت شبیه ترین نوع نفت خام به نفت خام سبک صادراتی ایران را دارد و پالایشگرهای سنتی خریدار نفت ایران در اروپا هم این نفت سبک را جایگزین نفت صادراتی ایران کرده اند.
 
این جایگزینی منجر به افزایش بی سابقه بهای نفت خام اورال روسیه در بازارهای اروپایی شده است به طوری که گزارش موسسات معتبر انرژی نشان می‌دهد در بازار اروپای شمالغرب قیمت نفت اورالز در هر بشکه چندین سنت بالاتر از نفت برنت دریای شمال معامله شده و این در حالی است که در اواسط ماه ژوئن قیمت نفت اورالز ۱.۶۰ دلار در هر بشکه پایین تر از برنت معامله می شد .
 
این در حالی است که گزارش وال استریت ژورنال حاکی از آن است که این برای دومین بار در ۱۰ سال اخیر است که اورالز روسیه بالاتر از برنت به فروش می رسد .

بهای نفت ایران در اروپا گران تر شد

به گزارش مهر، مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران هم با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت قیمت فروش نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران، اعلام کرد: هشتم اوت سالجاری میلادی بهای نفت خام سبک صادراتی ایران در بازارهای آسیایی 106 دلار و 12 سنت در هر بشکه معامله شده است.
 
همچنین نفت خام سبک ایران هشتم اوت 2012 میلادی برای عرضه در بازارهای شمالغرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقای جنوبی به ترتیب به 107 دلار و 47 سنت، 104 دلار و 13 سنت و 106 دلار و 58 سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.
 
نکته قابل توجه در خصوص قیمت نفت ایران آن است که بر خلاف چند ماه گذشته بهای نفت ایران در بازار اروپا گران تر از آسیا به خریداران خارجی فروخته شده است.
 
کارشناسان یکی از دلایل افزایش بهای نفت خام سبک صادراتی ایران در قاره سبز را مشکلات فرآیندی پالایشگاه های اروپا یاد می کنند و معتقدند: در شرایط فعلی یک ماراتن قیمتی بین نفت سبک ایران و اورالز روسیه به وجود آمده است.
 
در همین حال، بهای نفت خام سنگین ایران هم در یک هفته گذشته با افزایش چند دلاری در بازارهای چهار گوشه جهان معامله شده است به طوری‌که نفت خام سنگین ایران با بهای 104 دلار و 49 سنت به مشتریان آسیایی فروخته شده است.
 
قیمت نفت خام سنگین ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقا به ترتیب به 105 دلار و 98 سنت، 102 دلار و 88 سنت و 105 دلار و 8 سنت معامله شده است.
 
بررسی میزان افزایش قیمت نفت خام سبک و سنگین ایران نشان می دهد که در 2 روز گذشته بهای هر بشکه نفت خام صادراتی ایران بشکه‌ای نزدیک به 2 دلار گران تر شده است.
 
بهای هر بشکه نفت خام سبک ایران در منطقه فوب سیدی کریر به 106 دلار و 68 سنت و هر بشکه نفت خام سنگین به 105 دلار و 43 سنت افزایش یافته است.
۲۳ مرداد ۱۳۹۱ ۰۸:۰۰
تعداد بازدید : ۱,۰۰۴