منتقدان یا قانون را تغییر دهند یا وزیر نفت را / دولت بعدی باید روی افزایش قیمت بنزین فکر کند

منتقدان یا قانون را تغییر دهند یا وزیر نفت را / دولت بعدی باید روی افزایش قیمت بنزین فکر کند
زنگنه با بیان اینکه "اعتقادی به این ندارم که برداشتن سهمیه بندی تأثیری در افزایش مصرف بنزین داشته"، گفت: این دولت که در حال تمام شدن است و روزهای پایانی خود را می گذارند اما دولت بعدی باید روی افزایش قیمت بنزین فکر کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، «بیژن زنگنه» وزیر نفت شب گذشته در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سیما با موضوع "اما و اگرهای قرارداد توتال" اظهار داشت: قرارداد توتال یک نوع سرمایه گذاری خارجی است که قرار است بر اساس آن، دو میلیارد فوت مکعب گاز غنی در روز تولید شود که این در مرحله اول قرارداد است و 2.5 میلیارد دلار هزینه دارد که در بازه زمانی سه سال و نیم باید به این تولید برسد.

وی افزود: پس از آن قرار است تجهیزاتی در فاز 11 نصب شود که میزان تولید از این فاز را برای سالهای آینده حفط کند، اگرچه این حفظ سطح تولید برای 20 سال دوره قرارداد نخواهد بود و زودتر از آن باز هم میدان با افت فشار مواجه خواهد شد.

وزیر نفت تصریح کرد: برای این که فشار را سر چاه نگه داریم، یک سازه در دریا ساخته میشه که بیست هزار تن وزن دارد؛ این سازه بیست هزار تنی یک سرمایه گذاری جدی میخواهد که الان برای این فاز در حال انجام است؛ ما نه تنها برای این فاز احتیاج به این سازه داریم بلکه برای باقی فازها هم باید صاحب این تکنولوژی شویم تا از افت تولید جلوگیری کنیم.

زنگنه با بیان اینکه "این قرارداد اولین قراردادی است که در قالب IPC اجرا می شود"، گفت: در خصوص مدل جدید قراردادهای نفتی به هرحال ما بعد از یکسال به یک اجماع ملی رسیدیم، مصوباتی به آنها اضافه شد و نهایتا مورد تایید مجلس قرار گرفت و عملا قانون شد.

وی ادامه داد: به دنبال آن، آمدیم متن قرارداد توتال را نوشتیم، و بحثهایی که از قبل با توتال داشتیم را پیگیری کردیم و در نهایت در تاریخ دوازدهم تیرماه قرارداد با این شرکت امضا شد.

وزیر نفت با بیان اینکه "توتال فقط کار مهندسی مخزن، مدیریت پروژه و مدیریت مالی را انجام می دهد"، گفت: عمده کاری که توتال در ایران انجام می دهد نرم افزاری است، نه چاه حفر میکند، نه لوله میسازد و نه ... تنها توتال مدیریت می کند و مابقی را شرکت های ایرانی انجام می دهند، البته شرکت CNPCI چین هم که در کنار توتال قرار دارد خود یک شرکت بزرگ بین المللی است.

زنگنه در پاسخ به اینکه  "چرا این قرارداد با شرکت های ایرانی به امضا نرسید"، گفت: به این دلیل که طبق برنامه توسعه ششم 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم که 70 درصد آن باید از خارج کشور وارد شود، خب اگر قرار است شرکتهای ایرانی وارد شوند پس پول چطور از خارج تامین شود؟

وی افزود: بحث دیگر هم این است که سرعت برای ما مهم است، هر سالی که این طرح ها اجرایی نشود زیان بزرگی برای کشور است، به طور مثال در طرح فاز 11 هر سال تأخیر در بهره برداری از این پروژه 5.5 میلیارد دلار عدم النفع برای کشور به همراه دارد. 

وزیر نفت تصریح کرد: البته با فعال شدن این قرارداد از آنجایی که تمامی بخش های آن از قبیل ساخت لوله، نصب خطوط لوه، ساخت سکو و ... به مناقصه گذاشته می شود شرکت های ایرانی می توانند بیایند و این پروژه ها را در دست بگیرند و اشتغال آفرینی خوبی به همراه دارد.

وی ادامه داد: یکی از انتقادهایی که شنیدم، این است که چرا قرارداد را منتشر نمی کنید، قراردادهای تجاری عموما در دنیا منتشر نمی شود، ضمن اینکه قانون مجلس در سال 90 تصویب کرد که قراردادها منتشر نشود، الان دو راه هست یا قانون را می توانید عوض کنید یا وزیر را عوض کنید.

وزیر نفت با بیان اینکه "طرح توسعه فاز 11 مجوز فنی و اقتصادی شورای عالی اقتصاد را دارد"، گفت: یک هیئت تطبیق قراردادها با مصوبات دولت بود که در خصوص تطبیق مصوبات دولت در زمینه مدل جدید قراردادهای نفتی بررسی هایی انجام دادند و شامل 7 نفر بود که آقای فروزنده وزیر سابق دفاع ، آقای دانش جعفری وزیر سابق اقتصاد، آقای نوذری وزیر سابق نفت ، آقای شافعی وزیر سابق صنایع و سه نفر دیگر آقای میرمحمدی دبیر شورای عالی امنیت ملی، آقای محبی رئیس مرکز حقوقی نهاد ریاست جمهوری و آقای نادریان که از حسابرسان برجسته کشور و رئیس حسابرسی راهبر مفید هستند، این هیئت هفت نفره را تشکیل دادند.

وی افزود: این هیئت هفت نفره قرارداد توسعه بخش فراساحل فاز 11 پارس جنوبی را با 14 پیوست آن پیش از امضای قرارداد مورد بررسی قرار دادند و نهایتا اعلام کردند که این قرارداد مغایرتی با الگوی مدل جدید قراردادهای نفتی که دولت تصویب کرده است ندارد.

زنگنه در ادامه در پاسخ به چرایی افزایش بی رویه مصرف بنزین اظهار داشت: این افزایش مصرف به صورت افسارگسیخته شده اما طبیعی است؛ چرا که در طول سال گذشته  یک میلیون و 350 هزار خودروی جدید اضافه شده است و 700 هزار موتورسیکلت تولید شده که از طرف دیگر خروجی هم نداشتیم، یعنی خودرویی اسقاط نشده و از رده خارج نشده است که این خود موجب افزایش مصرف بنزین به میزان 8 درصد شده است.

وی ادامه داد: نمی توانیم بگوییم خودروسازان ما خودرو تولید نکنند، اما باید خودرویی تولید کنند که مصرف بنزین کمتری داشته باشد، از طرف دیگر باید به گونه ای عمل شود که ناوگان حمل و نقل عمومی فعال تر شده و مردم تشویق به استفاده از ناوگان عمومی شوند.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم همینطور از خودروهای شخصی استفاده کنیم، هیچ کاری در مدیریت مصرف بنزین نمی توانیم انجام دهیم؛ البته سیاست های قیمتی هم اثر گذار است که ما متأسفانه دو سال قیمت را افزایش نداده ایم و این علامت بدی است.

وی با بیان اینکه "اعتقادی به این ندارم که برداشتن سهمیه بندی تأثیری در افزایش مصرف بنزین داشته"، افزود: این دولت که در حال تمام شدن است و روزهای پایانی خود را می گذارند اما دولت بعدی باید روی افزایش قیمت بنزین فکر کند.

۲ مرداد ۱۳۹۶ ۰۹:۱۹
تعداد بازدید : ۳۱۳