برای نامه قدردانی ۲۱۴ نماینده مجلس از وزیر نفت لابی نشد

برای نامه قدردانی ۲۱۴ نماینده مجلس از وزیر نفت لابی نشد
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: نامه ۲۱۴ نماینده مجلس در قدردانی از وزیر نفت و تقاضای ابقای زنگنه از از رئیس جمهوری برای کاهش دغدغه‌های دکتر روحانی به منظور تشکیل کابینه بود و برای امضای آن لابی‌ اتفاق نیفتاد.

به گزارش شانا به نقل از انرژی امروز، اسدالله قره‌ خانی درباره امضای نامه قدردانی و تشکر از مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت، گفت: پیش از هر موضوعی، این‌که می‌گویند مجلس برای تحمیل گزینه آقای زنگنه به دولت چنین نامه‌ای را نوشته؛ اشتباه است. این نامه هیچ الزامی برای دولت نمی‌آورد و رئیس‌جمهوری در معرفی اعضا تصمیم می‌گیرد، قوه مجریه و قوه مقننه شرح وظایف متفاوتی دارند.

وی افزود: در مجلس بنا بر مطالعاتی که بر عملکرد وزیران و وزارتخانه‌های زیر نظرشان صورت گرفته‌است، نسبت به هر کدام نظر و نتیجه‌ای وجود دارد؛ بنابراین در امضای این نامه هم اجبار و الزامی مطرح نشده و لابی‌ شکل نگرفته‌است.

قره‌خانی با بیان اینکه «این نامه بنا بر مدیریت و شناختی که از ایشان مطرح شد، نوشته و به امضای ۲۱۴ نماینده رسیده‌است»، تاکید کرد: درست است امضا کنندگان هدفی درباره کابینه داشته‌اند و در نامه یادشده افزون بر قدردانی از زحمات وزیر نفت به‌ویژه در سطح بین‌المللی از آقای روحانی خواسته شده که از تجارب ایشان بار دیگر استفاده کنند، اما منظور از این پیام در واقع این است که آقای روحانی در صورت معرفی ایشان برای تصدی وزارت نفت دغدغه رای‌آوری و مقبولیت در مجلس را نداشته‌باشند. این هم به نفع دولت و هم این وزارتخانه است.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد وزیر نفت گفت: منتقدان به ما می گویند چه تضمینی برای موفقیت آقای زنگنه در چهار سال آینده دارید؟ باید تصریح کنم که هیچ ضمانت‌نامه‌ای وجود ندارد؛ اما بنا بر عملکرد ایشان در چهار سال گذشته، آقای زنگنه فرد شایسته‌ای برای تصدی وزارت نفت است.

نماینده مردم علی‌آبادکتول با تاکید بر وظیفه نمایندگی گفت: همانطور که نمی‌توانیم ضمانت بدهیم اگر روزی ببینیم فعالیت وزارتخانه‌ای از جمله وزارت نفت با وظایف وزارتخانه، اهداف دولت و کشور هماهنگ نباشد و کوتاهی صورت گیرد بنا بر وظیفه نظارتی مجلس و نمایندگان برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

وی در پایان با اشاره به اینکه وزارت نفت پیشران اقتصاد کشور است، تصریح کرد: ما درباره این وزارتخانه نیازمند دقت بالایی هستیم و بنابر مطالعات انجام گرفته عملکرد این وزارتخانه در دولت یازدهم خوب بوده‌ و جای قدردانی و تشکر داشته‌است.

ادعای خادمی درباره نامه قدردانی از زنگنه

خبر نامه ۲۱۴ نماینده مجلس به رئیس جمهوری درباره ابقای مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت و قدردانی از وی در حالی منتشر شد، که رسانه‌های مخالف دولت شائبه لابی وزارت نفتی‌ها و نزدیکان زنگنه با نمایندگان برای تحمیل این گزینه به دولت را مطرح کردند.

البته برخی از نمایندگان مخالف دولت در مجلس نیز با این جو یا جوسازی همراه شدند؛ از جمله هدایت‌الله خادمی، نایب‌ رئیس کمیسیون انرژی مجلس، که در گفتگو با خبرگزاری فارس از اصرار معاون وزیر نفت به نمایندگان برای امضای نامه قدردانی از زنگنه خبر داد و با بیان این‌که هیئت رئیسه باید اسامی امضاکنندگان نامه قدردانی از وزیر نفت را منتشر کند، گفت: معاون پارلمانی وزیر نفت با تهیه نامه قدردانی و تشکر از وزیر نفت از نمایندگان در صحن علنی مجلس با اصرار می‌خواست تا این نامه را امضا کنند.

نماینده مردم ایزه و باغ ملک در مجلس شورای اسلامی گفته بود: با در رودربایستی قرار دادن نمایندگان از آنها می‌خواست که نامه قدردانی از عملکرد زنگنه را امضا کنند. معاونان پارلمانی و دیگر کارکنان وزارتخانه‌ها جایشان در صحن مشخص است. هیئت رئیسه نباید اجازه دهد که معاونان پارلمانی و دیگر کارکنان وزارتخانه‌های مختلف در صحن و در میان نمایندگان رفت و آمد داشته باشند.

خادمی در پایان با بیان این‌که «هیئت رئیسه باید اسامی امضاکنندگان نامه قدردانی از وزیر نفت را منتشر کند»، تصریح کرده بود که اگر نامه‌‌ای هم بناست امضا شود؛ باید توسط نمایندگان تهیه و تدوین و امضاهای آن در صحن جمع‌آوری شود.

انرژی امروز
۳ مرداد ۱۳۹۶ ۱۴:۳۳
تعداد بازدید : ۳۱۲