رتبه دوم تولید نفت در اوپک را از عراق پس می گیریم

رتبه دوم تولید نفت در اوپک را از عراق پس می گیریم
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه عراق در تولید نفت عراق به علت حمایت‌های غرب از این کشور بوده است، گفت: ما با مدیریت صحیح منابع نفتی می‌توانیم به زودی رتبه دوم تولید نفت در اوپک را از عراق پس بگیریم.
محمدسعید انصاری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه غرب و آمریکا سعی دارند ایران را تحت فشار بگذارند، افزود: افزایش تولید نفت عراق در ماه گذشته میلادی که از مرز سه میلیون بشکه در روز عبور کرد به علت فشارهای غرب بوده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: غرب می‌خواهد از این افزایش تولید نفت عراق استفاده‌های سیاسی کند و مشتریان نفتی ایران را تحت الشعاع قرار دهد در حالیکه عراق و عربستان هیچکدام نمی‌توانند نفتشان را جایگزین ایران کنند.

وی با بیان اینکه تفکرات غرب تفکرات اشتباهی است، اظهارداشت: ما باید به خود افتخار کنیم که به تنهایی مقابل جبهه‌ای از توطئه‌های مختلف کشورهای هم پیمان ایستادگی می‌کنیم و در این نبرد اقتصادی و نفتی پیروز هستیم.

انصاری مدیریت صحیح منابع نفتی را موجب بازگشت به رتبه دوم اوپک عنوان و تصریح کرد: با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های موجود می‌توانیم روی پا خود ایستادگی کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با یادآوری اینکه کشور ما دوران سخت تحریمی ۸ سال دفاع مقدس را پشت سر گذاشته است، گفت: این دوره تحریمی گذرا نیز با مقاومت ملت قهرمان ایران به راحتی پشت سر گذاشته خواهد شد.

در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی آمده است تولید نفت عراق در ماه گذشته میلادی از مرز سه میلیون بشکه در روز عبور کرد. این میزان، بیشترین حجم نفت تولیدی عراق پس از اشغال این کشور توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ تاکنون است.

در همین حال برای نخستین بار در ۲۰ سال گذشته، تولید نفت خام ایران از سطح سه میلیون بشکه در روز کاهش یافت و به رقم دو میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه رسید.

عراق قبل از این اعلام کرده بود قصد دارد تولید نفت خام این کشور را تا سال ۲۰۱۷ به ۱۲ میلیون بشکه در روز برساند ولی کارشناسان معتقدند تحقق چنین سطحی از تولید نفت خام، دور از دسترس است.عراق با افزایش تولید نفت، جایگاه دوم ایران در میان تولید کنندگان بزرگ نفت در اوپک را از آن خود کرد.

براساس آخرین آمار منتشر شده از عراق، این کشور روزانه حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر می کند. بخش اعظم صادرات نفت خام عراق از طریق بندر بصره در جنوب و بقیه از طریق خط لوله کرکوک به بندر جیهان ترکیه منتقل می شود.

هم اکنون کشورهای ایران، عراق، عربستان سعودی، کویت، ونزوئلا، قطر، لیبی، امارات، الجزایر، نیجریه، آنگولا و اکوادور در سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) عضویت دارند. دبیرخانه این سازمان در شهر وین اتریش قرار دارد./

۲۳ مرداد ۱۳۹۱ ۲۳:۴۷
تعداد بازدید : ۹۲۴