وزیر نفت عراق در راه تهران

وزیر نفت عراق در راه تهران
وزیر نفت عراق امروز شنبه برای پاره ای مذاکرات نفتی و همکاری های تهران و بغداد در حوزه انرژی راهی تهران می شود.
براساس گزارشی که خبرنگار ایرنا کسب کرده است، جبار علی اللعیبی قرار است درتهران پیرامون همکاری دو کشور در میادین مشترک و چگونگی پروژه انتقال نفت کرکوک به پالایشگاه های ایران جهت پالایش و برگشت دادن فراورده های آن ، با مقام های ایرانی بحث و تبادل نظر کند. 
براساس تفاهم های اولیه قرار است نفت کرکوک به دو پالایشگاه کرمانشاه و تبریز انتقال یابد و فراورده های آن جهت بهره برداری به عراق برگشت داده شود. 
همچنین موضوع انتقال گاز ایران به جنوب عراق از مسیر شلمچه و همکاری های بین المللی دو کشور در حوزه انرژی از دیگر موضوعاتی است که لعیبی قصد دارد در تهران پیگیری کند. 
آموزش متخصصان عراقی در ایران و همکاری های در بخش دانشگاهی در حوزه انرژی از دیگر موضوعات مورد علاقه طرف عراقی اعلام شده است. 
«حمیدرضا عراقی» مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت صادرات گاز به عراق، گفته بود که میزان صادرات به بغداد (عراق) به روزانه هفت تا هشت میلیون مترمکعب رسیده ، حال آنکه عراق درخواست افزایش واردات گاز را از ایران مطرح کرده است.
صادرات گاز ایران به عراق از طریق خط لوله اول از مسیر خانقین به بغداد، شامگاه 31 خرداد امسال آغاز شد.
عراق 2 قرارداد واردات گاز از ایران امضا کرده است که اولی به بغداد و دومی از طریق شلمچه به بصره انتقال می یابد.
با توجه به اینکه عراق با کمبود شدید برق روبرو شده، قرار است گاز صادراتی ایران سوخت نیروگاه های الصدر در شرق بغداد و المنصور در استان دیاله را با هدف تولید برق تامین کند.
۷ مرداد ۱۳۹۶ ۱۰:۳۵
تعداد بازدید : ۳۰۰