اخبار کوتاه جهان انرژی/ صادارت نفت ایران به قاره سبز بیش از 6 برابر شد

جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی از جمله 6 برابر شدن صادارت نفت ایران به قاره سبز، رشد 3 برابری صادارت نفت ایران به ترکیه، تعهد امارات و کویت به محدود کردن عرضه نفت خود، خوشبینی امارات نسبت به پایبندی جهانی به کاهش تولید و دو برابر شدن سوددهی «اکسون موبیل» آمریکا بوده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، پایگاه خبری ترند براساس آمار منتشر شده از سوی پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) گزارش داد که 28 عضو اتحادیه اروپا در 4 ماه نخست سال جاری میلادی 9 میلیون و 316 هزار تن نفت خام از ایران وارد کرده اند.
بر اساس این گزارش، واردات نفت این اتحادیه از ایران در مقطع یادشده نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 6.7 برابری داشته است.
در ماه های ژانویه تا آوریل سال 2016 نیز بالغ بر 1یک میلیون و 378 هزار تن نفت از ایران به اروپا صادر شده بود.
30 درصد نفت صادراتی ایران به اروپا (2 میلیون و 871 تن) در چهار ماه نخست 2017 میلادی به مقصد ایتالیا بوده است که این کشور اروپایی را به بزرگ ترین واردکننده نفت از ایران تبدیل کرد.

**رشد 3 برابری صادارت نفت ایران به ترکیه
به گزارش پایگاه خبری ترند، میزان واردات نفت ترکیه از ایران در آوریل امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشدی 3 برابری داشت و به بالای یک میلیون و 209 هزار تن، معادل 298 هزار و 399 بشکه در روز رسید. 
جدیدترین آمارها نشان می دهد که مجموع صادرات نفت ایران به ترکیه در بازه زمانی ژانویه تا آوریل، به 3 میلیون و 662 هزار تن، معادل 225 هزار و 823 بشکه در روز رسیده است. 
این رقم سال گذشته یک میلیون و 738 تن، معادل 107 هزار و 176 بشکه در روز بود.
ترکیه همچنین خرید گاز از ایران را در بازه زمانی مورد اشاره 14 درصد افزایش داده و به 3 میلیارد و 228 میلیون مترمکعب رسانده است.

**تعهد امارات و کویت به محدود کردن عرضه نفت خود
به گزارش بلومبرگ، در پی انتقاد «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان، از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بابت عمل نکردن به تعهدشان در قبال توافق کاهش تولید، امارات و کویت اعلام کردند که تولید و عرضه نفت را کاهش خواهند داد.
«سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات با بیان اینکه محموله های نفت شرکت ملی نفت ابوظبی از ماه سپتامبر10 درصد کاهش خواهد یافت، افزود: امارات متعهد به سهم خود از توافق کاهش تولید اوپک است. 
شرکت «کویت پترولیوم» نیز با مشتریان نفتی خود در آمریکا توافق کرده است که حجم نفتی را که قرار بود بر اساس قراردادها امسال در اختیار آنها بگذارد، کاهش دهد.

**امارات میعانات گازی آمریکا را جایگزین قطر کرد
به گزارش رویترز، در حالی که امارات به دنبال جبران قطع خرید میعانات گازی از قطر از طریق منابع دیگر است، دو منبع آگاه گفتند، شرکت ملی نفت ابوظبی، در مناقصه ای، نخستین محموله میعانات منطقه ایگل فورد آمریکا را خریداری کرده که زمان تحویل آن ماه سپتامبر است.
یک منبع مطلع گفت، حجم این محموله به طور دقیق مشخص نیست، اما محموله یادشده را یک سوپرتانکر با ظرفیت 2 میلیون بشکه نفت حمل خواهد کرد.

**عربستان بخش قابل توجهی از سهم نفت خود را در بازار آسیا از دست داده است 
به گزارش رویترز، عربستان که با کاهش عرضه نفت خود می خواهد قیمت نفت را افزایش دهد، هم اکنون بخش قابل توجهی از سهم نفت خود را در بازار آسیا از دست داده است.
این کشور که عمده ترین تأمین کننده نفت چین و هند در سال 2015 بود، اکنون به ترتیب به مقام‌های سوم و دوم تنزل کرده است. وزیر انرژی عربستان اعلام کرده است که کشورش ماه آینده صادرات نفت خود را به 6 میلیون و 600 هزار بشکه در روز محدود خواهد کرد که تقریبا یک میلیون بشکه در روز پایین تر از سال گذشته است.

**خوشبینی امارات به میزان پایبندی جهانی به توافق کاهش تولید
به گزارش رویترز، «سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات با ابزار خوشبینی به میزان پایبندی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به توافق کاهش تولید و بازگشت توازن به بازار گفت: منتظر احیای تدریجی توازن بازار نفت هستیم.
به گفته المزروعی، عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به این توافق پایبند بوده اند و نسبت به میزان عمل کشورها به این برنامه بسیار خوشبین هستیم. 

**دو برابر شدن سوددهی «اکسون موبیل» آمریکا
به گزارش رویترز، شرکت آمریکایی اکسون موبیل، از دو برابر شدن سود سه ماهه دوم 2017 این شرکت نسبت به سه ماهه پیش از آن خبر داد و علت آن را افزایش تولید نفت در خارج از ایالات متحده و رشد سودپالایشی اعلام کرد. 
این شرکت درآمد خالص (سود) خود را در این مقطع سه میلیارد و 350 میلیون دلار اعلام کرد که این میزان در مدت مشابه سال پیش یک میلیارد و 700 میلیون دلار ذکر شد. 

**استفاده از دوچرخه صادرات سوخت چین را افزایش داد
به گزارش روزنامه نشنال، بر پایه اطلاعات منتشر شده در وب سایت اداره کل گمرک چین، اشباع بازار داخلی این کشور از عرضه سوخت و استفاده از وسایل حمل و نقل جایگزین مانند دوچرخه، خودروهای الکتریکی و گازی منجر به فروش بیشتر این سوخت ها توسط پالایشگاه های چینی به سایر کشورها در نیمه نخست سال جاری میلادی شده است.
صادرات گازوئیل این کشور در شش ماه نخست سال 2017 میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال پیش تقریبا 21 درصد افزایش نشان می دهد که میانگین آن حدود 328 هزار و 500 بشکه در روز است.
صادرات بنزین نیز در همین مقطع 8.1 درصد افزایش نشان می دهد که این رقم معادل تقریبا 222 هزار بشکه در روز است.
۷ مرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۱۲
تعداد بازدید : ۲۴۹