خط لوله گازی دامغان- کیاسر- ساری- نکا سه‌شنبه افتتاح می‌شود/ترکمنستان تهدیدی برای ما نیست

خط لوله گازی دامغان- کیاسر- ساری- نکا سه‌شنبه افتتاح می‌شود/ترکمنستان تهدیدی برای ما نیست
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از افتتاح خط لوله دامغان- کیاسر- ساری- نکا در روز سه‌شنبه خبر داد.

اسدالله قره‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: خط لوله گازی 42 اینچی دامغان- کیاسر- ساری- نکا به طول 150 کیلومتر و با داشتن ظرفیت انتقال گاز 50 میلیون متر مکعب به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این خط لوله در ساری به خط لوله سراسری که از سرخس به سمت نکا و سایر شهرهای استان می‌رسد متصل خواهد شد. البته یکی از مسائل در این منطقه بحث آزادسازی زمین‌ها در مناطق شهری است که عبور از آن هزینه سنگینی را دارد.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: بنابراین با افتتاح این خط در زمستان آینده استان‌های مازندران و گلستان تحت هیچ شرایطی نگرانی نسبت به کاهش فشار گاز نخواهند داشت و نیازی به گاز ترکمنستان نیست.

نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس درباره اینکه با افتتاح این خط قرارداد گازی ترکمنستان چه خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه قرارداد گازی با ترکمنستان درازمدت بوده از سوی این کشور یکجانبه در زمستان گذشته قطع شد و آنها مجدداً درخواست استمرار قرارداد را داشتند که ما از آنها خواستیم که هم خسارت را بپردازند و هم در قیمت تجدید نظر کنند؛ این در حالی است که ترکمنستان در سال 86 قیمت را چندین برابر کرده بود.

وی ادامه داد: اما در مشکلاتی که در زمستان پیش آمد خوشبختانه نهایت همکاری را در مصرف داشتند و فشار اجتماعی به دولت وارد نشد و تحت هیچ شرایطی حاضر نشدیم که مجدداً‌ قیمت‌ها را افزایش داده و تسلیم باج‌خواهی ترکمنستان شویم.

قره‌خانی همچنین در پایان بیان کرد: در صورتی هم که تقاضاهای ما برآورده شده و امکان برقراری مجدد گاز از طریق ترکمنستان فراهم شود ما می‌توانیم گاز را سوآپ کرده و درآمدی هم داشته باشیم؛ بنابراین تهدیدی برای ما وجود ندارد و اگر ترکمنستان هم بخواهد اقدامی انجام دهد با کمترین زمان ممکن ما از طریق خط لوله گازی خودمان گاز مناطق شمالی را وصل خواهیم کرد.

۷ مرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۱۷
تعداد بازدید : ۳۵۱