همکاری‌ دوجانبه و تحولات بازار نفت، محور مذاکرات وزیران نفت ایران و عراق

ملاقات وزیر نفت، با وزیر نفت عراق، دقایقی پیش با محور پیگیری تفاهم‌نامه‌های اواخر ماه فوریه میان تهران و بغداد و بررسی تحولات بازارهای جهانی نفت خام آغاز شد.

به گزارش شانا، مهندس بیژن زنگنه امروز (یکشنبه، هشتم مردادماه) در دیدار با جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق و هئیت همراه ضمن خوشامدگویی به وی و هیئت همراه اظهار کرد: ما در حوزه بین المللی و دو جانبه همکاری‌های مطلوبی داریم و می توانیم این همکاری را بیش از پیش توسعه دهیم.

وی به سفر هیئت ایرانی به بغداد در اواخر ماه فوریه اشاره کرد و گفت: تفاهم‌های خوبی در آن سفر انجام شده است که امروز آن‌ها را پیگیری می‌کنیم.
زنگنه تصریح کرد: همچنین در نشست امروز درباره بازار جهانی نفت مذاکره می کنیم.

در ادامه جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق با بیان این که تهران و بغداد روابط بسیار صمیمی، خوب و ممتازی با هم در بخش‌های مختلف از جمله در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) دارند، گفت: آقای حیدر العبادی، نخست وزیر عراق سلام گرم و صمیمی شان را به شما  ابلاغ کردند و آرزوی رشد، بالندگی و پیشرفت و تقویت روابط دو جانبه را داشتند.

به گزارش شانا، در جریان سفر هیئت جمهوری اسلامی ایران متشکل از نمایندگان شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران و رئیس دفتر نمایندگی وزارت نفت به ریاست امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی، ۲ تفاهم‌نامه میان ۲ کشور امضا شد که توسعه میدان‌های مشترک پرویز (نفت‌خانه جنوبی) و دیگری‌ خرمشهر (سندباد یا سیبه) یکی از آن‌ها بود.

ایران و عراق همچنین برای همکاری در دیگر بخش‌های صنعت نفت از جمله نفت خام،  ساخت تجهیزات، صادرات گاز، نوسازی پالایشگاه‌های عراق از سوی بخش خصوصی ایران و آموزش تفاهم‌نامه امضا کردند.

محور دیگر تفاهم‌نامه دوم با عراق خط لوله نفت خام و فرآورده بصره - آبادان - بصره بود.

در جریان سفر دی‌ماه پارسال هیئت ایرانی به بغداد، سید محمد موسوی، به‎عنوان نماینده ایران در کمیته مشترک تهران-بغداد و جبار قاسم، مدیر توسعه میدان‌ها و مخازن عراق به‌عنوان نماینده طرف عراقی تعیین شدند.

بر اساس این گزارش، صادرات گاز ایران به عراق از شامگاه ۳۱ خردادماه با حجم حدود هفت میلیون مترمکعب در روز آغاز شد و قرار است این مقدار سرانجام به ۳۵ میلیون مترمکعب برسد.

ایران برای صادرات گاز به شهرهای بغداد و بصره با عراق دو قرارداد امضا کرده است.

با توجه به نیاز کشور عراق به گاز طبیعی برای مصارف نیروگاهی، طرح موضوع و مذاکرات قراردادی صادرات گاز ایران به کشور عراق از نیمه دوم سال ۱۳۸۹ آغاز شد و در این راستا قرارداد فروش گاز به بغداد در تیرماه سال ۱۳۹۲ در بغداد امضا شد.

بر اساس توافق‌های انجام شده مقرر است گاز طبیعی صادراتی از طریق خط لوله ششم سراسری گاز و حدود ۲۲۸ کیلومتر خط لوله ۴۸ اینچ کوهدشت – نفت شهر به استانهای دیاله و بغداد کشور عراق ارسال و از این طریق گاز مصرفی نیروگاه‌های المنصوریه، االقدس و الصدر تامین شود.

قرارداد صادرات گاز به بصره، آبان‌ماه سال ۹۴ میان حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و خالد حسن صالح، معاون وزیر برق عراق در تهران امضا شد.

۸ مرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۰۲
تعداد بازدید : ۳۰۸