بهره‌گیری از پول نفت به عنوان پشتوانه صدور ضمانت‌نامه

بر اساس آنچه روی خروجی پرتال سازمان توسعه تجارت قرار گرفته است، در نشست میز تخصصی صادرات خدمات فنی و مهندسی با تخصیص 250 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی برای سپرده‌گذاری در بانک‌های خارجی و صدور ضمانتنامه‌های صادرات این گونه خدمات موافقت شده است. البته سازمان توسعه تجارت، جزییات بیشتری از این تصمیم اعم از سود بهره‌گیری از این تسهیلات ارائه نکرده است.

پیش از این، مجتبی غروی، دبیرکل انجمن خدمات فنی و مهندسی در کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اعلام کرده بود که برای حل مشکل ضمانت‌نامه‌ها مقرر شده است، 250 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به بانک‌ها تعلق گیرد که بانک‌های عامل این اعتبار را در بانک‌های خارجی سپرده‌گذاری کنند. حال آنکه بانک‌های عامل و صندوق توسعه ملی، در مجموعه سود 5.5 درصدی را مطالبه می‌کنند که این نرخ سود، بهره‌گیری از این تسهیلات را از حالت توجیه‌پذیری خارج می‌کند.

 در عین حال این پرسش نیز قابل طرح است که آیا این اعتبار 250 میلیون یورویی می‌تواند نیازهای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی را پوشش دهد؟

 به‌زعم فعالان حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی در 58 کشور جهان حدود 200 میلیارد دلار ظرفیت فعالیت در حوزه خدمات فنی و مهندسی وجود دارد که اگر دولت، این بخش را مورد حمایت قرار دهد، توسعه فعالیت‌ها در کشورهای هدف می‌تواند به کاهش نرخ بیکاری در داخل کشور نیز بینجامد. به گفته محمدرضا انصاری، رییس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، شرکت‌های ایرانی توانسته‌اند در 55 کشور مختلف جهان اجرای پروژه‌های فنی و مهندسی را برعهده بگیرند.

در همین رابطه حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با تاکید بر لزوم حمایت دولت از صادرات خدمات فنی و مهندسی به روابط عمومی اتاق تهران گفت: به دلیل مشکلاتی که در صدور ضمانتنامه صادرات خدمات فنی و مهندسی و اجرای پروژه در خارج از کشور وجود دارد، در یک سال گذشته در پی اجرایی شدن این پیشنهاد بوده‌ایم که منابعی از محل صندوق توسعه ملی یا بانک مرکزی در برخی بانک‌های خارجی در کشورهایی که رو به توسعه  بوده و دارای امنیت اقتصادی هستند و بازگشت پول از آنها نیز به راحتی صورت می‌گیرد، سپرده‌گذاری شود تا بانک‌های خارجی نیز به پشتوانه این منابع برای شرکت‌های ایرانی که در مناقصات آن کشور شرکت می‌کنند، ضمانت‌نامه صادر کند.

 او ادامه داد: صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی برای شرکت در مناقصات  پروژه‌های خارجی به سه نوع ضمانت‌نامه، ضمانت‌نامه شرکت در مناقصات، پیش‌پرداخت و حُسن انجام کار نیاز دارند.

صالحی در پاسخ به این پرسش که اعتبار 250  میلیون یورویی تخصصی داده شده تا چه حد می‌تواند نیازهای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی را تکافو  دهد، گفت: باید دید که این 250 میلیون یورو در چند کشور سپرده‌گذاری خواهد شد. در برخی کشورها، چنین مرسوم است که 5 تا 10 درصد سپرده‌ها به عنوان ضمانت پیش‌پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرد و در برخی دیگر از کشورها، نرخ‌های بالاتری رواج دارد. این رقم ممکن است برای  شروع خوب باشد اما دولت باید به ارقام بزرگتری برای سپرده‌گذاری بیندیشد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: بخشی از منابع حاصل از نفت که  به داخل کشور انتقال نمی‌یابد و با سودهای اندک در بانک‌های خارجی  سپرده‌گذاری شده است، می‌تواند برای پشتیبانی از صادرکنندگان خدمات  فنی و مهندسی مورد استفاده قرار گیرد تا این صادرکنندگان بتوانند در مناقصات بیشتری شرکت کنند. در این صورت صادرات خدمات فنی و مهندسی می تواند رکوردهای بیشتری را به ثبت برساند.  برآوردها حاکی از آن است که صادرات در این بخش می‌تواند بین 20 تا 30 میلیارد دلار برای کشور  درآمد حاصل کند. به شرط آنکه این حمایت‌ها به نحو شایسته‌ای هدایت شود و ارقام بیشتری پشتوانه صدور ضمانت‌نامه‌ها قرار گیرد.

 

۸ مرداد ۱۳۹۶ ۱۴:۴۴
تعداد بازدید : ۳۲۶