آغاز تولید با کیفیت‌ترین گاز مایع صادراتی در فازهای 15 و 16 پارس جنوبی

آغاز تولید با کیفیت‌ترین گاز مایع صادراتی در فازهای 15 و 16 پارس جنوبی
سرپرست پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: با تکیه بر توان داخلی با کیفیت‌ترین گاز مایع صادراتی (ال پی جی) به‌عنوان محصولی راهبردی هم‌اکنون در پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی تولید می‌شود.
به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی روز دوشنبه به نقل از احمد ولی‌پور افزود: بیشینه گوگرد محصول گاز مایع پالایشگاه ششم طبق طراحی کمتر از 10 ppm است که در عمل کیفیت بسیار عالی یک ppmبه‌دست آمده است. 
وی اضافه کرد: حد مجاز بیشینه گوگرد محصول گاز مایع صادراتی پالایشگاه ششم در طراحی نسبت به پالایشگاه‌های پیشین پارس جنوبی بیش از 90 درصد بهبود یافته است. 
ولی‌پور درباره دیگر ویژگی‌های فازهای 15 و 16 بیان کرد: این پالایشگاه دارای پیشرفته‌ترین واحد بازیافت گوگرد در بین پالایشگاه‌های گاز کشور است. 
وی افزود: واحد بازیافت گوگرد پالایشگاه ششم علاوه بر چهار خط تولید موازی فرآیند کلاوس پالایشگاه‌های پیشین، دارای 2خط موازی فرآیند تغلیظ گاز اسیدی (آ جی ای) قبل از فرآیند کلاوس و 2 خط موازی فرآیند پیشرفته فرآوری گاز خروجی کلاوس (ال جی تی جی) است. 
ولی پور یادآورشد:در پالایشگاه ششم به کمک فرآیندهای پیشرفته یاد شده، راندمان بازیافت گوگرد 99.95 درصد است که این راندمان در پالایشگاه‌های پیشین در طراحی 97 درصد است. 
سرپرست پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: هم‌اکنون فرآیندهای آ جی ای و کلاوس در این پالایشگاه با ظرفیت کامل در حال بهره‌برداری است و فرآیند ال تی جی تی در دست راه‌اندازی توسط طرح و پیمانکار است. 
وی به خلوص اتان تولید این پالایشگاه اشاره کرد و افزود: محصول اتان این پالایشگاه با خلوص بسیار بالا (بالاتر از 98 درصد) تولید می‌شود و در مورد این محصول نیز دارای خلوص بالاتری نسبت به دیگر پالایشگاه‌ها است. 
شرکت مجتمع گازی پارس جنوبی هم اکنون مسئولیت تولید و نگهداری 9 پالایشگاه بهره برداری شده در طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی را برعهده دارد. 
هم اکنون فرایند شیرین سازی گاز فاز 1 پارس جنوبی در پالایشگاه اول، فازهای 2و3 در پالایشگاه دوم، فازهای 4و5 در پالایشگاه سوم، فازهای6، 7و 8 در پالایشگاه چهارم، فازهای9 و 10 در پالایشگاه پنجم، فازهای15و16 در پالایشگاه ششم، فاز12 در پالایشگاه نهم، فازهای 17 و 18 پالایشگاه هفتم، فازهای 20 و 21 پالایشگاه هشتم و فاز 19 در پالایشگاه دوازدهم انجام می شود. 
میزان تولید روزانه فازهای بهره برداری شده پارس جنوبی در زمان حاضر 550 میلیون متر مکعب گاز است. 
۹ مرداد ۱۳۹۶ ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۲۸۶