ارتقای شایستگی حرفه‌ای صاحبان کارت بازرگانی با متد آموزشی جدید

ارتقای شایستگی حرفه‌ای صاحبان کارت بازرگانی با متد آموزشی جدید
به گفته مدیر مرکز آموزش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، وظیفه این مرکز بر آموزش منابع انسانی بنگاه‌های کوچک و متوسط تمرکز یافته است. او معتقد است که نقشه‌راه مناسبی برای فعالیت‌های این مرکز آموزشی ترسیم شده است که در افق آن، نظام‌مندی آموزش نیروی کار حرفه‌ای قرار دارد.

مرکز آموزش اتاق تهران که در دوره هشتم هیات نمایندگان، پوست‌اندازی کرد و امروز تابلو آموزش‌های مبتنی بر شایستگی و صلاحیت‌های حرفه‌ای را بر سر در خود قرار داده است، می‌رود تا جایگاه خود را در نظام آموزشی مهارتی توسعه دهد و به یکی از مراکز تاثیرگذار در این بخش تبدیل شود. این مرکز آموزشی، طی سال گذشته همکاری رسمی خود با موسسه ترویج کسب‌و‌کار اتاق بازرگانی اتریش (WIFI) را آغاز کرد و در حال حاضر نیز، این همکاری دوجانبه میان دو نهاد بخش‌خصوصی ایران و اتریش، ضلع سومی نیز پیدا کرده است و با ورود سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به این همکاری، مثلث نظام آموزش مبتنی بر شایستگی و صلاحیت حرفه‌ای در کشور شکل گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس، ناصر عندلیب مدیر مرکز آموزش اتاق تهران از روش و متدلوژی آموزش مبتنی بر شایستگی(Competency Based Training)  که در عرصه بین‌المللی از آن به سی‌بی‌تی (CBT) یاد می‌شود، به عنوان محور تمام فعالیت‌های آموزشی این مرکز یاد می‌کند.

به گفته وی، سی‌بی‌تی روشی نوین در آموزش سازمانی است که بیشتر برای مشاغل مدیریتی به کار گرفته می شود و بر اساس آن، ابتدا مشخص می‌شود که افراد شاغل در سازمان‌ها برای حضور در مشاغل خود به چه شایستگی‌هایی نیاز دارند تا بتوانند وظایف محول شده را به بهترین شکل انجام دهند.

عندلیب افزود: این متدلوژی در مرکز آموزش اتاق تهران در پیش گرفته شده است تا بر پایه آن، به بنگاه‌های عضو اتاق بازرگانی تهران کمک شود که نیروی انسانی با صلاحیت حرفه‌ای را در اختیار داشته باشند.

وی در عین حال، ارکان نظام آموزش مبتنی بر شایستگی را تعریف استانداردهای آموزشی، آزمون‌های تعیین صلاحیت و اعطای گواهی‌نامه‌های آموزشی عنوان کرد و از ایجاد تغییرات ساختاری در آموزش‌های مربوط به دریافت کارت بازرگانی خبر داد.

به گفته مدیر مرکز آموزش اتاق تهران، استاندارد آموزش شایستگی تشریفات اخذ کارت بازرگانی به تازگی تصویب شده است و به این ترتیب، مقوله آموزش که تا پیش از این در انتهای تشریفات کارت بازرگانی قرار داشت، به ابتدای این خط آمده و متقاضیان دریافت این کارت می‌توانند با آموزش‌های ارائه شده، هم اطلاعات و دانش خود را افزایش دهند، هم آنکه تصمیمات بهتری را اتخاذ کنند.

عندلیب در عین حال تصریح کرد که از سوی اتاق تهران، آموزش الکترونیکی ویژه دریافت کارت بازرگانی نیز آماده ارائه به متقاضیان است و در حال حاضر نزدیک به 1100 دقیقه آموزش ناب الکترونیکی در این زمینه روی سایت مرکز آموزش اتاق تهران بارگذاری شده است.

وی با اشاره به تدوین استاندارد آموزش شایستگی تشریفات اخذ کارت بازرگانی، گفت: این استاندارد آموزشی با همکاری اتاق تهران و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تدوین شده و دارای کد ملی آموزش شایستگی است و از ابتدای سال جاری، متقاضیان دریافت کارت بازرگانی بر اساس این استاندارد آموزشی موفق به دریافت گواهی‌نامه معتبر از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌شوند.

مدیر مرکز آموزش اتاق تهران در توضیح سرفصل‌های آموزشی این استاندارد جدید، افزود: استاندارد آموزش شایستگی تشریفات دریافت کارت بازرگانی بر پنج محور دانش، مهارت، نگرش، ایمنی و بهداشت، و توجهات زیست‌محیطی بنا شده است و بر اساس آن، متقاضیان دریافت کارت بازرگانی می‌توانند با دریافت آموزش‌های مبتنی بر صلاحیت حرفه‌ای، به درک بهتری از فعالیت‌های اقتصادی خود دست یابند.

منبع: اتاق تهران

۱۱ مرداد ۱۳۹۶ ۱۱:۲۴
تعداد بازدید : ۳۵۰