هم‌پیمانی برای تلاش در جهت توسعه مراوادات تجاری ایران و چک

ویتخ فیلیپ، نایب‌رییس مجلس نمایندگان جمهوری چک که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری به ایران سفر کرده بود، در راس هیاتی تجاری به اتاق تهران آمد و در دیدار با رییس اتاق تهران، نسبت به توسعه همکاری ها میان جمهوری چک و ایران تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اوپکس ،در این ملاقات ویتخ فیلیپ و مسعود خوانساری، دو طرف به بررسی موانع ارتقا سطح مناسبات تجاری نظیر مشکلات بانکی پرداختند و نایب‌رییس مجلس نمایندگان چک متعهد شد که رفع این موانع را در کشور متبوع خویش مورد پیگیری قرار دهد.

در ابتدای این نشست، رییس اتاق تهران با اشاره به سفر هیات تجاری اتاق تهران به جمهوری چک، ملاقات و مذاکرات صورت گرفته میان هیات ایرانی و ویتخ فیلیپ را یادآوری کرد و گفت: ایران و کشور چک، از دیرباز ارتباطات خوبی با یکدیگر داشته‌اند و پروژه‌های مشترک بسیاری را به اجرا گذاشته‌اند.

مسعود خوانساری با بیان اینکه مبادلات تجاری دو کشور در سال 2011 به بالاترین سطح خود یعنی 230 میلیون دلار رسید، ادامه داد: به دلیل تشدید تحریم‌ها، این سطح از مراودات دچار تنزل شد اما اکنون، روند داد و ستدها مجددا رو به صعود حرکت می‌کند اگرچه که هنوز به سطح مبادلات در سال2011 نرسیده است. با این حال امیدواریم هر چه سریع‌تر بتوانیم سطح مراوادات را ارتقا ببخشیم و از رکوردهای قبلی نیز پیشی بگیریم.

رییس اتاق تهران افزود: دو کشور ایران و چک پیش از این در پروژه‌های مشترکی در زمینه‌های ماشین‌سازی، نساجی، قند و شکر، سیمان و ساخت نیروگاه با یکدیگر همکاری داشته‌اند و این انتظار وجود دارد که با راه‌اندازی دفتر تجاری چک در تهران این همکاری‌ها سرعت گرفته و حوزه‌های بیشتری را در بر بگیرد.

خوانساری سپس به برخی موانع بر سر افزایش مبادلات اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که هنوز پابرجا باقی مانده، مشکلات بانکی است و هنوز بانک‌های بزرگ جمهوری چک، از برقراری ارتباطات کارگزاری با ایران پرهیز می‌کنند. البته ایجاد خط اعتباری 100 میلیون دلاری بانک صادرات چک برای حمایت از تجارت با ایران می‌تواند تا حدودی در پیشبرد اهداف تجاری موثر باشد.

رییس اتاق تهران برقراری خطوط پرواز مستقیم میان دو کشور و تشکیل اتاق مشترک ایران- چک را به عنوان راهکارهایی برای توسعه روابط برشمرد.

راهکارهای تازه‌ای برای توسعه روابط پیدا می‌کنیم

نایب‌رییس مجلس نمایندگان کشور چک نیز طی سخنانی نسبت به ضرورت گسترش روابط دو کشور تاکید کرد و گفت: ما با شما درباره اینکه حجم مبادلات افزایش یابد، همفکر هستیم و برای دستیابی به مبادلات سال 2011 باید اقدامات بسیاری صورت گیرد. اما از سال 2015 بار دیگر به ایران بازگشته‌ایم و می‌خواهیم با شما همکاری داشته باشیم.

او گفت: ظرفیت‌های همکاری با ایران، بیش از مواردی است که درباره آن صحبت می‌شود و ما سعی می‌کنیم به دولت‌مان فشار بیاوریم که در بسترسازی افزایش تعاملات تجاری، سرعت بیشتری به خرج دهد.

 نایب‌رییس مجلس نمایندگان چک با اشاره به ضرورت برقراری ارتباط میان تجار دو کشور گفت: اتاق چک-اسلواکی-ایران در پراگ تلاش بسیاری کرده است تا بانک‌هایی را بیابد که با ایران همکاری کنند. در میان بانک‌های خصوصی، گزینه‌هایی وجود دارد اما به طور کلی، این امور با کندی پیش می‌رود.

فیلیپ ادامه داد: از سال 2015 گام‌های موثری برداشته شده و می‌توانم وعده بدهم که تا سال 2018 اقدامات بسیار مثبتی در راستای توسعه روابط دو کشور صورت خواهد گرفت. من اطمینان دارم که با روی کار آمدن دولت جدید در کشور ما، راهکارهایی برای توسعه روابط پیدا خواهیم کرد و قول می‌دهم در سال جدید میلادی با مسئولان جدید حوزه تجارت چک به ایران بازگردیم.

در ادامه این نشست، اعضای هیات همراه نایب‌رییس مجلس نمایندگان چک به معرفی زمینه فعالیت و زمینه‌های همکاری پرداختند و از روند توسعه روابط با ایران گفتند.

 

 

  

منبع : اتاق تهران


۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ۱۵:۵۲
تعداد بازدید : ۷۰۸